Foto: AFP/Scanpix

Piektdien ar Austrālijas "Grand Prix" posma brīvajiem treniņiem oficiāli iesākas 2014.gada F-1 čempionāts, kas varētu nest daudz negaidītu pavērsienu.

Kā zināms, šogad stājas spēkā nozīmīgākās tehniskās izmaiņas pēdējos gados, kas var radīt nozīmīgu "spēku pārdali", vismaz sezonas sākumā, un arī kalendārs ir plašs un ar jauninājumiem.

Kurš ar ko cīnīsies


Foto: Ferrari

Kā ierasts, pagājušā gada sezonas beigās notika pilotu "rokāde", dažiem pārejot uz citu F-1 komandu, citiem meklējot pavisam jaunu darbavietu citās autosporta disciplīnās.

Vieno no spēcīgākajiem pilotu pāriem šosezon ir "Ferrari" komandā, ko pārstāv divi līdzvērtīgi piloti, pasaules čempioni Fernando Alonso un Kimi Raikonens. Abu spēja savstarpēji sadzīvot ir jau izpelnījusies mediju zobgalības, jo skaidrs, ka dalījums pirmajā un otrajā pilotos te īsti "neies cauri".

Atvadījušies no F-1 veterāna Marka Vēbera, "Red Bull" paņēma jauno austrālieti Danielu Rikjardo, kurš diez vai spēs pilnvērtīgi aizstāt savu tautieti, vismaz pirmajā sezonā F-1 čempionvienībā. Turklāt ne pārāk lielu optimismu vieš testu rezultāti, kas liecina, ka spēcīgā "Red Bull" komanda nav gluži tikusi galā ar pāreju uz jauno formulu.

Līdz ar to favorītu godā nonāk "Mercedes" vienība, kas saglabājusi savus braucējus, Lūisu Hamiltonu un Niko Rosbergu, un arī testos parādīja cerīgus rezultātus, kā arī "Williams" vienība, kura "paķēra" bez vietas palikušo brazīlieti, vienu no šobrīd pieredzējušākajiem pilotiem Felipi Masu, kurš ar labu tehniku notikti var sapelnīt komandai tīri pieklājīgu punktu daudzumu.

"Lotus" izvēle aizgājušo Kimi Raikonenu nomainīt ar Pastoru Maldonado ir nedaudz dīvaina, ņemot vērā venecuēlieša ne pārāk spožo sniegumu pagājušā gada sezonā. Komanda gan noliedz, ka tas būtu Maldonado sponsoru dēļ, taču fakts, ka "Lotus" ilgi meklēja atbalstītājus un ir parādā visiem saviem darbiniekiem, un dažam pat vairākus miljonus, runā pats par sevi...

Diezgan iecienīta tendence starpsezonā bija pavisam jaunu pilotu piesaistīšana - 21 gadus vecais norvēģis Kevins Magnusens ("McLaren"), 23 gadus vecais zviedrs Markuss Ēriksons ("Caterham") un 19 gadus vecais krievs Daņiils Kvjats ir burtiski jaunākais papildinājums šāgada F-1 pilotu pulkam. Pieredzējušākie braucēji un eksperti norāda, ka tik nenobriedušu puišu iesaistīšana var būt ne pārāk pareiza un riskanta, bet pašas komandas apgalvo, ka visi viņi ir pieredzējuši, ātri braucēji, un ar prieku pieņem arī viņu sponsoru pienesumu komandas budžetā.

2014.gada F-1 čempionāta dalībnieki:


"Red Bull Racing"

Sebastjans Fetels
Daniels Rikjardo

"Ferrari" 
Fernando Alonso
Kimi Raikonens

"McLaren"
Džensons Batons 
Kevins Magnusens

"Mercedes"
Niko Rosbergs
Lūiss Hamiltons

"Lotus"
Romēns Grožāns
Pastors Maldonado

"Force India"
Serhio Peress
Niko Hulkenbergs

"Williams"
Felipe Masa
Valteri Botass

"Sauber"
Estevans Gutjeress
Andrians Zutils

"Toro Rosso"
Žans-Ēriks Verņjē
Daņiils Kvjats

"Caterham"
Markuss Ēriksons
Kamui Kobajaši

"Marussia
Makss Čiltons
Žils Bjanki

Tehniskās izmaiņas - nozīmīgākās F-1 vēsturē


Foto: Caterham F1 Team

F-1 ir ļoti "mainīga" disciplīna - lielākas vai mazākas tehniskas izmaiņas ir piedzīvotas bieži, taču nekad iepriekš tik apjomīgas kā šosezon F-1.

F-1 spērusi nozīmīgu soli attiecībā uz bolīda "sirdi" - dzinēju. Tā atteicās no lielāka dzinēja tilpuma, taču pirmo reizi kopš 1988. gada atgriežas pie turbomtoriem - 2,4 litru atmosfēriskā dzinēja vietā tagad izmantos 1,6 litru dzinēju ar turbopūti. Tas būšot krietni vien ekonomiskāks un patērēs par 35% mazāk degvielas kā pagājušās sezonas motors.

Arī elektriskā enerģijas atjaunošanas sistēma (ERS) ir uzlabota, un dzinēja pamata jaudai - 600 zirgspēkiem - ERS pievieno 160 ZS 33 sekunžu periodā katru apli. Salīdzinājumam - iepriekšējā kinētiskās enerģijas rekuperācijas sistēma (KERS) deva papildus 80 ZS nepilnas septiņas sekundes. Tas ļaus bolīdiem sasniegt tādu pat jaudu kā pagājušā gada formulām ar lielāku dzinēja tilpumu.

Degvielas uzpilde sacīkšu laikā joprojām nav atļauta, bet jaunā dzinēja rādītāji un tiešās degvielas iesmidzināšanas sistēma ļāvuši samazināt arī degvielas tvertnes ietilpību no 225 uz 140 litriem jeb 100 kg, lai iekļautos FIA noteiktajā degvielas patēriņa limitā 100 kg/stundā. Pagājušogad tie bija 170 kg/h.

Lai visu padarītu vēl "jautrāku", šosezon atļauts izmantot tikai piecus dzinējus nevis astoņus kā pērn, bet pārnesumkārbai ir jau astoņi "gaņģi".

Jaunā dzinēja hibrīdsistēma līdz ar to prasīja mainīt aerodinamiskos rādītājus un novedusi pie brīžiem amizantiem, taču inženieriski pamatotiem vizuālajiem risinājumiem.

Priekšējais anispārns ir par 150 mm šaurāks, arī aizmugurējais antispārns ir mazāks, taču saglabāta DRS sistēma. Lai kompensētu piespēdējspēka deficītu, DRS atvērums ir 65 mm iepriekšējo 50 mm vietā.

Formulas minimālais svars savukārt ir nozīmīgi palielināts - no 642 līdz 691 kg.

F-1 tehnisko izmaiņu video izskaidrojums:

Raibais kalendārs


Foto: McLaren

F-1 kalendārs un iespējamās sacīkšu norises vietas nu gandrīz kļuvusi par populārāku tēmu medijos nekā pilotu jaunās draudzenes vai naudas plūsmas.

Lai gan F-1 sacensību rīkošana ir dārgs "prieks", valstis un pilsētas tā vien raujas šajā biznesā, taču tikpat bieži nākas lasīt par to, kā trases bankrotē un rīkotāji lūdz atcelt miljoniem eiro lielās nodevas. Tomēr F-1 čempionātam organizatoriem joprojām ir, no kā izvēlēties, un arī nākotne izskatās diezgan droša ar trasēm.

Šogad jaunums pilotiem būs Austrijas "Grand Prix" posms, kas pēdējoreiz "A1 Ring" trasē notika 2003. gadā. No šodienas čempionāta dalībniekiem tur startēja Kimi Raikonens (2. vieta), Džensons Batons (4. vieta) un Fernando Alonso (izstājās). Toties pilnīgi jauna visiem dalībniekiem būs Krievijas "Grand Prix" posma trase Sočos un ASV posms Ostinā.

2014.gada F-1 kalendārā iekļauti 19 posmi:

16.marts - Austrālijas "Grand Prix" (Melburna)
30.marts - Malaizijas "Grand Prix" (Kualalumpura)
6.aprīlis - Bahreinas "Grand Prix"(Sahira)
20.aprīlis- Ķīnas "Grand Prix" (Šanhaja)
11.maijs - Spānijas "Grand Prix" (Katalonija)
25.maijs - Monako "Grand Prix"
8.jūnijs - Kanādas "Grand Prix" (Monreāla)
22.jūnijs - Austrijas "Grand Prix" (Špīlberga)
6.jūlijs - Lielbritānijas "Grand Prix" (Silverstouna)
20.jūlijs - Vācijas "Grand Prix" (Hokenheima)
27.jūlijs - Ungārijas "Grand Prix" (Budapešta)
24.augusts- Beļģijas "Grand Prix" (Spa)
7.septembris - Itālijas "Grand Prix" (Monca)
21.septembris - Singapūras "Grand Prix"
5.oktobris - Japānas "Grand Prix" (Suzuka)
12.oktobris - Krievijas "Grand Prix" (Soči)
2.novembris - ASV "Grand Prix"(Ostina)
9.novembris - Brazīlijas "Grand Prix" (Sanpaulu)
23.novembris - Abū Dabī "Grand Prix"

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!