Foto: Publicitātes foto
Mūsu vecvecāki un vecāki mācīja, ka lielāku pirkumu veikšanai nauda būtu jāsakrāj pašam – vēlams zeķē un nevienam nerādot. Turpretim pašlaik, piemēram, mašīnas iegādei krāt piecus un vairāk gadus šķiet neracionāli – šajā laikā daudz kas var mainīties. Protams, tas gan nenozīmē, ka ar naudu nav jārīkojas prātīgi un iekrāt nevajag vispār.

Auto statistika Latvijā

2021. gada sākumā Latvijā reģistrētas 739 tūkstoši automašīnu. Tas nozīmē, ka uz vienu iedzīvotāju valstī ir vidēji 0,38 automašīnas. Tas ir viens no zemākajiem rādītājiem Eiropā, jo, piemēram, Luksemburgā un Itālijā automašīnu uz vienu iedzīvotāju ir gandrīz divreiz vairāk. Šajās valstīs ierasts, ka katram pieaugušajam ir savs automobilis. Vienlaikus Latvijas autoparks ir arī viens no vecākajiem Eiropā: automašīnas vidējais vecums pie mums ir gandrīz 14 gadi. Tādējādi visbiežāk uz Latvijas ceļiem varam redzēt 2003./2005. gadā ražotas automašīnas, kas šeit ievestas jau ārvalstīs lietotas aptuveni deviņus gadus. Vispopulārākās auto markas pie mums ir vācu automašīnas: "Volkswagen", "Audi" un "BMW", kā arī Zviedrijas "Volvo".

Statistiku par lietotu automobiļu tirgu Latvijā nevāc un neapkopo, tomēr novērojumi liecina, ka visbiežāk ievestie auto pa Latvijas ceļiem nobrauc 6-10 gadus un šajā laikā tie nomaina 2-3 īpašniekus. Vēlāk šīs automašīnas izmanto detaļām, metāllūžņiem vai izved uz tādām valstīm kā Moldova vai Ukraina.

Kā parasti samaksā par auto?

Iegādāties transportlīdzekli ar papildu finansējuma piesaisti – auto kredīts – Latvijā ir visai ierasta prakse. Tas tāpēc, ka Latvijas iedzīvotāji samērā reti veido lielākus uzkrājumus (aptuveni 80% no sabiedrības varētu bez ienākumiem iztikt tikai aptuveni trīs mēnešus). Taču, ja iekrāts, cilvēki nevēlas visu iekrāto izdot uzreiz, piemēram, par mašīnas iegādi. Vienlaikus lielākajai daļai sabiedrības, kam pieder automobilis, tas kalpo kā palīgs darbā vai kā transportlīdzeklis nokļūšanai uz darbavietu, un aizdevuma maksājums par auto tiek pieskaitīts ikmēneša auto izmaksām.

Aizdevumu statistika liecina, ka automašīnu kredītā vai līzingā Latvijā iegādājušies aptuveni 120 tūkstoši cilvēku. Tomēr vēl liela sabiedrības daļa izmanto arī patēriņa kredītu, lai iegādātos automašīnu cenā līdz 3000 eiro. Tas tāpēc, ka auto kredītu parasti izsniedz spēkratiem, kuru vērtība pārsniedz 3000 eiro, savukārt līzingā mēdz pirkt jaunus un mazlietotus auto.

Kam jāpievērš uzmanība aizņemoties?

Sarunas par aizdevumiem, kredītiem un to procentu likmēm Latvijā ir visai liels tabu, tomēr patiesībā būtu noderīgi apzināties, ka kredīts ir tāds pats pakalpojums kā iepirkšanās lielveikalā, elektrības pieslēgums mājās vai kinobiļete. Tas nozīmē, ka arī aizņemoties būtu jāapsver visi nosacījumi: procentu likmes, pakalpojuma maksa, termiņš, kopējā atmaksājamā summa un pat aizdevēja reputācija. To viegli izdarīt Sortter mājaslapā, jo tur vienkopus tiek apkopoti visu Latvijas uzticamāko aizdevēju nosacījumi. Turklāt šis pakalpojums ir bez maksas, tāpēc ik mēnesi Sortter palīdz vairākiem desmitiem tūkstošu cilvēku ietaupīt.

Divi galvenie punkti jebkurā aizdevuma līgumā ir gada procentu likme (GPL) un kopējā atmaksājamā summa. Tāpat jāatceras, ka auto kredīts un auto līzings parasti pieejams ar zemāku procentu likmi nekā patēriņa kredīts. Ja iecerētā mašīna atbilst aizdevēja nosacījumiem, visdrīzāk izdevīgāks būs auto kredīts vai auto līzings nekā cita veida aizdevums. Tāpat jāatceras, ka kredīti ar ilgāku termiņu mēdz būt daudz dārgāki. Tāpēc jācenšas aizņemties pēc iespējas uz īsāku laikposmu, vienlaikus izvērtējot savas finansiālās iespējas.

Aizņemies atbildīgi un izvērtē savas iespējas atmaksāt aizdevumu!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!