Foto: Shutterstock

Iestājoties pavasarim, lielākā daļa autovadītāju sāk domāt par vasaras riepu iegādi, bet daļa ar šo soli nesteidzas uzskatot, ka pavasari un pat vasaru var izbraukāt ar tām pašām ziemas riepām. Ja ziemas riepas nav radžotas, arī likuma priekšā viss ir korekti, taču kā ir ar drošību un riepas ziemas riepu veiktspēju gada siltajā sezonā? Vai ar tām tiešām var braukt bez bēdu vai tam, ka katrai sezona paredzēts attiecīgs riepu komplekts ir pamats? Par riskiem, kādi var rasties lietojot ziemas riepas vasaras sezonā, lasi šajā rakstā!

Ziemas riepas un to veidi

Pirms iepazīties ar riskiem, ar kādiem var nākties saskarties braucot ar ziemas riepām vasarā, būtu labi iepazīties ar ziemas riepu veidiem, jo ne visas ziemas riepas ir vienādas. Ziemas riepas nosacīti var iedalīt četrās kategorijās – pēc to gumijas sastāva un tehniskajiem parametriem:

1. Ziemas riepas ar radzēm. Pateicoties riepās ievietotajām metāla radzēm, radžotās riepas nodrošina saķeri arī uz grūti izbraucamiem, smagi piesnigušiem un apledojušiem ceļiem un ir paredzētas pašiem ekstremālākajiem ziemas apstākļiem. Šīs riepas būs vispiemērotākās lauku apvidiem vai vietās, kur ceļi tiek tīrīti retāk, jo, braucot pa tīrītu asfalta segumu, šīs riepas ir skaļākas par bezradžu riepām un nespēj sasniegt līdzvērtīgu komforta līmeni. Tāpat daudzās Eiropas valstīs, kurās ziemas ir siltākas, pārvietošanās ar radžotajām riepām ir aizliegta.

2. Radžojamās riepas. Šīs riepas pieejamas arī bez radzēm, bet to īpašības un veiktspēja, principā, ir pielīdzināmas radžotajām riepām. Tām būs apmierinoša veiktspēja sniegā, bet radžu trūkums būs jūtams braucot pa smagi apledojušu ceļu.

3. Skandināvu tipa riepas jeb mīkstā sastāva neradžotas riepas. Šīm riepām nav radžu, taču to gumija ir mīkstāka, tādēļ tās nodrošina lielisku veiktstpēju arī uz sniegota un apledojuša ceļa seguma. Mīkstā sastāva neradžotās riepas ir lieliski piemērotas zemām temperatūrām un grūtiem braukšanas apstākļiem, padarot tās iecienītas tieši Latvijas autobraucēju vidū. Skandināvijas tipa riepām raksturīgs zemāks trokšņu līmenis, kas uzlabo braukšanas komfortu pilsētā.

4. Centrāleiropas jeb vissezonas tipa ziemas riepas. Šīs bezradžu riepas ir riepu ražotāju mēģinājums apvienot vasaras un ziemas riepas vienā komplektā. Tās ir sevišķi populāras valstīs, kur ziema ir nosacīts gadalaiks ar vidējām temperatūrām virs 0°C. Šo riepu sniegums uz stipri sniegota vai apledojuša ceļa būs krietni vājāks kā pārējām ziemas riepām, un ja vien ar tām nebrauc pa kaisītiem pilsētas ceļiem, Latvijas apstākļiem labāk izvēlēties kādu no citiem ziemas riepu veidiem. Šīs ir arī vienīgās no ziemas riepām, kuras var tikt izmantotas vasaras sezonā.

Kāpēc lietot ziemas riepas vasarā nav laba ideja?

Lai arī daudzi apgalvo, ka ziemas riepu lietošana vasarā ir pieņemama prakse, ekspertu viedoklis un riepu testi vēsta par pretējo. Teksta turpinājumā aplūkosim dažus no galvenajiem argumentiem pret ziemas riepu lietošanu siltajā laikā!

Ziemas riepas ir paredzētas zemākām temperatūrām kā vasaras riepas

Daudzi autobraucēji uzskata, ka ietaupīs naudu braucot ar ziemas riepām visu gadu, jo, ja tās nav radžotas tas arī nav aizliegts. Diemžēl šāds uzskats ir maldīgs, jo katrai sezonai paredzētās riepas ir radītas izmantojot dažādus gumijas sastāvus attiecīgajam temperatūru diapazonam.

Ziemas riepu gumija ir radīta tā, lai tās protektors nezaudētu elastību arī zem 0 grādiem pēc Celsija skalas. Salīdzinot ar vasaras riepām, kuru protektoru bloki ir lielāki un gludāki, radot maksimālu saķeres laukumu, ziemas riepu dizainā izmantoti daudz platu kanālu un mīksta sastāva protektoru bloku. Šāds protektora risinājums ir veidots tā, lai veidotu saķeri ar nelīdzenu sniegotu vai apledojušu virsmu, bet ne ar sausu un gludu asfalta segumu.

Foto: Shutterstock

Ziemas riepu dilšana pastiprinās temperatūrās, kas ir augstākas par +7 grādiem pēc Celsija

Kad iepriekšminētie ziemas riepu mīkstie lameļu protektoru bloki nonāk saskarē ar sauso un uzsilušo asfaltu, to saspiešanas rezultāta rodas siltums. Kāpēc? Jo nonākot saskarē ar asfaltu, gropes un lameles riepas protektorā konstanti atveras un aizveras un bez sniega vai ledus, kas tās dzesētu, riepas gumija uzkarst. Un pārāk augsta temperatūra ir viena no riepas lielākajām ienaidniecēm. Katrai riepai paredzētās darba temperatūras pārsniegšana, nozīmē riepas gumijas īpašību pasliktināšanos, kas noved pie:

  • saķeres samazināšanās
  • paaugstināta nodiluma
  • vadāmības zuduma
  • garāka bremzēšanas ceļa

Šeit jāpiebilst, ka ne vien temperatūras pārsniegšana riepām ir nevēlama. Arī pārāk zema temperatūra vasaras riepām liek to gumijai sacietēt un zaudēt saķeri. Tieši tāpēc vairums vasaras riepu ir paredzētas temperatūrām, kuras pārsniedz +7 grādu pēc Celsija atzīmi.

Garāks bremzēšanas ceļš

Salīdzinot ar vasaras riepām, ziemas riepām ir par vidēji 2-3 reizēm lielāks protektora bloku skaits. Uz sausa un silta asfalta šis tehnoloģiski iestrādātais elastīgais dizains bremzēšanas ceļu nopietni pagarina. Neatkarīgi no riepas tipa, pārāk daudz siltuma tās padara pārāk elastīgas – riepas gumija kļūs mīksta un ķepīga, jo tā burtiski sāk ķīmiski sadalīties. Temperatūrai palielinoties virs 30 grādu pēc Celsija atzīmes, ziemas riepu gumija sāks velties – starp protektoru un asfalta segumu izveidosies daudz mazu gumijas bumbiņu, kas liks riepai buksēt. Šādā situācija gan paātrināšanās, gan bremzēšana ievērojami pasliktinās un ar ziemas riepām aprīkota automobiļa bremzēšanas ceļš vasarā var būt pat līdz 2 automašīnu garumiem tālāks, kā ar vasaras riepām aprīkotam. Jo karstāks laiks, jo garāks bremzēšanas ceļš pirms apstāšanās.

Foto: Shutterstock

Pasliktinās automašīnas vadāmība

Continental Tires ziemas/vasaras riepu testi ir parādījuši, ka automašīnas vadīšanas precizitāte izmantojot pat jaunas ziemas riepas vasarā, samazinās par aptuveni 15 procentiem. Šī paša pētījuma laikā tika noskaidrots, ka saķeres robežas veicot ārkārtas manevru vasaras apstākļos, ziemas riepām tika sasniegts jau zem 70km/h liela ātruma. Salīdzinājumam šis pats manevrs ar vasaras riepām tika veikts bez problēmām braucot pat ar 80km/h lielu ātrumu.

Pieaug automašīnas degvielas patēriņš

Mīkstākā gumijas sastāva dēļ, ziemas riepu rites pretestība siltos laika apstākļos būs lielāka kā vasaras riepām. Rites pretestību nosaka zaudētās enerģijas daudzums ritenim griežoties. Galvenais enerģijas zuduma cēlonis ir konstantā ziemas riepas deformācija, kas ziemā ir vēlama, bet vasarā nozīmē par līdz pat 15% lielāku rites pretestību salīdzinājumā ar šim gadalaikam paredzētajām riepām, kas nozīmēs lielāku degvielas patēriņu.

Foto: Shutterstock

Secinājumi

Nobeigumā meklējot atbildi uz jautājumu vai ar ziemas riepām var braukt arī vasarā, atbilde ir – jā, bet ar to saistītie riski savukārt sniedz mājienu par to vai to vajadzētu darīt un atbilde noteikti ir – nē! Ziemas riepu veiktspēja vasaras mēnešos ir ievērojami sliktāka kā vasaras riepām un sava un pasažieru drošība ir neizmērojamāki svarīgāka par ietaupījumu, kas ir tikai šķietams. Lietojot divus atsevišķus riepu komplektus gan ziemai, gan vasarai, to ilgmūžība būs krietni ilgāka par ziemas riepām, kuras tām paredzētajā sezonā, pārāk lielā nodiluma dēļ, vairs nevarēsi lietot, jau pēc vienas vasaras.

Portāls NetCredit.lv piedāvā iespēju salīdzināt kredītus un aizņemties no citu juridisku firmu mājas lapām, kuras darbojas un izsniedz aizdevumus atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un aizdevuma līgumiem, un apņemas tos ievērot visā aizdevumu līguma darbības laikā.


Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!