Foto: Shutterstock
Tuvojoties ziemas sezonai, autovadītāju sarunās arvien biežāk iezogas vārds "akumulators". Arī degvielas uzpildes stacijās un autoveikalos tas izvirzās priekšplānā. Kas tad ir tas, kādēļ ziemas sezonā akumulators kļūst "populārāks"?

Akumulatora uzdevums. Skatoties tehniski un padziļināti, akumulatora baterijai ir piedēvējama virkne uzdevumu, tomēr šeit apskatīsim vienkāršākos un acīm redzamākos. Akumulators nodrošina automobili ar nepieciešamo elektroenerģiju tā piestartēšanas brīdī, kā arī nodrošina elektroierīču darbību tad, kad motors netiek darbināts.

Automobiļa akumulatora baterijas tehniskais stāvoklis ir viens no galvenajiem uzticama automobiļa nosacījumiem ziemas apstākļos. Automobiļos visplašāk pielietoti tiek svina - skābes akumulatori.

Zemās gaisa temperatūrās ķīmiskie procesi akumulatorā norit lēnāk nekā vasarā, kā rezultātā automobiļa iedarbināšanas laikā akumulators spēj atdot ievērojami mazāk elektroenerģijas nekā pie siltas gaisa temperatūras. Pie -20°C grādu temperatūras akumulatora veiktspēja ir aptuveni par 50% mazāka nekā pie +20°C grādiem.

Papildu faktori. Pazeminoties gaisa temperatūrai, automobiļa iekšdedzes motora iedarbināšana dažādu apstākļu ietekmē tiek apgrūtināta. Piemēram, motora eļļa kļūst biezāka, tādējādi pieaug motora pagriešanas pretestība, kas nozīmē, ka startera elektromotoram jāpaveic lielāks darbs, lai to iegrieztu līdz iedarbināšanai nepieciešamajiem apgriezieniem. Tātad tiek patērēts arī vairāk elektroenerģijas.

Jo īpaši tas attiecas uz dīzeļa motoriem, kuros degvielas aizdedzināšana notiek ar kompresijas aizdedzes principu, kas nozīmē, ka motora cilindrā gaiss, straujas saspiešanas rezultātā, sakarst, un tad šajā vidē tiek iesmidzināta dīzeļdegviela un tā aizdegas. Tādēļ dīzeļa motoriem spēja motora iegriešana ziemas apstākļos ir īpaši būtiska. Tātad prasības pret akumulatora veiktspēju ziemas apstākļos pieaug, bet zemās temperatūrās paša akumulatora darbība pasliktinās.

Ko darīt? Lai izvairītos no nepatīkamām situācijām, ieteicams pirms ziemas perioda veikt akumulatora pārbaudi. Pirms akumulatora pārbaudes to nepieciešams pilnībā uzlādēt. Ar speciālu ierīci tiek pārbaudīta akumulatora veiktspēja slodzes apstākļos, imitējot automašīnas motora iedarbināšanas slodzi.

Vecākas konstrukcijas apkopjamajiem akumulatoriem, kuri aprīkoti ar korķiem, jāpārliecinās arī par elektrolīta līmeni, ja nepieciešams, tas jāpapildina, kā arī jāpārbauda elektrolīta blīvums un dzidrums.

Šīs pārbaudes ievērojami samazinās nepatīkamu pārsteigumu risku, tomēr tas negarantē, ka akumulatora uzlādes līmenis vienmēr būs pietiekams. Jāpārliecinās arī par pareizu automašīnas ģeneratora darbību. Ja ikdienā ar automobili tiek veikti īsi pārbraucieni, periodiski (reizi 2-3 mēnešos) būtu nepieciešams uzlādēt automobiļa akumulatoru ar ārēju uzlādes ierīci. Šī darbība ne tikai nodrošinās maksimālu uzlādes līmeni, bet arī paildzinās akumulatora mūžu.

Kampaņas "Pārsteidz ziemu!" laikā Rīgā pie veikaliem "Maxima" ir iespēja pārbaudīt auto akumulatora stāvokli unsaņemt speciālistu – sertificētu autoinženieru – ieteikumus tā ilgstošākai darbībai.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!