Foto: Publicitātes attēli
21 gadu vecais Konstantīns Calko joprojām cītīgi iet uz savu mērķi - kļūt par pirmo latvieti Lemānas 24 stundu sacīkstēs. Šogad tiek sperts vēl viens ļoti svarīgs solis šajā virzienā - starts Eiropas "Le Mans Series" (ELMS) LMP3 klasē ļautu iegūt vajadzīgo pieredzi, lai attīstītu savu karjeru izturības sacīkstēs.

Calko savulaik kļuva par Latvijas sensāciju kartinga pasaulē, kāpjot uz goda pjedestāla prestižajās "Rotax Max Challenge" "Grand Final DD2" sacensībās, bet vēlāk viņš izcili startēja ar "Radical" prototipiem Eiropas "Supersport" un "Masters" kategorijās. Savukārt šogad Konstantīns startēs latviešu un spāņu kopprojekta komandā "SVK by Speed Factory", kas piedalās ELMS seriālā LMP3 kategorijā ar eleganto "Ginetta-Nissan" prototipu. Ar Konstantīnu satikos sporta kompleksā "333", kur risinājās pirmais Latvijas atklātais čempionāts kartingā.

Aldis Putniņš: Ko tu dari šeit, sporta kompleksā "333"?
Konstantīns Calko: Nav gluži tā, ka es šeit esmu darbā, tā vairāk ir patīkama atpūta. Esmu apņēmies trenēt jauno kartinga braucēju [Maksimu Kubarevu], un man patīk redzēt, kā viņš progresē. Turklāt mums abiem ļoti labi izdodas šī sadarbība.

A.P.: Mēs atkal nonākam pie atziņas, ka autosportā visa pamatā ir kartings. Mums bija saruna arī ar Reini Nitišu un arī viņam rallijkrosā kartings ir ļoti daudz palīdzējis.
K.C.: Ar Reini lielāko daļu kartinga laiku es startēju vienā komandā. Jā, autosportam kartings ir visa pamatā, un nav svarīgi, vai tas ir rallijs vai autošoseja. Arī Reinim kartings ir devis ļoti daudz, un domāju, ka tieši kartinga ielikto pamatu dēļ viņš šobrīd atrodas tur, kur atrodas.

A.P.: Parunāsim par tavu karjeras sākumu ar nopietnākām sacīkšu mašīnām. Kā tu nokļuvi "Radical" sacensībā un kāpēc tieši tāda bija tava izvēle pēc kartinga?
K.C.: Nevaru teikt, ka tas bija nejauši, jo jau gadu iepriekš daudz runājām ar manu menedžeri par tādu iespēju, un tad nāca piedāvājums nobraukt vienu sacīksti. Pamēģināju un sanāca! Pirmajā braucienā biju otrais, bet otrajā nefinišēju tehnisku problēmu dēļ. Pēc tās sacīkstes apsēdāmies kopā ar tēvu un nolēmām, ka 2012. gada sezonu braukšu "Radical". Redzējām, ka rezultāti ir labi, un tad deva iespēju sākt strādāt ar sponsoriem un plānot nākošos soļus. Tomēr sākumā ne uz brīdi necerējām, ka karjera izvērtīsies šādi.

A.P.: Visus interesē tavs jaunais projekts un komanda. Cik saprotu, arī pats esi iesaistīts komandas menedžmentā un ne tikai grozi stūri.
K.C.: Jā, šis ir daļēji Latvijas un daļēji Spānijas projekts. Es pārstāvu Latvijas pusi, bet mans partneris ir tas pats, ar ko kopā startēju "Radical" čempionātā. Mūsu mērķis ir skaidrs - startēt Eiropas Le Mans seriālā ar LMP3 prototipu, lai sagatavotos jau Lemānas 24 stundu sacīkstēm. Diemžēl šogad vēl mēs netikām uz oficiālajiem testiem Lemānā, taču tas ir plāns uz nākamo un aiznākamo gadu.

A.P.: Ļoti labs plāns! Latviešiem tā ir neatklāta teritorija un turklāt pietiekami sasniedzama. Tajā pašā laikā tā ir Pasaules slavenākā izturības sacīkste, un tev kā ļoti jaunam sportistam tur priekšā var būt ļoti gara karjera, jo šajā sacīkstēs arī 40 gadu vecumā braucēji vēl atrodas virsotnē.
K.C.: Jā, Lemānā nekad nav par vēlu startēt (smejas).

A.P.: Šobrīd jums ir "Ginetta Nissan" LMP3 klases jaunais prototips. Pastāsti par to!
K.C.: Piemēram "Radical" svars bija ap 700 kg, mums tie ir 1000 kg, kas ir nedaudz par daudz, taču mēs pie tā strādājam. Mašīnai ir piecu litru atmosfēriskais motors, kamēr "Radical" bija 2,7 litru atmosfēriskais motors. Savukārt jauda ir ļoti līdzīga: "Radical" tie bija 400 zirgspēku, "Ginetta Nissan" tā ir 420 līdz 440 zirgspēku un gandrīz 800 ņūtonmetru griezes moments, kas ir ļoti daudz. Protams, bremzes, ritošā daļa un amortizatori ļoti atšķiras. Tomēr šis LMP3 nav pilnvērtīgs Lemānas prototips. Drīzāk es teiktu, ka tā ir GT mašīna ar aerodinamiku, jo īsts LMP prototips ir jau krietni līdzīgs formulu vadāmībai.

A.P.: Ko vari pateikt par saviem komandas biedriem?
K.C.: Spānis ir ļoti stabils braucējs, un pēc Silverstonas posma biju pārsteigts arī par viņa ātrumu. Protams, stabilitāte ir ļoti svarīga ELMS seriālam, tāpēc ar viņa sniegumu esmu apmierināts. Otrs komandas biedrs ir lietuvietis Dainius Matijosaitis. Viņš brauca rallija sacensībās, kādreiz pat pabijis WRC un viņam ir pieredze no Palangas 1000 km sacensībām. Pirms Silverstonas viņam nebija vispār pieredzes ar prototipiem un tāpēc viņš bija nobijies, taču viss bija kārtībā - Dainius tikai vienu sekundi aplī zaudēja spānim, un attiecīgi spānis kā parasti bija aptuveni divas sekundes lēnāks nekā es. Taču sākumā es domāju, ka būs vājāki rezultāti, un tāpēc šobrīd esmu apmierināts. Vēl aprīļa beigās mums ir paredzēti testi Barselonā, kur daudz strādāsim arī pie mašīnas, tāpēc domāju, ka būs progress.

A.P.: "Ginetta Nissan" LMP3 prototipa stūre nav tālu no F-1. Arī daudz slēdžu un ir liels displejs. Kā tiec galā ar to?
K.C.: Nav tik traki, esmu jau pieradis. Kopā ir seši slēdži: radio poga, neitrālā pārnesuma slēdzis, pit-limiter jeb ātruma ierobežotājs, braucot boksos, poga, ar kuru pārslēdz lapas uz displeja. Kopā uz displeja ir trīs lapas braukšanas laikā un četras pitstopa laikā, kamēr apstājamies boksos - informācijas ir ļoti daudz, ieskaitot telemetriju, temperatūras, ātrumus un apļa laikus. LMP3 klasē telemetrijas plūsma uz boksiem nav atļauta, un līdz ar to inženieris nepārtraukti prasa pilotam konkrētus datus. Dažkārt ir ļoti grūti pārslēgt ekrānus un lasīt datus, ja paralēli notiek cīņa ar citiem pilotiem trasē. Tomēr es esmu pieradis, jo nav pirmā reize ar prototipiem un arī līdzīga stūre man ir bijusi.

A.P.: Kā tu pats izvēlējies šo virzienu karjerā un kāpēc negāji formulu virzienā, kur vienmēr skatās jaunie piloti pēc kartinga karjeras beigām?
K.C.: Šo jautājumu jau gaidīju. To man bieži prasa. Jau kopš bērnības man ģimenē bija uzstādījums, ka nevajag sapņot par Formulu 1, jo tas nav reāls mērķis. Vēl jo vairāk no Baltijas valstīm. Jau toreiz man ļoti patika skatīties NASCAR sacensības un arī Lemānas 24 stundu sacīksti. Līdz ar to man pamazām galvā nostiprinājās doma par Lemānu, kas tomēr ir sasniedzams mērķis.

A.P.: Tātad pirmos soļus tu jau sper: startē ar LMP3. Bet cik stabila situācija izskatās ar tavu komandu tieši finanšu ziņā. Šis gads ir drošs, bet kā ir tālāk ar budžetu?
K.C.: Šis gads ir 100% nodrošināts, bet uz nākamo gadu mums budžets ir jau savāks par kādiem 60%, un tas ir daudz, jo vēl ir laiks. Domāju, ka arī ar nākamo gadu viss būs kārtībā, bet pēc tam jau redzēsim, jo iespējama ir arī pilotu maiņa vai arī piesaistīsim sponsorus komandai, nevis tos piesaistīs atsevišķi piloti. Protams, kad esam tuvāk Lemānai un startējam šajā sacīkstē, tad sponsorus arī ir atrast nedaudz vieglāk, jo iesaistīta TV un to redz daudz skatītāju.

A.P.: Mums bija jautājums no lasītāja par to, vai ir tev atbalsts arī no Latvijas valsts puses?
K.C.: Nē, nav. Mēģinājām savulaik, bet nav izdevies iegūt atbalstu. Nezinu, kā ar Reini [Nitišu] vai Haraldu [Šlēgelmilhu], bet man nav atbalsta.

A.P.: Ja pietuvosies savam mērķim kļūt par pirmo latvieti Lemānā, varbūt ir vērts vēlreiz iet un mēģināt?
K.C.: Vispirms mums jāpierāda, ka mēs kā komanda spējam iekļūt augstākā līmenī un tur startēt. Tad varbūt ir vērts arī mēģināt iegūt atbalstu no Latvijas valsts, tomēr es uz to nelieku nekādas cerības. Šobrīd mūsu komandu atbalsta vairāki partneri no Daugavpils, kā arī kompānija Regula, kas mani atbalsta jau ceturto gadu. Viņiem es esmu ļoti pateicīgs.

A.P.: Paldies par sarunu! Turēsim īkšķus un gaidīsim tevi Lemānā! Noteikti aizbraukšu uz šo 24 stundu sacīksti klātienē sekot līdz taviem startiem!
K.C.: Paldies, un mēs arī ceram, ka mums izdosies!

Pilnu interviju ar Konstantīnu Calko un foto no ELMS pirmā posma Silverstonā meklē jaunākajā ENERGY numurā 08.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!