Foto: Shutterstock
Tuvojoties ziemas sezonai, jau atkal aktuāls kļūst ziemas riepu jautājums. Tomēr autovadītājam par ziemas riepām būtu jāzina vairāk nekā tikai likumā noteiktās prasības par to izmantošanas periodu un minimālo protektora dziļumu.

Ceļu satiksmes noteikumi nosaka, ka periodā no 1. decembra līdz 1. martam visiem automobiļiem ar pilno masu līdz 3,5 tonnām jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām, savukārt riepas ar radzēm drīkst būt uzstādītas no 1. oktobra līdz 1. maijam. Ziemas riepu protektora dziļums nedrīkst būt mazāks par 4 mm.

Tomēr ne jau likuma prasību izpilde ir vienīgais iemesls ziemas riepu uzstādīšanai. Atbilstošas riepas ir svarīgas savai un citu satiksmes dalībnieku drošībai. Riepas ir tas, ar ko sākas automobiļa vadāmības nodrošināšana – ja nav saķeres ar ceļu, tad neviena pretbuksēšanas, stabilitātes vai riteņu pretbloķēšanās sistēma nespēs palīdzēt.

Izvēle. Izvēloties riepas ziemai, ir virkne faktoru, ko apsvērt: ražotājs, modelis, izmērs, cena, jaunas vai lietotas utt. Kādu modeli izvēlēties? Viennozīmīgas atbildes, protams, nav, jo dažādas riepas paredzētas dažādiem braukšanas apstākļiem un arī budžetam.

Neatkarīgi ziemas riepu testi uzskatāmi parāda, ka nav vienu ideālo riepu visiem ziemas ceļa apstākļiem. Piemēram, riepas, kas uzrāda labus rādītājus sniega apstākļos var strādāt salīdzinoši viduvēji vai pat slikti uz slapja un sausa asfalta seguma un otrādi.

Ņemot to vērā, katram pašam ir jāizvērtē, pa kādiem ceļiem un maršrutu braucam biežāk, vai tā ir pilsēta, kur pēc snigšanas salīdzinoši ātri ceļi tiek iztīrīti un kaisīti ar pretslīdes materiālu, vai nomaļāki mazākas nozīmes ceļi, kur nereti sastopams piebraukts sniegs, ledus utt.

Riepas vecums. Cits bieži apspriests temats auto riepu jomā ir riepas vecums. Lielākie riepu ražotāji ir vienisprātis, ka neatkarīgi no nodiluma, riepas, kas ražotas vairāk nekā pirms 10 gadiem, ir jāizslēdz no ekspluatācijas, jo nav uzskatāmas par drošām. Savukārt riepas, kuras atrodas ekspluatācijā piecus gadus, vismaz reizi gadā jāpārbauda pie speciālistiem.

Riepas ražošanas datumu iespējams noteikt pēc četru ciparu koda, kas atrodas atsevišķā ovālā lodziņā, kā pēdējie četri cipari DOT kodā. Pirmie divi cipari norāda ražošanas nedēļu un otrie divi – ražošanas gadu. Piemēram, skaitlis "2116" norāda, ka riepa ražota 2016. gada 21. nedēļā (ja uz jūsu riepas šajā vietā ir trīs ciparu kods, tas nozīmē, ka riepa ražota pirms 2000. gada un ir nekavējoties jānomaina).

Riepu ekspluatācija. Ekspluatācijas laikā pašas riepas daudz uzmanības neprasa, tomēr pareizs gaisa spiediens riepās ir svarīgs parametrs, un par to katram autovadītājam būtu jāparūpējas, lai riepa nodrošinātu saķeri ar ceļu, automobiļa stabilitāti un lai riepas nodilums būtu vienmērīgs.

To, kāds spiediens ir atbilstošs konkrētajam automobilim, nosaka automobiļa ražotājs. Šī informācija ir atrodama automašīnas rokasgrāmatā un bieži arī uz uzlīmes vadītāja durvju ailē vai uz degvielas tvertnes vāciņa iekšējās virsmas.

Protektora dziļuma mērīšanas zona. Noteikumos par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa ir noteikts, ka minimālā pieļaujamā protektora dziļuma mērīšana tiek veikta riepas divās vidējās platuma ceturtdaļās un ziemas riepai jebkurā vietā šajā zonā tam jābūt augstākam par minimāli noteiktajiem 4 mm.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!