Foto: Drive eO

Šogad Andra Dambja vadītais elektroauto tehnoloģiju uzņēmums "eO" kļuva par pirmo Latvijas autosporta komandu, kas sasniegusi finišu leģendārajās Paikspīkas kalnā braukšanas sacensībās ASV - "Pikes Peak Hill Climb", bet nākamajam gadam nospraustie mērķi ir krietni vien ambiciozāki - megavats jaudas un uzvara!

Vēl pirms došanās uz Ameriku ar "eO Tesla Roadster PP02" automašīnu idejas autori - Latvijas inženieri Andris un Kristaps Dambji - brīdināja negaidīt no Amerikas sensacionālas ziņas, jo šis auto vairāk ir kā "izmēģināšanas platforma" mezgliem un iekārtām, kurām jau 2015.gadā ir jāaizved komandas pilots Jānis Horeliks ne tikai līdz finišam, bet arī, cerams, uzvarētāja lauriem.

Datu vācelīte "tesla"

Stāsts par "Tesla Roadster PP02" atgādina piedzīvojumu filmas sižetu par zinātniekiem, kas Amerikā pēta tornado, to rašanos un "uzvedību" - vienā no ainām milzu virpulis "aprij" simtiem devēju, kas nekavējoties sāk sūtīt informāciju uz zinātnieku datoriem. Līdzīgi bija Dambjiem ar šāgada mašīnu, kuras galvenais uzdevums bija tikt līdz finišam un dot inženieriem maksimāli daudz informācijas par katru trases centimetru.

"Šajās sacensībās es pirmo reizi mūžā vairāk skatījos, kā mums veicas attiecībā uz nospraustajiem mērķiem nekā uz kopvērtējumu un konkurentiem. Neko no sasniegtā šogad nevērtējām caur sportisko prizmu!" portālam "Delfi" atklāja Kristaps Dambis. "Visās "dakārās" pētīju tieši rezultātus, bet šoreiz tie mani neinteresēja. Sportiskā ziņā, objektīvi skatoties, bijām lēni, bet tas bija divu pogu nospiešanas jautājums, lai mašīna brauktu daudz ātrāk. Tas bija tāds kārdinājums! Taču domājot par biznessu - vai es gribu peļņu rīt vai pēc trim gadiem. Pirmie nav nopietni biznesmeņi. Bija jāsaņemas domāt ilgtermiņā."

"Mūsu rezultāts bija 13 minūtes, paredzēt bija un varēja būt ap - kontrolieris sasila nedaudz vairāk kā paredzēts, bet tāpēc jau mēs tur bijām. Iegūtie dati ir izanalizēti krustu šķērsu!" saka Kristaps.

"Treniņos Jānis trasi arvien vairāk iemācījās no galvas, bet sacīkstē ir cita vide un finālbrauciens ir viens. Tāpēc bija tik svarīgi tikt augšā," piebilst Andris Dambis. "Nedēļu pirms sacīkstes pavadījām testos, tad četras dienas kalnā - ļoti daudz informācijas ieguvām. Pēc oficiālās informācijas - izbraukti 300 kilometri."

Jānis Horeliks, kuram šogad bija uzticēts sportistam tik nepateicīgie un grūtie testpilota pienākumi, gan atzina, ka savu daļu prieka ir guvis, braucot arī šādā režīmā. "Kā jau visiem sportistiem, arī es gribēju braukt ātrāk, tas izpalika, bet tas ka tu redzi, ka tev māj finiša karogu - tas bija labi!" saka Jānis. "Mirklis, kad visas mašīnas brauca lejā, tas gan bija - "wow"! Visi skatītāji, kas tās divas dienas bija nodzīvojuši trases malā, sanāca pie ceļa un tad pa īstam varēja novērtēt, cik daudz cilvēku tur bija. Braucot augšā jau tu neko neievēro."

Megavats kalnam

Runājot par nākamā gada Paikspīkas automobili "eO PP03", atslēgas vārds ir "megavats" - tieši tik liela jauda būs šim auto, un konstruktoru balsī, runājot par to, ir neslēpts lepnums.

"Jaunā mašīna ir uzprojektēta, un mēs jau pilnīgi skaidri zinām, kas tajā būs iekšā. Pārbaudītās lietas - motors, kontrolieri un invertori - ir tie, kuru bija "teslā", bet jaunajā būs citā daudzumā. Jaunums ir viens megavats, kas būs atslēgas vārds. 1000 kW ir 1341 zirgspēki, un tāda būs šīs mašīnas jauda," stāsta Andri Dambis. "Tā būs bezkompromisa mašīna, nekā lieka. Viss, ieskaitot kompozītmateriālu virsbūvi, projektēts mūsu vajadzībām. Viss vienā eksemplārā. Galvenais uzdevums - pēc iespējas mazāks svars! Zinām, ka mūsu galveno konkurentu "Mitsubishi" automašīna svēra ap 1450 kg, kas ir daudz par daudz. Mūsu auto, kam arī būs ar visu četru riteņu piedziņa, svērs ap 1200 kg."

"Interesanti, ka visi dati liecina, ka aerodinamika nav tik būtiska, galvenais ir mašīnas svars," stāsta pieredzējušais inženieris. "Tagad strādājas pie svara ekonomijas - katrai lietai ir jānomet vismaz 10% svara. Mašīna būs uz pamatīgas diētas!"

"Jānis jau tā ir ļoti viegls, viņš būs vienīgais, kas nebūs pakļauts "svara vērošanai"!" smejot sola Kristaps.

Dambji plāno, ka jaunā mašīna būs gatava līdz pavasarim un aprīļa sākumā, kad atveras Eiropas sacīkšu trases, to sāks testēt. Iespējams, arī Biķerniekos un Pērnavā.

"Jānis perfekti prot braukt ātrumā līdz 150 km/h, izmantojot visas mašīnas iespējas, bet ar jauno, ātro mašīnu būs jāiemācās braukt ļoti ātri," saka Andris Dambis. "Megavats - tas ir ļoti daudz, mašīnai pie 180 km/h ar "slick" riepām vēl būs buksēšanas iespējas. Uzrāviens pie šā ātruma būs tāds pat kā pie 10 km/h. Tāpēc mēs veltīsim maksimāli daudz laika, lai iemācītos "ātro braukšanu", jo nākamgad - bez jebkādiem kompromisiem! Šī ir mašīna uzvarai!"

Elektriskais bizness

Dambji nekad nav nolieguši, ka šis autosporta projekts nav tikai sportiska vai inženieriska interese, bet gan arī biznesa iespēja. Arī pasaules autobūves tendences, kad ikviens autoražotājs uzskata par savu prestiža pienākumu aplaimot ar vismaz vienu elektrisko modeli, liecina, ka šī ir nozare ar plašām nākotnes perspektīvām.

"Esam strādājuši arī pie mūsu biznesa idejas," apstiprina Kristaps Dambis. " Tas, ka mēs bijām Amerikā un labi izskatījāmies, ir ļoti būtiski. Pēc sacensībām tikāmies ar mūsu partneriem, motoru piegādātājiem "Yassa Motors", izrunājām visus šos jautājumus, ieskicējām nākotnes sadarbību, un arī viņiem mūsu projekts ir interesants. Izskatās cerīgi un pozitīvi, jo arī viņiem tā ir iespēja kļūt par pirmajiem, kuri uzvarējuši Paikspikā. "Yassa Motors" grib mūsu invertoru, viņi to ir iekārojuši, tā kā mūsu biznesa ieceres maziem solīšiem iet uz priekšu."


"Būsim attīstījuši savu elektromotora kontrolieri. Priecātos, ja jaunizveidotajā E formulas čempionātā brauktu mašīnas, kurās būtu mūsu kontrolieri. Tas ir bizness, uz ko ejam," saka Kristaps. "Pagaidām neoficiāli, bet arī "Toyota" rūpnīca Paikspīkā pievienosies elektriskajā klasē. Paikspīkā brauc "Peugeot" un "Mitsubishi" - kaut kas tur ir, ja šīs kompānijas ir gatavas ieguldīt naudu. Daudzi grib to pašu, ko mēs, bet mēs šajā lauciņā jūtamies komfortabli."

"Japānis Tadžima izsludinājis starptautisku projektu ar mērķi - mēs uzvarēsim Paikspīkā. Taču mums ir pusotra gada priekšrocība, jo mēs jau strādājam pie sava projekta, kamēr viņš tikai sāk vākt komandu," saka Andris Dambis. "Man kā inženierim ir ļoti interesanti sacensties ar citiem autopasaules domātājiem!"

Mazās Latvijas atbilde lielajai autosporta pasaulei

Lai gan ar savu Paikspīkas projektu Dambji slavina Latvijas vārdu, autosporta specifika un realitāte diez vai liegs turpmāk to pozicionēt tikai kā mūsu mazās valsts komandas sasniegumu.

"Mums ir skaidrs, kā izpildām tehnisko pusi, bet projekta kopaina vēl īsti nav gatava," atzīstas Kristaps Dambis. "Ir divi potenciālie attīstības varianti - viens ir Latvijas modelis, kas lielākoties balstīts uz patriotisma, bet reāli skatoties, ticamāks ir otrs - mēs piesaistām citas Eiropas firmas ar finansiālo un tehnisko pusi. Piemēram, riepas, - mēs nevaram cerēt uz uzvaru, ja partneros mums mums nav riepu kompānija, kas pārdod mums īstās riepas un iedod inženieri, kurš var tehniski palīdzēt. To mēs apzināmies. Tikai kā Eiropas mēroga projekts tas var izdoties. Es negribu to saukt par pārdošanos, taču tas ir neizbēgami."

Eiropas kalnā braukšanas sacensības, kurās ogrēniešu būvētie automobiļi varētu būt visai droši pretendenti uz uzvaru, Dambji tomēr par pārlieku vērtīgām sportiskā ziņā neuzskata.

"Gribējām šogad aizbraukt uz sezonas noslēguma sacensībām, "Hill Climb Masters", bet nelaime ir tā, ka sacensības ir divus kilometrus garā distancē un mums neinteresantas, bet apsolīju FIA komisijas vadītājam, ka nākamgad ar mūsu PP03 gan aizbrauksim," saka Kristaps Dambis. "Gribas, lai viņi tur, latviski sakot, "paliek uz pakaļas"!"

Uz raksta autores iebildi - žēl, ka Latvijā nav neviena kalna - Kristaps Dambis atbildēja ar pavisam negaidītu atklāsmi - tieši Latvijā viņi gatavojas sarīkot kalnā braukšanas sacensības!

"Kad "tesla" jau bija ievietota konteinerā mājupceļam, vakarā viesnīcā pie alus kausa uzprojektējām pirmo Latvijas "hill climb" sacīksti," atklāj Kristaps. "Jau bija izvēlēts datums, bet viss atdūrās pret to, ka ir Saeimas vēlēšanas, bet mums tam pasākumam ir vajadzīga televīzijas tiešraide! Tas būs tāds šovs! Labāks nekā Luksemburgā! Tur brauks gan drifta mašīnas, kas driftēs, būs Dakaras smagās mašīnas. Galvenais jau ir šovs. Būs gan pacēlums, gan šausmīgi skaistas ainavas - viss kā Paikspīkā! uz nākamo gadu saņemsimies un uztaisīsim! Mazajā Latvijā es redzu mazu nišu, kurā brauc kalnā. Tas varētu būt interesanti. Atbrauc ar savu rallijkrosa mašīnu un parādi divos kilometros, ka esi ātrāks par rallija "Mitsubishi"!"

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!