Foto: Publicitātes foto
Autovadītājs un pasažieri automobilī vēlas justies ērti – to galvenokārt nodrošina sēdekļi un balstiekārta, kad automobilis brauc. Tomēr uzmanība jāpievērš ne tikai tam, cik ērti jūtamies, bet arī tam, kā sēdekļu un balstiekārtas darbība ilgtermiņā ietekmē veselību un labsajūtu.

No sāpēm līdz nopietniem traucējumiem

Kad runa ir par ērtiem sēdekļiem, parasti prātā nāk grezni prestižu marku limuzīni vai nedaudz zemākas klases spēkrati, kas vienalga ir salīdzinoši prāvā izmērā un pieejami nelielam skaitam pircēju.

Tomēr augstu komforta līmeni var baudīt visdažādākajās automašīnās, ieskaitot nelielus pilsētas automobiļus, un augstvērtīgi ergonomikas risinājumi, proti, pārdomāts vadības rīku izvietojums un labi sēdekļi, drīzāk jāsaista ar noteikta ražotāja prioritātēm un tradīcijām.

Sēdekļu kvalitāti raksturo pamatnes un atzveltnes garums un forma, izmantotie materiāli, regulēšanas iespējas un diapazons, dažādas papildu funkcijas, taču tie paši par sevi negarantē perfektu rezultātu. Cilvēki ir ļoti dažādi, tāpēc tas, kas der vieniem, nav piemērots citiem, un pret galveno "kontakta punktu" ir vērts izturēties nopietni.

Piemēram, franču "Citroën" jau gadu desmitiem ir pazīstams ar nopietnu attieksmi pret komfortu un nopūlas, lai vadītājs un pasažieri justos ērti, turklāt neatkarīgi no aprīkojuma līmeņa. Šī pieeja attiecas ne tikai uz lietošanas ērtībām, bet arī uz sēdekļu ietekmi uz cilvēka veselību.

Fizioterapeite Ieva Zvīgule, populārā kluba "Vingrosev.lv" vadītāja un Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas (LSPA) anatomijas docente, stāsta, ka mūsdienu dzīvesveids, aizvien lielākam skaitam cilvēku strādājot sēdošu darbu, neizbēgami atstāj iespaidu uz muguras veselību.

"Mēs jau vairākus gadus piedāvājam specializētu vingrošanas programmu "Vesela mugura", un tās popularitāte rāda, ka problēmas ar balsta-kustību aparātu, tajā skaitā muguru, nemazinās. Drīzāk jau otrādi – tagad, kad tik daudzi strādā mājās, augām dienām sēžot pie datora un tad pie televizora, un dzīvesveids kļuvis vēl nekustīgāks, problēmu potenciāls palielinās. Tāpēc cilvēkiem pret fizisko formu vajadzētu izturēties īpaši nopietni, turklāt pilnīgi visās vecuma grupās," saka sporta zinātnes doktore.

Speciāliste norāda, ka auto sēdekļi var nodrošināt labu un korektu sēdēšanu, jo to projektēšanā parasti tiek ieguldīts liels darbs, taču visi sēdekļi nav vienādi, un autobraucēji nereti neprot noregulēt pareizu sēdpozīciju. Ilgākā laika posmā tā var radīt veselības traucējumus. Ir jāizvērtē, cik stundas no vietas pavadām sēžot un ieteicamā prakse ir ik pēc stundas izkustēties, izstaipīties.

"Kad ilgstoši sēžam, mūsu muguras muskuļi sastingst. Tas var izraisīt muskuļu spazmas, sāpes un citas muguras problēmas. Visbiežāk mugurā jūtamas kakla un jostas daļas sāpes, disku trūce vai mugurkaula deformācija. Starpskriemeļu diska trūce var izraisīt sāpes kājās vai nejutīgumu, kā arī citas sūdzības," skaidro LSPA pasniedzēja.

Pareiza sēdekļa noregulēšana

Zelta likums saka, ka pat ar vislabākajiem rīkiem mēs nesasniegsim vēlamo rezultātu, ja tos izmantosim nepareizi. Šo principu pilnībā var attiecināt arī uz automašīnas sēdekļiem, jo neatkarīgi no konstrukcijas un papildu funkcijām vispirms ir svarīgi ieņemt pareizu sēdpozīciju.

Stūresrats nedrīkst būt ne pārāk augstu, ne pārāk zemu – vadītājam ir labi jāredz instrumentu panelis, un stūres rats nedrīkst ierobežot skatu uz priekšu. Uz stūres novietojot rokas, tām jābūt saliektām 40-45 grādu leņķī. Ja tās ir pārāk izstieptas, var rasties kakla, plecu un plaukstu sāpes. Svarīgs ir arī kāju novietojums. Līdz galam nospiežot bremžu (vai sajūga) pedāli, kājas nedrīkst būt pārāk izstieptas, jo tas ir bīstami sadursmes gadījumā, savukārt, ja kājas ir pārāk saliektas, cietīs iegurnis un jostas daļa.

"Ikdienā esmu redzējusi dažādus autobraucēju paradumus un es teiktu, ka visai izplatīta kļūda ir braukt ar stipri atgāztu sēdekļa atzveltni. Patiesībā optimālais atzveltnes stāvoklis ir tuvu vertikālam, jo tas nodrošina korektu muguras balstu, un pleci ir atbalstīti pret sēdekli," atzīmē Zvīgule.

Pēc fizioterapeites teiktā, liela uzmanība jāpievērš muguras lejasdaļai. "Daudzos automobiļos ir regulējams jostasvietas atbalsts. Tas ļauj pielāgot atzveltnes formu, kas ir priekšnoteikums pareizam mugurkaula stāvoklim. Dažās mašīnas regulēšanas iespējas ir ļoti izvērstas, un tas ir ļoti labi, jo pozitīvs iespaids ir arī savstarpēji salāgotiem pamatnes un atzveltnes leņķiem. Slikti ir tad, ja ir sajūta, ka zem jostasvietas nepieciešams spilvens – tā ir zīme, ka sēdeklis nav īpaši labs. No otras puses, labāk izmantot papildu atbalstu, lai mugurkaulam un muskuļiem neradītu kaitīgu slodzi," stāsta fizioterapeite.

Līdztekus regulēšanai nozīme ir arī tam, cik stingri ir sēdekļi. Daļa autovadītāju ir pārliecināti, ka komfortu sniedz tikai īpaši mīksti sēžamie, taču, ja runā par ietekmi uz muguras veselību, patiesībā ir otrādi.

"Cietāki, stingrāki sēdekļi ir labāki, jo, sēžot mīkstos, muguras lejasdaļa tiek nospiesta, un jostasvietā rodas spiediens, saišu sasprindzinājums, nepareiza iegurņa pozīcija, veidojas asinsrites traucējumi apakšējās ekstremitātēs, kas izraisa sāpes mugurkaula lejasdaļā un tā tālāk," uzsver fizioterapeite.

Šī iemesla dēļ autoražotāji izmanto kompleksu sēdekļu pildījumu. Minēto jauno "Citroën" modeļu sēdekļos ir izmantots dažāda stingruma un biezuma putu materiāls, un tā kombinācija vienlaikus nodrošina gan elastību, gan atbalstu mugurai. Tādējādi sēdekļi šķiet viesmīlīgi un nenogurdina ne pilsētas pārskrējienos, nedz garu braucienu laikā, un palīdz saglabāt optimālu ķermeņa stāvokli.

Gluda, vienmērīga gaita

Komfortu nosaka ne tikai ērti sēdekļi, bet arī automobiļa balstiekārta. Lai sasniegtu labākos rezultātus, tādi ražotāji kā "Mercedes-Benz" un "Audi" izmanto hidrauliskas un pneimatiskas balstiekārtas sistēmas vai pat elektromagnētiskas komponentes.

Pirms vairāk nekā pusgadsimta leģendārais "Citroën DS" pierādīja, ka izcilu gaitas komfortu var sniegt ne tikai dārgi automobiļi, un tā pneimatiskā balstiekārta joprojām tiek uzskatīta par sava veida etalonu. Franču ražotājs arī šodien turpina sekot idejai ražot pieejamus automobiļus, kas piedāvā īpaši patīkamu gaitu.

Kā piemēru var minēt "Citroën Advanced Comfort" amortizāciju, kas izmantota gan jaunajam kompaktajam modelim "C4", gan "C5 Aircross" apvidniekam. Savukārt nesen debitējušajam flagmanim "C5 X" ir vēl kompleksāka sistēma – "Advanced Comfort" aktīvā balstiekārta dinamiski pielāgo amortizāciju, radot "lidojošā paklāja" efektu, turklāt būtisks elements ir dubulti hidrauliskie spilveni, kas efektīvi slāpē triecienus, kas rodas, automobilim braucot pa nelīdzenu ceļu vai trāpot bedrēs.

Autobraucējiem ir svarīgi, lai inovatīva balstiekārta, uz komfortu orientēti sēdekļi un augstvērtīga ergonomika veidotu stresu mazinošu vidi un nodrošinātu pilnīgu mieru pat garos ceļojumos. Taču pirms došanās ceļā ir vērts sākt ar pareizas sēdpozīcijas ieņemšanu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!