'Autosporta Napoleons' Žans Tods - FIA prezidents
Foto: AFP/Scanpix

Šonedēļ Latvijā viesojas savulaik par autosporta Napoleonu dēvētais francūzis Žans Tods, kurš ir viens no ietekmīgākajiem cilvēkiem pasaulē, jo vada vienu no lielākajām un zināmākajām organizācijām - Starptautisko Automobiļu federāciju (FIA).

FIA ne tikai organizē, vada un pārrauga pasaules, reģionālos un nacionālos čempionātus visdažādākajos autosporta veidos un ir auto tūrisma "aizbildņi", bet arī izstrādā un popularizē dažādas ar ceļu satiksmes drošību un automobiļu ekoloģiju saistītas akcijas.

Tieši ceļu satiksmes drošība būs viens no FIA prezidenta galvenajiem vizītes mērķiem. Tiekoties ar satiksmes ministru Aivi Roni, tiks pārrunāta situācija uz Latvijas ceļiem un Latvijas sasniegumi ceļu satiksmes drošības situācijas uzlabošanā, turklāt abas augstās amatpersonas iepazīsies ar Biķernieku komplekso sporta bāzi un dažādiem satiksmes drošības projektiem – Ceļa skola, Drošas braukšanas skola, drošības jostu stends u.c. Savukārt ar Latvijas Automobiļu federācijas
vadību FIA prezidents izvērtēs svarīgākos motoru sporta attīstības jautājumus.

Žans Tods ir pirmais FIA prezidents, kurš viesosies Latvijā. "Neapšaubāmi, esam pagodināti par Žana Toda ierašanos Latvijā. Starptautiskās Automobiļu federācijas prezidents mūsu valstī ierodas pirmo reizi LAF pastāvēšanas vēsturē. FIA prezidents apmeklēs visas trīs Baltijas valstis, kuras uzrādījušas lieliskus rezultātus ceļu satiksmes drošības uzlabošanā un pieklājīgi sevi demonstrējušas Eiropas un pasaules autosporta arēnā," saka LAF prezidents Jānis Naglis. "No Žana Toda vizītes sagaidām tālāku FIA pirmo personu vēstījumu par FIA attīstības tendencēm un perspektīvām, sadarbojoties ar nacionālajām automobilisma un autosporta autoritātēm – gan ceļu satiksmes drošības jomā, gan autosporta attīstībā. Pašsaprotami, ka FIA prezidenta vizīte Baltijas reģionu padarīs vēl redzamāku un pievilcīgāku autosporta pasaulē, veicinot mūsu sportistu un organizatoru atpazīstamību visplašākajā mērogā."

FIA prezidenta amatā Žans Tods nonāca 2009.gada 23.oktobrī, vēlēšanās saņemot 135 no 184 balsīm. Zīmīgi, ka francūža konkurents uz šo amatu bija soms Ari Vatanens, kurš 1981. gadā pārspēja Todu un viņa tālaika pilotu Giju Frekelinu cīņā par pasaules rallija čempiona titulu. Tods un Frekelins togad palika otrie.

Atšķirībā no iepriekšējā FIA prezidenta Maksa Moslija, Todam ir daudz bagātāka tieši autosporta pieredze. Viņš iesāka kā rallija stūrmanis piedaloties pasaules čempionātā, taču lielākos panākumus ieguva kā komandu vadītājs rallijā un jo īpaši F-1, kur viņa vārds cieši saistīts ar leģendārās itāļu F-1 komandas "Ferrari" zelta laikiem.

No 1966.līdz 1982.gadam Žans Tods piedalījās pasaules rallija čempionātā, lasot stenogrammu tādām tālaika zvaigznēm kā Žanam-Pjēram Nikolā, Ahimam Varmboldam, Rauno Āltonenam, Ovem Andersonam, Hannu Mikolam un jau pieminētajam Gijam Frekelinam.

No 1982. līdz 1993.gadam vadījis "Peugeot" sporta departamentu, kas ar labiem panākumiem piedalījās Parīzes-Dakaras rallijreidā, pasaules rallija čempionātā un Lemānas 24 stundu sacensībās, Tods 1993.gadā pievienojās "Scuderia Ferrari", uzņemoties autosporta nodaļas ģenerālmenedžera pienākumus. Turklāt Tods bija pirmais ne itāļu tautības vadītājs šai kompānijā.

Toda un "Ferrari" F-1 komandas triumfa brīdis pienāca, kad komanda savās rindās iesaistīja slaveno vācu pilotu Mihaelu Šūmaheru, kurš piecus gadus pēc kārtas, no 2000. līdz 2004.gadam nodrošināja savai komandai Konstruktoru kausu. Pēc šīs panākumu sērijas augumā necilajam francūzim tika piedāvāts visa "Ferrari" izpilddirektora un "Scuderia Ferrari" īpašā padomnieka amats, ko Tods arī pieņēma. Itāļu kompāniju Tods pameta 2009.gadā martā, iesaistoties FIA aktivitātēs un vēlāk kļūstot par šīs ietekmīgās organizācijas prezidentu.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

FIA Žans Tods
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form