Foto: Publicitātes foto
Automobiļa akumulatora baterijas tehniskais stāvoklis ir viens no galvenajiem uzticama automobiļa nosacījumiem ziemas apstākļos. Šobrīd automobiļos visplašāk pielietotie ir svina - skābes akumulatori. Par to, kāpēc ikvienam autovadītājam ieteicams pārbaudīt sava spēkrata akumulatoru pirms ziemas iestāšanās, konsultē Latvijas Autoinženieru asociācijas pārstāvis Valdis Veinbergs.

Pazeminoties gaisa temperatūrai, automobiļa iekšdedzes motora iedarbināšana dažādu apstākļu ietekmē tiek apgrūtināta – motora eļļa kļūst biezāka, tādējādi pieaug motora kloķvārpstas pagriešanas pretestība, kas nozīmē, ka startera elektromotoram jāpaveic lielāks darbs, lai to iegrieztu līdz iedarbināšanai nepieciešamajiem apgriezieniem, tātad tiek patērēts arī vairāk akumulatorā uzglabātās elektroenerģijas.

Savukārt kompresijas aizdedzes jeb dīzeļa motoros zemās gaisa temperatūrās nepieciešams pirms iedarbināšanas uzsildīt degkamerā esošo gaisu, kas tiek veikts ar elektrisku kvēlsveču palīdzību, kas atkal patērē akumulatorā uzglabāto elektroenerģiju.

No iepriekš minētā izriet, ka prasības pret akumulatora veiktspēju ziemas apstākļos pieaug, tomēr tajā pat laikā ir virkne apstākļu, kas paša akumulatora darbību apgrūtina.

Pirmkārt, zemās gaisa temperatūrās ķīmiskie procesi akumulatorā norit lēnāk, kā rezultātā automobiļa iedarbināšanas laikā akumulators spēj atdot ievērojami mazāk elektroenerģijas, nekā pie siltas apkārtējā gaisa temperatūras. Pie -20°C temperatūras akumulatora veiktspēja ir aptuveni par 50% mazāka nekā pie +20°C.

Otrkārt, braukšanas laikā tiek lietotas dažādas ziemas periodam raksturīgas automobiļa papildus elektroietaises: elektriski logu atkausētāji, sēdekļu apsilde, spoguļu apsilde u.c. Šis faktors apvienojumā ar salīdzinoši īsiem pārbraucieniem noved pie situācijas, ka braukšanas laikā automobiļa ģenerators nespēj akumulatorā atgriezt iedarbināšanas laikā patērēto elektroenerģiju. Rezultātā ar katru dienu akumulatora uzlādes līmenis kļūst zemāks, līdz kādu rītu tas ir par zemu, lai spētu izpildīt automobiļa iedarbināšanai nepieciešamās prasības.

Lai izvairītos no šādām nepatīkamām situācijām, ieteicams regulāri – jo īpaši pirms ziemas perioda – veikt akumulatora pārbaudi. Šīs pārbaudes laikā speciālists ar speciālu ierīci nosaka akumulatora veiktspēju. Tomēr tas negarantē to, ka akumulatora uzlādes līmenis vienmēr būs pietiekams.

Ja ikdienā ar automobili tiek veikti īsi pārbraucieni no vienas iedarbināšana reizes līdz nākamajai, tad periodiski būtu nepieciešams uzlādēt automobiļa akumulatoru ar ārēju uzlādes ierīci. Šī darbība ne tikai nodrošinās maksimālu uzlādes līmeni, bet arī paildzinās akumulatora mūžu.

Kampaņā "Pārsteidz ziemu!", pievēršot autovadītāju uzmanību akumulatoru tehniskajam stāvoklim pirms ziemas, tiek piedāvāta iespēja to pārbaudīt bez maksas. Ar kampaņas norises vietām iespējams iepazīties interneta mājaslapā www.parsteidzziemu.lv.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!