Foto: Pexels
Ikdienā pārvietojoties ar automašīnu, tevi sagaida dilemma: pirkt ziemas un vasaras riepas vai visu cauru gadu "rullēt" ar vissezonas riepām. Vilinājums izmantot vienu riepu komplektu mēdz būt visai liels, taču vai priekšrocības atsver trūkumus? Atbildes uz šo, kā arī citiem biežāk uzdotajiem jautājumiem par vissezonas riepām, lūkosim atrast šī raksta ietvaros!

Kādiem apstākļiem vissezonas riepas ir vispiemērotākās?

Viens no populārākajiem vārdu salikumiem, runājot par vissezonas riepām, ir šāds: "kas der visam, neder nekam". Jā, daļēji šādam apgalvojumam var piekrist, un ir tikai loģiski, ka atsevišķs riepu komplekts gan ziemā, gan vasarā uz ceļa izcelsies ar labākām īpašībām nekā vissezonas jeb universālās riepas; atšķirība starp braukšanu +30 vai -20 grādos ir milzīga, un visvairāk to iespējams izjust tieši saķeres aspektā. Tāpēc vissezonas riepas visvairāk ir piemērotas tajās valstīs, kurās termometra stabiņš arī aukstākajās ziemas dienās ir ap 0 grādiem pēc Celsija. Pie mums, kā zināms, ziemas mēdz būt aukstākas, tāpēc šāda veida riepas vairāk ieteicams izmantot tiem, kuri pārvietojas vien pa labi tīrītiem pilsētas ceļiem vai gada aukstajā laikā izmanto sabiedrisko transportu. Protams, ar kvalitatīvām vissezonas riepām var pārvietoties arī pa apsnigušu vai apledojušu ceļa segumu, taču šādā gadījumā jābūt divtik uzmanīgam.

Vissezonas riepu priekšrocības

Foto: Pexels.com

Nenoliedzami, ka praktiski vienmēr cilvēki vissezonas riepas pērk ar ļoti konkrētu mērķi, proti, ietaupīt naudu (īstermiņā), jo viens riepu komplekts ir krietni vien lētāks nekā divi. Taču tas nav vienīgais vissezonas riepu pluss:

  • ietaupīts laiks rudenī un pavasarī – izmantojot vissezonas riepas, nav jāuztraucas par to, kad jādodas uz servisu veikt riepu maiņu. Līdz ar to iespējams ietaupīt vēl vairāk, jo, kā zināms, arī par riepu nomaiņu vismaz pārdesmit eiro parasti ir jāsamaksā;
  • nekāda uztraukuma par riepu uzglabāšanu – ziemas un vasaras riepas mainot, aktuāls kļūst jautājums par to, kur un kā uzglabāt šobrīd lieko riepu komplektu, lai tās neciestu no nevēlamiem ārējiem apstākļiem. Un arī par riepu uzglabāšanu, ja pašam savas vietas nav, nāksies maksāt;
  • mazāk stresa laikapstākļu mainīguma dēļ – Latvijas laikapstākļi mēdz būt neprognozējami, it īpaši jau rudens un pavasara laikā; marts var lutināt ar pavasarīgi siltu laiku, kā rezultātā tu ziemas riepas nomaini pret vasaras komplektu, bet jau pēc dažām dienām klāt atkal sniegs, kas braukšanu padara neērtu un pat bīstamu. Ar vissezonas riepām šādu problēmu nav;
  • draudzīgs risinājums videi – ja tev ir svarīgi, kā tavi iepirkšanās paradumi ietekmē vidi, vissezonas riepu iegāde ir labs risinājums, jo viena riepu komplekta ražošanai tiek patērēts mazāk resursu nekā diviem komplektiem. Šis aspekts gan ir relatīvs, jo universālās riepas nāksies biežāk mainīt, un arī degvielas patēriņš būs augstāks. Līdz ar to vissezonas riepu komplekta iegāde būs draudzīga videi vien tad, ja pārvietojies reti un veic nelielus attālumus.

Kā redzams, pērkot vissezonas riepu komplektu, plusu ir vairāk un tie ir visai noderīgi. Bet vai ar to pietiek, lai izvēlētos šādu risinājumu?

Vissezonas riepu trūkumi

Pēdējā laikā riepu industrija piedzīvo nemitīgas inovācijas un uzlabojumus, kas skar arī vissezonas riepas, taču tas nemaina faktu, ka tām joprojām ir vairāk mīnusu, salīdzinot ar ierasto variantu ziemas + vasaras riepas:

  • ātrāka dilšana vasaras mēnešos – tā kā vissezonas riepām jābūt mīkstākām par vasaras riepām, lai tās būtu izmantojamas arī ziemas apstākļos, vasarā, kad gaisa un arī ceļa seguma temperatūra ir augstāka, vissezonas riepu gumija ātrāk dilst;
  • izaicinošos ziemas laikapstākļos ievērojami zaudē ziemas riepām – uz ledus un pamatīgi piesniguša ceļa ziemas riepas ir daudz drošākas un paredzamākas, kā arī izceļas ar labāku automašīnas vadāmību un īsāku bremzēšanas ceļu;
  • lielāks degvielas patēriņš vasarā – "pateicoties" jau pieminētajam mīkstākajam gumijas sastāvam, siltā laikā vissezonas riepas ne tikai ātrāk dils, bet arī būs ar lielāku rites pretestību, līdz ar to liks automašīnai tērēt vairāk degvielas.

Uzreiz gan jāpiemin, ka gan nosauktie mīnusi, gan plusi ir relatīvi, jo viss atkarīgs no konkrētā riepu modeļa un to stāvokļa. Piemēram, augstvērtīgas un jaunas vissezonas riepas arī vasarā būs labākas par lētām, nepareizi uzglabātām un krietni nolietotām vasaras riepām. Un tas mūs noved pie nākamā visai populārā jautājuma...

Kā izvēlēties vissezonas riepas?

Foto: Pexels.com

Pērkot vissezonas riepas, ir īpaši svarīgi izvēlēties patiešām kvalitatīvu riepu komplektu, jo tās tiks izmantotas gan karstās vasaras dienās, gan ziemas spelgonī, līdz ar to riepām būs jānovērš gan akvaplanēšanas risks uz salijuša ceļa, gan jānodrošina drošība uz apledojuša un piesniguša ceļa. Uzmanību pievērs gan tam, kāds ir riepu gumijas sastāvs, gan protektora un lameļu zīmējumam – šie faktori ļoti lielā mērā ietekmēs riepu "uzvedību" uz ceļa un prasmi pielāgoties dažādiem apstākļiem. Pirms vissezonas riepu iegādes noteikti ir vērts iepazīties ar dažādu testu rezultātiem, kas atrodami internetā un auto žurnālos.

Kad vissezonas riepas jāmaina?

Uz vissezonas riepām attiecas tie paši noteikumi, kas uz vasaras un ziemas riepām, proti, vasarā minimālais atļautais protektora dziļums ir 1,6 mm, bet ziemas mēnešos (no 1. decembra līdz 1. martam) – 4 mm. Tomēr vissezonas riepu gadījumā jauns komplekts noteikti jāsāk meklēt ātrāk nekā 0,1 vai 0,2 mm pirms noteiktās robežas!

Ja tevi interesē vissezonas riepas un vēlies tās iegādāties pie sertificēta riepu pārdevēja, kas turklāt piedāvā 24 stundu bezmaksas piegādi visā Latvijā, nemaz nerunājot par plašo piedāvājumu un patīkamajām cenām, ienāc Riepas1.lv!

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!