Latvijā nākamgad risināsies vēl viens svarīgs autosporta notikums - FIA pasaules rallijkrosa čempionāta ("WorldRX") posms.

Rallijkrosa posms risināsies Rīgā, Biķernieku trasē, bet precīzs datums tiks paziņots vēlāk. Zināms, ka tas būs 2016. gada augustā vai septembrī. Pasaules rallijkrosa rīkotāji Latvijai tiesības rīkot posmu ir piešķīruši uz trīs gadiem.

Pasaules rallijkrosa čempionāta ("WorldRX") rīkotāju, "IMG Motorsport" direktors Martins Anaji preses konferencē izteicās, ka viņus esot pārliecinājis Latvijas posma organizatoru, "RA Events" redzējums, uzņēmība un pieredze. "Pat nezinu, kāpēc es Raimondam [Strokšam] noticēju," sākumā pajokoja Anaji kungs. "Taču man patika viņa redzējums. Tagad esmu ļoti gandarīts, ka mums izdevās panākt vienošanos un es ļoti gaidu Rīgas posmu!"

Runājot par vietējo braucēju faktoru, Martins Anaji piekrita apgalvojumam, ka sacensības ir vieglāk popularizēt, ja tajās startē pašmāju piloti. "Tas ir svarīgi, lai sacensībās piedalītos braucēji no tās pašas valsts, kur notiek "WorldRX" posms," viņš norādīja. "Mums vajag tādus "vietējos varoņus" kā Reinis Nitišs un Jānis Baumanis!"

Pirmais pasaules rallijkrosa čempions Peters Solbergs atzina, ka viņam Latvijas "WorldRX" posmā būs tikai viens mērķis - pārspēt Reini Nitišu. "Reinis pagājušogad mani uzvarēja manā mājas posmā Norvēģijā, un es gribu viņam par to atriebties," smējās Solbergs. "Tagad uz Latviju atbraucām ar ģimeni, draugiem, lai iepazītu zemi. Ļoti draudzīgi cilvēki, labs ēdiens! Runājot par Biķernieku rallijkrosa trasi - ja tu nāc no rallija, tu vari iztēloties, kā būs, un es ticu, ka Rīgas posms būs fantastisks!"

Savukārt Latvijas pilots prestižākajā "Supercar" trasē savas progrnozes par mājas trasi iesāka piesardzīgi. "Pagaidām es vēl nezinu, vai nākamsezon braukšu, jo man šogad beidzas līgums ar komandu un tā pagarināšana ir "jānopelna," teica Reinis Nitišs. "Taču sava mājas trase - tas ir vairāk kā forši! Ir labi apzināties, ka Latvijā nākamgad būs pasaules čempionāts."

"Olsbergs MSE" komandas pilots atzina, ka darbu sākumā no Biķerniekiem arī ar viņu ir konsultējušies, kādai jābūt rallijkrosa trasei. "Savus ieteikumus es pateicu, nezinu, cik daudz no tā būs ņemts vērā, bet man jebkurā gadījumā ir prieks, ka Rīgā būs šāda trase," norādīja Reinis.

Biķernieku trases direktors Aivars Aksenoks savukārt pastāstīja, ka, uzsākot apjomīgo Biķernieku trases rekonstrukciju, uzreiz tika ņemta vērā iespēja šeit sarīkot rallijkrosa sacensības, līdz ar to trases ierīkošana tagad neprasīs nozīmīgas pārbūves. "Trases projekts jau apstiprināts Rīgas būvvaldē, viss virzās uz priekšu!" viņš teica, solot, ka darbi tika pabeigti laikā.

Trases direktors vēl atklāja, ka trases grants daļa tiks izbūvēta meža joslā, kas atdala kartodromu no autošosejas "lielā" apļa, un sportisti par šo posmu esot sajūsmā, jo tā viņiem atgādinot ļoti interesanto un aizraujošo Somijas trasi, kas arī atrodas mežā un no pasaules čempionāta kalendāra tagad ir izņemta. Biķernieku trasē asfalta un grants attiecība būs kā lielākajā daļā "WorldRX" trašu - 60% pret 40%.

Latvijas ceļš uz pasaules rallijkrosa kalendāru


Foto: Baumanis Motorsport

Pirmo reizi informācija par iespēju Rīgā rīkot pasaules rallijkrosa čempionātu parādījās 2014. gada rudenī, kad "WorldRX" organizatoru "IMG Motorsport" direktors Martins Anaji pieļāva šādu varbūtību.

Pāris nedēļas pēc šīs ziņas izskanēšanas autosporta sacensību rīkotāju kompānija "RA Events" Latvijas Nacionālajai sporta padomei (LNSP) prezentēja sākotnējo informāciju par iespēju uzņemt Rīgā šīs prestižās autosporta sacensības, un no padomes tika saņemts konceptuāls atbalsts, kas ļāva Latvijas posma rīkotājiem sākt plānot tālāko darbu.

"Pirms gada "WorldRX" Zviedrijas posmā man vienā brīdī ienāca prātā doma - kāpēc lai šādas sacensības nevarētu uzrīkot Latvijā?" portālam "Delfi" par Latvijas ceļu uz rallijkrosa kalendāru stāsta "RA Events" direktors Raimonds Strokšs. "Metu kaunu pie malas un pēc 10 minūtēm klauvēju pie "IMG Motorsport" ofisa durvīm. Iedevu viņiem sākotnējo informāciju, pastāstīju savu ideju un jau pēc trim dienām man zvanīja "IMG Motorsport" pārstāvji un aicināja uz Beļģiju, lai turpinātu jau nopietnākas sarunas."

"RA Events" direktors norāda, ka Latvijai ir vairākas būtiskas priekšrocības, ko novērtē pasaules čempionāta rīkotāji - valdības atbalsts, Latvijas sportistu Reiņa Nitiša un Jāņa Baumaņa panākumi "WorldRX" un "EuroRX", viņu popularitāte Latvijā, kā arī Biķernieku trases infrastruktūra.

"Cīņa par šīm sacensībām bija divās "frontēs" - no vienas puses vajadzēja iegūt valdības atbalstu, otra - parakstīt līgumu ar "IMG Motorsport", jo pa šo gadu pie viņiem jau ir vērsušies ļoti daudzi "WorldRX" tīkotāji," norāda Strokšs.

Par nopietnāko "bonusu", ko Latvija varēja sniegt kā pierādījumu augsta līmeņa autosporta sacensību rīkošanai, bija Eiropas rallija čempionāta (ERČ) posms "Rally Liepāja", ko tāpat rīko "RA Events".

"Ja mūsu CV nebūtu šā ieraksta ("Rally Liepāja" - aut."), neviens ar mums "IMG Motorsport" nerunātu," norāda Raimonds Strokšs. "Rallijkrosa čempionāts šobrīd ir tādā popularitātes stadijā, ka ir ļoti daudz tādu kā mēs, kas grib uzņemt šā čempionāta posmu. Taču mēs varējām parādīt, ko spējam izdarīt, un ka izpildām to, ko esam apņēmušies un apsolījuši."

Kas ir FIA pasaules rallijkrosa čempionāts


Foto: Publicitātes foto

FIA pasaules rallijkrosa čempionāts ("WorldRX")
globāla un oficiāla sacensību seriāla statusu ieguva 2014. gadā
, kad pirmoreiz tika aizvadītas pasaules čempionāta sacensības. Līdz tam augstākais sasniegums šā autosporta veida pārstāvjiem bija Eiropas čempiona tituls.

Pasaules rallijkrosa čempionāts tika izveidots faktiski uz Eiropas meistarsacīkšu trašu bāzes, pievienojot vienu posmu Ziemeļamerikā, Kanādā, Dienvidamerikā - Argentīnā, un vienu Tuvajos Austrumos - Turcijā. "WorldRX" kalendārā ir iekļauti 13 posmi un sacenšas braucēji četrās ieskaites klasēs - "Supercar", "XLites", "Super1600" un "Touring Car".

Lai saglabātu sacensību intrigu un pēc iespējas lielāku dalībnieku skaitu, pasaules un Eiropas ("EuroRX") čempionāta sacensības notiek paralēli, viena posma ietvaros. Eiropas čempionātā ieskaites posmu skaits klasēs variējas no četriem ("Touring Car") līdz septiņiem ("Super1600"). Atšķirībā no Eiropas rallija čempionāta, kurā netiek ņemti vērā vairāki sliktākie rezultāti sezonas posmos, rallijkrosā tiek ieskaitīti visu posmu rezultāti. Pasaules čempionātā visu klašu dalībniekiem ir noteikts piedalīties visos posmos, pat ja titula liktenis ir jau izšķirts ātrāk.

Rallijkrosa sacensības dalībnieku, fanu, mediju un organizatoru mīlestību un interesi ir iekarojušas ar savu salīdzinoši īso un dinamisko raksturu. Sacīkstes notiek skatītājiem labi pārredzamās trasēs, braucienos startē pa piecām vai sešām mašīnām, kas nodrošina intrigu un cīņu. Automašīnas ir salīdzinoši līdzvērtīgas, bet īsā sacīkšu distance - četri apļi priekšbraucienos un seši pusfinālā un finālā - liek sportistiem cīnīties bez kompromisiem.

Rallijkrosa nosaukums radies no divu autosporta disciplīnu - rallija un krosa - salikuma. No autokrosa tajā ir kompaktā trase, no rallija - dažādais trases segums (rallijkrosa aplis ir gan ar grants, gan asfalta segumu). Īpašais elements - "džokera" aplis, kas reizi braucienā ir jāizbrauc katram dalībniekam. "Džokeris" ir neliels trases "apendikss", kas to pagarina un līdz ar to vēl vairāk palielina intrigu.

Latviešu faktors


Foto: QNIGAN.COM

Kā jau norādīja Raimonds Strokšs, Latvijas sportistiem ir liels nopelns tajā, ka Latvija iekļuvusi "elitārajā klubiņā", kas rīko pasaules rallijkrosa čempionātu. Kā zināms, šogad savu otro sezonu "WorldRX" seriālā aizvada jēkabpilietis
Reinis Nitišs
, bet "EuroRX" - Jānis Baumanis.

Neskatoties uz savu jaunību, 19 gadus vecais Nitišs uzskatāms par Latvijas celmlauzi pasaules rallijkrosā. Jau no bērna kājas autosportā sabijušais Reinis par savu turpmāko karjeras virzienu izvēlējās rallijkrosu, kurā 2013. gadā izcīnīja savu pirmo lielo panākumu - Eiropas čempiona titula "Super1600" klasē "SET Promotions" komandā. Šis sasniegums ne tikai nodrošināja nepieciešamo atpazīstamību autosporta aprindās un līgumu ar "Olsbergs MSE" komandu Reinim, bet arī pavēra durvis uz Eiropas čempionātu nākamajam Latvijas pilotam, Jānim Baumanim.

"Olsbergs MSE" komanda un Reinis Nitišs 2014. gadā kļuva par pasaules čempionāta dalībniekiem, un atkal puisis no maz zināmās Latvijas lika par sevi runāt - sezonas sākumā viņš izvirzījās čempionāta vadībā, un tikai uz beigu pusi piekāpās pieredzējušākiem un daudz pieredzējušākiem pilotiem. Pirmā "WorldRX" čempiona titulu izcīnīja pasaules rallija čempions Peters Solbergs, bet Nitišam tika bronzas medaļa, ko jēkabpilietis līdz ar citu FIA autosporta disciplīnu čempioniem saņēma FIA galā apbalvošanā, uz kuru Reinis vēl steigā meklēja smokingu…

Jānis Baumanis autosportam pievērsās salīdzinoši vēlāk, taču uzreiz parādīja apskaužamu meistarību un ātrumu, kas ļāva viņam no Reiņa Nitiša pārņemt "SET Promotions" līdera pienākumus 2014. gada Eiropas rallijkrosa čempionātā, un Jānis savā pirmajā "EuroRX" sezonā izcīnīja bronzas medaļu.

2015. gada sezonā abi Latvijas piloti turpina pievērst sev pasaules uzmanību - Reinis Nitišs cīnās par punktiem "WorldRX" ieskaitē prestižākajā, "Supercar" klasē, kamēr Jānis Baumanis pēc četriem no septiņiem "EuroRX" posmiem ir kopvērtējuma līderis "Super1600" klases vērtējumā.

Pasaules autosportā ienāk Biķernieki un Rīga


Foto: DELFI

Līdz šim Rīgai atšķirībā no citām Latvijas pilsētām nav izdevies teikt savu vārdu pasaules un Eiropas motoru sportā. Latvijas spīdveja galvaspilsētas titulu ir paņēmusi Daugavpils, kas ar labiem panākumiem rīko pat pasaules "Grand Prix" posmus, pasaules un Eiropas motokrosa rīkošana izsenis ir Ķeguma un "Zelta Zirga" trases rokās, bet Eiropas rallija čempionāta (ERČ) dalībnieki izbauda Liepājas apkārtnes ceļus. Līdz ar pasaules rallijkrosa čempionāta posmu Biķerniekos arī Rīga parādīsies FIA pasākumu "kartē".

"RA Events" direktors Raimonds Strokšs portālam "Delfi" pastāstīja, ka "WorldRX" rīkotājiem esot iesniedzis piedāvājumu ar vairākām potenciālajām sacensību norises vietām Latvijā, taču "IMG Motorsport" esot izvēlējušies tieši Biķerniekus.

"Kad parādījām pirmos attēlus, "IMG Motorsprot" bija sajūsmā par Biķernieku trasi, par tās "vintage" stilu," stāsta Strokšs. "Viņi pat nosauca to par "mazo Nirburgringu"."

Kā zināms, Biķernieku trasē pēdējā laikā veikti apjomīgi atjaunošanas darbi, kas nāk par labu arī gaidāmajām lielajām rallijkrosa sacensībām, jo tajās paredzēts izmantot daļu no Biķernieku trases asfaltētās daļas - nepieciešamie pārbūves darbi trases pielāgošanai būs nelieli.

Līdz šim Biķernieku trasē notikušas ausošosejas, rallija, motobola un spīdveja sacensības. Pasaules čempionāta līmeņa sacīkstes tā uzņems pirmoreiz.

Biķernieku kolēģes


Foto: Publicitātes foto

Kā jau minējām, pasaules rallijkrosa čempionāta posmi notiek 12 valstīs - Vācija uzņem divas sacīkstes.

Pēdējā laika tendence ir lielo trašu iesaistīšanās "WorldRX" - kalendārā ir Barselonas un Stambulas F-1 trases, kā arī leģendārā Hokenheima. Visas šīs trases tāpat kā Truārivjē trase Kanādā ir sporta kompleksi, kuros var notikt dažādu disciplīnu motoru sporta sacensības - autošosejas, F-1, motokrosa, drifta uc.

Tomēr lielākā daļa pagaidām ir īpaši rallijkrosam un autokrosam būvētās trases, kas izceļas ar īpaši interesantu reljefu un konfigurāciju kā Zviedrijā Holjes trase, Metetas trase Beļģijā , Esteringa Vācijā vai Montalegres trase Portugālē. Pielāgotajām trasēm šāda "raksturiņa" varbūt mēdz pietrūkt.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!