Foto: Publicitātes foto
Tuksneša rallijs ir sacensības, kas vienmēr piesaistījušas lielu motorsporta profesionāļu un entuziastu pulku un fascinējušas neskaitāmus skatītājus visā pasaulē. Populārā Dakaras rallija pirmsākumi meklējami 1977. gada decembrī Teneres tuksnesī Sahāras vidusdaļā, taču, izrādās, ražotāji specializētus automobiļus sāka izstrādāt jau daudz agrāk, un "Citroën" bija pirmais, kas pārvarēja Sahāru.

"Citroën" dibinātājs Andrē Sitroens bija izslāpis pēc piedzīvojumiem un nolēma pierādīt, ka viņam ir pa spēkam pat tuksnesis. Tā bija ekspedīcija, par kuru uzņemtas filmas un sarakstītas grāmatas. Šis ceļojums kļuva par iedvesmu un mācību citiem.

Unikālais Skarabejs

Gatavojoties Sahāras šķērsošanai no Togurtas Alžīrijā uz Timbuktu Mali, "Citroën" 1921. gada janvārī izveidoja īpašu komandu un nedaudz vēlāk prezentēja šim mērķim domātās mašīnas – "Scarabée d'Or". Tās bija izgatavotas uz "Citroën B2 10HP K1" bāzes, taču ražošanā vēl pastiprinātas un uzlabotas. Andrē Sitroens prata meistarīgi izmantot sava laika tehnoloģiskos sasniegumus, tāpēc, piemēram, aizmugurējo riteņu vietā ekspedīcijas mašīnām uzstādīja savienoto siksnu mehānismu, ko bija izstrādājis Ādolfs Kegress.

Auto svēra 1350 kg, un to darbināja 1,5 litru 4 cilindru dzinējs ar ūdens dzesēšanu. Motora maksimālā jauda bija 20 ZS ar 2100 apgriezieniem minūtē, un tajā vienlaikus varēja braukt trīs cilvēki.

Interesanti ir arī tas, ka leģendārais Sahāru šķērsojušais "Scarabée d'Or" tika ražots tikai 1922. gadā un tikai piecos eksemplāros – tajos, kas pirmo reizi pārvarēja tuksnesi.

Tā tika rakstīta auto vēsture

Pārdrošajā braucienā devās veselas piecas "Citroën" automašīnas ar kāpurķēdēm. Slavenais ceļojums ilga 19 dienas: no 1922. gada 19. decembra līdz 1923. gada 7. janvārim. Pirms ekspedīcijas bija plānots braukt tikai vienā virzienā, taču, ņemot vērā automobiļu izturību un uzticamību, Žorža Marijas Hārda vadītā komanda nolēma atgriezties pa to pašu maršrutu. Šī iecere arī tika veiksmīgi īstenota.

Braucot pa tuksnesi, "Citroën" komanda veica 3200 kilometrus. Tas bija fantastisks sasniegums, kas ļāva ražotājam pievērsties vēl sarežģītākiem ceļojumiem un kļūt par uzticamības un ražotāja tehnoloģisko sasniegumu garantu.

Pieminēšanas vērts ir arī fakts, ka vēsturiskās ekspedīcijas apkalpē bija arī suns Flosijs. Viņš vēlāk kļuva par prototipu varonim Mīļukam, kurš parādījās beļģu karikatūrista Eržē komiksos "Tintiņa piedzīvojumi".

"Citroën" turpināja būt par celmlauzi arī pēc tam

Šī ekspedīcija nākotnē kļuva par iedvesmu garo distanču tuksneša sacensību un rallija organizatoriem. Ar šo braucienu sākās arī slavenās "Citroën" ekspedīcijas, un tajās atklātie ceļi tika iekļauti visu valstu kartēs.

Izdevniecības "Plon" 1923. gadā izdotās ekspedīcijas grāmatas priekšvārdā Andrē Sitroens par piedzīvojumu meklētājiem teicis: "Lielākais gandarījums šiem cilvēkiem ir apziņa, ka, pateicoties viņiem, ir sācies darbs, kas nesīs augļus arī tad, kad viņu pašu vairs nebūs. Viņiem tas ir būtiski: arhitekti mirst, bet templis paliek mūžīgi."

Lai pieminētu šo leģendāro ekspedīciju un paustu cieņu izcilajam rūpniekam, 2016.–2019. gadā 160 studenti un skolēni kopā ar 50 profesoriem un jomas profesionāļiem trīs gadu laikā izveidoja "Scarabée d'Or" kopiju. Tās izgatavošanai tika izmantoti 1500 kg metāla, un, lai visu saliktu kopā, bija nepieciešami 50 tūkstoši stundu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!