Foto: Publicitātes foto

Leģendārā "Audi quattro" pilnpiedziņas sistēma šogad svin 40. gadadienu kopš tās pirmās prezentācijas Ženēvas autošovā tālajā 1980. gadā. Šo 40 gadu laikā vairāk nekā astoņi miljoni pircēju visā pasaulē ir izvēlējušies priekšrocības, ko sniedz "quattro". Savukārt Latvijā veiktās aptaujas dati liecina, ka vairāk nekā 80% Rīgas un Pierīgas iedzīvotāju šobrīd labprāt izvēlētos automobili ar visu riteņu piedziņu.

"Pirms četrdesmit gadiem "Audi" prezentēja inovāciju, kas simbolizēja drošību, stabilitāti un veiktspēju. Šī inovācija bija "quattro" pilnpiedziņas sistēma, kuru pēdējās četrās desmitgadēs zīmola inženieri ir attīstījuši un pilnveidojuši, lai auto lietotājiem garantētu patīkamu un bezrūpīgu braucienu jebkuros laika un ceļa apstākļos," stāsta Ilgvars Ļubka, "Audi" zīmola vadītājs Latvijā un Lietuvā.

Ideja par visu riteņu piedziņas pasažieru automobili "Audi" inženieriem dzima 1976./1977. gada ziemā, kad Zviedrijas sniegotajos apstākļos tika salīdzināti aktuālie zīmola prototipi ar priekšējo riteņu piedziņu un praktiskais, vācu armijas vajadzībām radītais – "Volkswagen Iltis", kuram pilnpiedziņas sistēmu bija izstrādājis "Audi". Neskatoties uz "VW Iltis" salīdzinoši nelielo jaudu, tas viennozīmīgi pierādīja visu riteņu piedziņas pārākumu apgrūtinātajos un slidenajos braukšanas apstākļos.
Foto: Publicitātes foto

Salīdzinošā testa rezultāti deva vajadzīgo dzinuli, lai "Audi" turpinātu attīstīt ideju un "VW Iltis" izmantoto visu riteņu piedziņas sistēmu uzstādītu "Audi 80" automobilim. "Audi" arī nākamajā gadā turpināja veikt izmēģinājumus, bet jau 1979. gada rudenī dienas gaismu ieraudzīja zīmola sportiskā pilnpiedziņas kupeja – "Audi quattro".

"Audi quattro" kupeja pasaules interesentu acīm tika prezentēta 1980. gada Ženēvas autošovā un nekavējoties kļuva par vispasaules sensāciju. Aprīkots ar 2,2 litru darba tilpumu, piecu cilindru motoru, kas attīstīja 200 ZS, "quattro" bija pirmais augstas veiktspējas automobilis ar visu riteņu piedziņu, kas līdz šim tika izmantota tikai apvidus auto un smagajā tehnikā. Lai arī sākotnēji "quattro" automobiļus bija plānots ražot nelielā daudzumā, interese un augstais pieprasījums pēc tiem pārvērta "Audi quattro" par pilnvērtīgu sērijveida produktu, kas laika gaitā tika arvien pilnveidots un ražots līdz pat 1991. gadam.

Autosportā "quattro" pilnpiedziņa savu debiju piedzīvoja 1981. gada ziemā, startējot "Jänner Rallye" rallija posmā Austrijā. Inovatīvā pilnpiedziņa pavēra vēl plašākas sportiskās iespējas, un "Audi" burtiski satricināja autosporta pasauli.

Aizgājušā gadsimta 80. gadu sākumā automobiļi ar "quattro" pilnpiedziņas sistēmu palīdzēja izcīnīt divus pasaules rallija čempionu titulus braucēju un divus ražotāju ieskaitē, tādējādi mainot rallija pasauli uz visiem laikiem. Tika uzstādīti Paikspīkas kalnā braukšanas rekordi ASV, kā arī vēlākos gados gūtas neskaitāmas uzvaras dažādos autošosejas čempionātos.

"Quattro" uzvaras gājiens turpinājās arī nesenā pagātnē, kad 2016. gadā zviedru autosporta leģenda Matīass Ēkstrems ar "Audi S1 quattro EKSRX" izcīnīja pasaules rallijkrosa čempiona titulu.

Taču "quattro" nav tikai sportiskas un azartiskas braukšanas priekšrocība. Visu riteņu piedziņa "Audi" modeļos sevi ir pierādījusi kā izveicīgu palīgu un drošības garantu ikdienas braucienos, it īpaši pasaules reģionos, kur novērojami krasi mainīgi gadalaiki un neparedzami braukšanas apstākļi, kā tas nereti novērojams arī Latvijā. "Quattro" ir dzimis sniegotos ceļos, taču tas nebaidās dubļu, meža taku, grants ceļu vai citu izaicinājumu, kas var gadīties tā priekšā.

Visu riteņu piedziņas priekšrocības arī apliecina "Audi Latvija" un "Omnicom Media Group" pērnā gada nogalē kopīgi veiktā Rīgas un Pierīgas iedzīvotāju aptauja, kura atklāja, ka 82% no reģiona iedzīvotājiem labprāt izvēlētos automobili ar četru riteņu piedziņu, bet 38% aptaujāto atklāja, ka paši vai kāds no ģimenes locekļiem šobrīd jau izmanto automobili ar pilnpiedziņu.

Aptauja arī atklāja, ka visu riteņu piedziņas spēkratus vairāk izvēlas ģimenes ar bērniem, tādējādi nodrošinot sev un savām atvasēm labāko stabilitāti uz ceļa un augstāko drošību jebkuros braukšanas apstākļos.

"Aptuveni 70% no visiem pārdotajiem "Audi" automobiļiem Latvijā ir aprīkoti ar "quattro" visu riteņu piedziņu, kas teju sakrīt ar veiktās aptaujas rezultātiem. Pilnpiedziņa ir lieliski piemērota mūsu ceļiem, turklāt apvienojumā ar paaugstinātu klīrensu, ko sniedz "Q" un "allroad" sērijas modeļi, tā nodrošina vadītājiem pārliecību un kontroli pār automobili, droši ļaujoties arī sportiskākai braukšanai," aptaujas rezultātus un pircēju izvēli komentē Ilgvars Ļubka, "Audi" zīmola vadītājs Latvijā un Lietuvā.

Standarta aprīkojumā "quattro" piedziņa tiek uzstādīta "Audi Q5", "Q7", "A4 allroad quattro", "A6 allroad quattro", "A8", "R8", visiem "S", "RS" modeļiem un arī "e-tron", kurā tiek izmantota jaunākā "quattro" sistēmas versija ar atsevišķiem elektromotoriem katrai asij. Savukārt papildaprīkojumā tā pieejama teju visiem "Audi" modeļiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!