Auto numurzīmju politika valstij radījusi vairāk nekā 11 miljonu latu zaudējumus

Kopš 2000.gada valsts zaudējusi apmēram 11,6 miljonus latu, ko tā varēja iegūt, efektīvi un liberāli organizējot transportlīdzekļu numurzīmju izvēles pakalpojumu saskaņā ar tirgus principiem, uzskata izsoļu portāla "Numur1.lv" veidotāji.

Neraugoties uz sabiedrības pieprasījumu pēc ekskluzīviem sērijas numuriem un iespēju papildināt valsts kasi, Satiksmes Ministrija jauno Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumu projektā atkal iestrādājusi aizliegumu realizēt transporta reģistrācijas numurzīmes. Turklāt CSDD realizētais numurzīmju izvēles pakalpojums vedina uz pamatotām aizdomām par korupciju CSDD galvenā aparāta līmenī.

Šie secinājumi izriet pētījuma, ko izsoļu portāls "Numur1.lv" veicis, apkopojot divu gadu darbības laikā uzkrāto informāciju par pieprasītākajām sērijas numurzīmju kombinācijām, to tirgus cenām un Latvijā pastāvošo numurzīmju sadales mehānismu. Uzreiz piebildīsim, ka šeit netiks apskatīta individuālā pasūtījuma numurzīmju aprites kārtība, kas pamatvilcienos ir kvalitatīva un pieņemama.

Piedāvājam secīgi pa soļiem ieskatīties šajā pētījumā.

Pieprasītās sērijas numuru kombinācijas un to cenas

Pieprasītākie numuri lielākoties ir visi viencipara numuri, īpaši "1" un "7", vienubrīd pastiprināta interese bija "4", kā arī visi pārējie numuri ar vienādiem skaitļiem. Interesi par numura zīmi pastiprina vienādi sērijas burti, īpaši, ja tie sakrīt ar vienādiem cipariem, piemēram, "FF-777". Ir autovadītāju kategorija, kas vēlās akcentēt savus iniciāļus un dzimšanas gada skaitli auto numurā. Piemēram, Guntis Kalniņš, dzimis 1952.gadā, izvēlās numuru "GK-1952" vai "GK-52".

Joprojām liela interese saglabājas par maģiskajiem "17", kas savulaik sekmīgi kalpojuši aizsardzībai no Ceļu policijas soda neliela pārkāpuma gadījumā. Laikraksta "Diena" žurnālisti pirms dažiem gadiem pārliecinājās, ka "17" lietotāji caurmērā patiešām sodīti retāk nekā vidējais autovadītājs ar citu numura zīmi.

Pieprasīta auto numuru kategorija ir autoražotāju modeļu numuri kādus plaši lieto "BMW", "Mercedes-Benz", "Peugeot" un "Mazda". Tādi ir numuri "320", "325", "500", "600", "407", "626" u.tml.

Mazāk pieprasītie ir dažādi apaļi vai ritmiski skaitļi un t.s. "spoguļnumuri", piemēram "1000", "1881", "7575" un tml.

Jebkuras numurzīmes vērtību palielina sakritība ar potenciālā saimnieka iniciāļiem, vienādi sērijas burti, piemēram, "FF", "RR", "SS", "TT" u.c., kā arī sērija "AA", kas bija pirmā, kad CSDD uzsāka reģistrēt transportlīdzekļus 20 gs. 90.gadu sākumā. "AA" sērija arī sakrīt ar numuru sēriju, ko padomju laikā uzstādīja valdības autotransportam. Tas ir papildus vērtības faktors paaudzei, kura to piedzīvojusi.

Pieprasītāko auto sērijas numuru orientējošās darījumu vērtības

Katrs numurzīmes darījums ir individuāls, līdz ar to cenas norādītas intervālos. Augstākās auto numurzīmju cenas bija t.s. treknajos gados 2005. līdz 2007.gadā. Tagad, ekonomiskās recesijas laikā, mainījušās iedzīvotāju prioritātes nedaudz mazinot arī numuru cenas.

Sērijveida numurzīmju aptuvenās tirgus cenas:

  • "1", "7" – 400 līdz 1000 Ls;
  • pārējie viencipara numuri – 300 līdz 500 Ls;
  • "17" – 500 līdz 1000 Ls;
  • "77", "55", "33" utt. - ap 300 Ls;
  • "45"..."90" (dzimšanas gadi) – 150 līdz 250 Ls;
  • "FF 77", "SS 99" u.tml. – 400 līdz 600 Ls;
  • "100", "200" utt., "1000", "1100" – 100 līdz 200 Ls;
  • "111", "222", "444", "666", "888", "999" – 150 līdz 300 Ls;
  • "333", "555" – ap 300 Ls;
  • "777" – 500 līdz 2000 Ls;
  • 1930 līdz 1991 (dzimšanas gadi) – ap 150 Ls;
  • "1111", "2222", "3333" utt. – ap 300 Ls;
  • "1001", "7887", "1919", "7575" – 50 līdz 100 Ls;* "1777", "2666", "8999" u.tml. – 50 līdz 120 Ls;
  • "407", "320", "335", "500", "600", "607", "530", "760" – 150 līdz 300 Ls.

Cik vispār ir vērtīgo sērijas numuru un kāda ir to vērtība?

Šajā solī portāls Numur1.lv noskaidroja vienas numurzīmju sērijas – 9999 numuru kapitāla kapacitāti. Par sēriju uzskatāms pilns numerācijas intervāls viena sērijas burta ietvaros, piemēram, no AB-1 līdz AB-9999.

Pirmajā tūkstotī ir apmēram 160 vērtīgo numuru – viencipara, divciparu, otrajā tūkstotī – 105, bet pārējos astoņos tūkstošos – pa 55 interesantām numuru kombinācijām. Tātad kopā ap 700 pieprasītu numuru katrā sērijā jeb 7% vērtīgo numuru no kopējās numerācijas masas.

Ievērojot minētās darījumu cenas, Numur1.lv aprēķināja, ka vidēji vienas numuru sērijas tirgus vērtība naudas izteiksmē ir ap 120 tūkstošiem latu. Viena pieprasītā numura vidējā tirgus vērtība – ap 170 latu.

Kāds ir īpašo sērijas numurzīmju pieprasījums?

Visā pasaulē auto numura zīmes izvēle ir aktuāla tēma daudziem autovadītājiem. Latvija nav izņēmums, pat otrādi – valsts autoparka sastāvā pārstāvēto "Premium" segmenta auto zīmolu īpatsvars ir augsts. Tas attiecīgi proporcionāli ietekmē pieprasījumu pēc tikpat ekskluzīva auto numura.

Lai noskaidrotu to Latvijas autovadītāju īpatsvaru, kuriem vieglā auto numura zīme ir svarīga, portāls Numur1.lv 2008.gada maijā vērsās CSDD reģistrācijas daļā Rīgā, Miera ielā 25, ar jautājumu par to, cik auto numura zīmju komplektu izsniegts ar piemaksu par reģistrācijas numura izvēli (tobrīd Ls 21,68). Diemžēl atbilde no CSDD nesekoja.

Lai iegūtu maksimāli tuvinātus datus par reālo pieprasījumu, Numur1.lv aptaujāja vairāku auto dīleru pārdošanas pārstāvjus, uzdodot jautājumu par to, kāds īpatsvars no viņu klientiem, jaunu auto pircējiem, izrādījuši interesi iegūt "smuku" numurzīmi.

"Opel" un "Peugeot" pārdevēju atbildēs figurēja skaitļi 10...20%, "BM Auto" ("BMW", "Alpina" un "MINI" pārstāvis) atbildēja: "katrs trešais" jeb 30%. "Toyota" tirdzniecības pārstāvis zināja sacīt, ka vidēji divi no 10 klientiem jeb 20% izrāda interesi par ekskluzīvāku sērijas numurzīmi, bet "Mercedes-Benz" tirgotāju minētais skaitlis sasniedza 60%.

Apkopojot šo informāciju, pieticīgi secinām, ka vidēji 15% autovadītāju nolemj uzstādīt savai automašīnai "īpašāku" sērijas numurzīmi, un lielākā daļa tie neapšaubāmi ir vieglo automašīnu īpašnieki. Šo skaitli principā apstiprināja arī apvaicātie CSDD Rīgas nodaļas darbinieki, kuri svārstījās starp 10% un 15%. Jāatgādina, ka CSDD reģistrē visus transportlīdzekļus, arī motociklus un smago transportu, līdz ar to vidējais izvēles numurzīmju piesaistes īpatsvars CSDD eksponējas zemāks.

"Toyota" pārdošanas speciālists piebilda, ka ekskluzīvo numuru pieprasījums atkarīgs no izvēlētā auto klases, piemēram, mazās klases – "Yaris" un "Corolla" pircēji tikai viens no 15 pircējiem izrāda interesi par ekskluzīvāku sērijas numuru. Taču apvidus auto "Toyota Land Cruiser" pircēji – jau ap 45% jeb četri pieci no 10 pircējiem. Turpretim "BM Auto" pārdevēja novērojumi liecina, ka minētais īpatsvars saglabājies nemainīgs neatkarīgi no ekonomiskās situācijas, ne arī no izvēlētā "BMW" modeļa.

Numurzīmju izvēles principi – neskaidri

Reģistrējot transportlīdzekli CSDD, tam tiek piešķirta reģistrācijas numurzīme "rindas kārtībā" vai pēc "izvēles". Par izvēles numuru jāpiemaksā Ls 53,35. Vēl līdz 2008.gada beigām šī summa bija Ls 21,68. Numura kombinācijas izvēle notiek pēc saraksta, kas izdrukātā veidā pieejams CSDD nodaļās. Rīgas nodaļā saraksta apjoms ir divas trīs lapas, pārējo pilsētu nodaļās – nepilna A4 formāta lapa. Regulāri pārlūkojot šos "izvēles" sarakstus Rīgas un Jūrmalas CSDD nodaļās, portāls Numur1.lv ne reizi tajos nav atradis numurus ar vairākiem vienādiem cipariem, ne "17", nemaz nerunājot par viencipara numuriem.

Ierodoties Jūrmalas nodaļā 2009.gada 12.oktobrī, CSDD darbinieks laipni izdrukāja t.s. "izvēles" numuru sarakstu ar 72 numuriem, pārsvarā četru ciparu un sešiem trīs ciparu numuriem. Viņš paskaidroja, ka visi ir "parasti" numuri un tiks izsniegti rindas kārtībā. Savukārt, ja izvēlēsimies jebkuru citu numuru, kas nav tekošais sarakstā, tad būs jāpiemaksā par numura izvēli. Pievilcīgākās numuru kombinācijas bija ar cipariem 4545 un 7222. Uz jautājumu, kā iespējams tikt pie viencipara vai divciparu numura, tika paskaidrots, ka tie esot "īsie" amerikāņu tipa numuri un tos izsniedzot Rīgas nodaļā. "(..) Te ir viss, kas man pašlaik skapī," noteica Jūrmalas nodaļas darbinieks.

Rīgas nodaļā pie reģistrācijas loga saņēmām jau divas A4 lapas, kurās daži pievilcīgākie numuri, piemēram, 7575 jau bija nosvītroti, tātad rezervēti vai izsniegti. Kopā sarakstā varēja būt ap 250 dažādu numuru kombināciju, tostarp arī divciparu numuri, taču ne īpaši pievilcīgas kombinācijas. Numuru ar vienādiem skaitļiem un viencipara numuru nebija.

Jautājot par iespējām saņemt viencipara numuru vai numuru ar vienādiem skaitļiem, darbinieks atbildēja, ar vārdiem: "Reti, bet gadās (...), tā ir laime (..), pēdējoreiz esot gadījies vienciparnieks pirms trim mēnešiem". Izvēles numurus "mēs redzam tāpat kā jūs" un "mums tos atsūta no augšas", "vienkārši jāpiebraukā biežāk", tā Rīgas nodaļā atbildēja uz Numur1.lv jautājumu, vai pastāv iespēja pierakstīties uz kādu vēlamu sērijas numurzīmi. Nevienā no minētajām CSDD nodaļām redzamā vietā nebija atrodamas nekādas norādes par iespēju izvēlēties numura zīmi.

Kā rodas īpašie sērijas numuri uz ielām un kā tos saņemt

No kurienes īsti rodas īpašie numuri, ja tie izvēles sarakstos tikpat kā nenonāk, taču ielās uz automašīnām ir redzami? Vienīgā un visbiežāk dzirdētā versija – šādu numuru var iegūt tikai tad, ja pazīstams kāds CSDD darbinieks. To netieši apliecina daudzas plaši izvērstas sarunas par numuru tēmu dažādu autoportālu forumos internetā un vēstules, ko ik pa laikam saņem portāls Numur1.lv.

Galvenā versija, kas izkristalizējas šajos viedokļos – "labu" numuru var iegūt tikai tad, ja ir kāds pazīstams CSDD darbinieks, turklāt, jo augstāka ranga, jo "labāku" numuru iespējams dabūt. Cilvēki šajos forumos meklē pieeju "galiem", lai rastu iespēju iegūt "īpašu" numura zīmi. Šo versiju apstiprina arī Numur1.lv veiktā aptauja, kurā ap 54% aptaujāto uzskata, ka labu numura zīmi var iegūt, tikai personiski pazīstot kādu CSDD darbinieku, bet 14% – nopērkot no kāda, kuram tāds jau izsniegts. Tikai trešdaļa uzskata, ka ekskluzīvu sērijas numura zīmi var iegūt oficiāli CSDD nodaļās bez pazīšanās.

Viena no zemākā līmeņa "shēmām" ir iespēja ierindas CSDD darbiniekam "pieturēt" vienas dienas ietvaros kādu no attiecīgajai CSDD nodaļai piešķirtajiem "izvēles" numuriem un ātri atrast tam saimnieku. Parasti pasūtītāji gaida CSDD strādājošā paziņas zvanu par to, vai "ienācies" kāds "labs" numurs.

Pastāv versijas arī par neoficiālu rindu un rezervācijas sistēmu "īpaši vērtīgiem" numuriem CSDD augstāko ierēdņu pietuvinātajiem. Turklāt, saskaņā ar forumos lasīto, ar pazīšanos CSDD esot iespējams veikt numura pārcelšanu no Latvijā pierastā A tipa uz E tipu (t.s. īsais amerikāņu izmērs), ko CSDD oficiāli neveic.

Zaudētāja – valsts

Zaudējumu matemātika, īstenojot pašreizējo reģistrācijas numuru sadales praksi, ir vienkārša: deviņos gados laikā no 2000.gada 1.janvāra līdz 2009.gada 1.janvārim, saskaņā ar CSDD statistiku, pirmoreiz Latvijā reģistrēti 521'517 vieglie auto. Vidēji 15% izvēlējušies ekskluzīvāku sērijas numuru jeb 78'227 transportlīdzekļu saimnieki. Pareizinot šo skaitli ar 170 latiem, iegūstam summu turpat 13,3 miljoni latu, ko valsts pa šiem gadiem varēja iekasēt, prasmīgi organizējot auto numuru sadali. Tā vietā valsts iekasējusi tikai aptuveni 1,7 milj. latu.

Tikai 2007. un 2008.gadā, kad CSDD reģistrēja ap 200'000 vieglo auto, valsts zaudēja ap 4,4 miljonus latu.

Numurzīmes citur pasaulē

Viens no lielākajiem numurzīmju tirgiem Eiropā ir Lielbritānijā. Tur jau gadu desmitiem sekmīgi darbojas ļoti attīstīta un brīva numurzīmju aprites sistēma. Tur numurzīmju sadalē aktīvi piedalās daudzas privātas aģentūras, kas strādā ciešā sadarbībā ar DVLA – Lielbritānijas transportlīdzekļu un vadītāju licencēšanas aģentūru.

DVLA dīleri saņem noteiktus numerācijas resursus un organizē numurzīmju realizāciju un izsoles. Jebkurš autoīpašnieks Lielbritānijā savu numura zīmi var izsolīt vai pārdot pēc vēlēšanās. Numurzīmes Lielbritānijā kalpo kā investīciju objekts. Tā, piemēram, numura zīme "F1" kļuvusi par dārgāko izsolīto numurzīmi Apvienotajā Karalistē. Par to 2008.gada 29.janvārī tika samaksāti vairāk nekā 440 tūkstoši mārciņu.

Tikai primārais numurzīmju tirgus (DVLA realizētie numuri) 2006.gadā devis valstij ienākumus ap 100 miljoniem mārciņu (aptuveni 77 miljoni latu).

Aizliegums realizēt numurzīmes – nesaprotams un neefektīvs

Pašlaik CSDD transportlīdzekļu reģistrācijā vadās pēc spēku zaudējušiem MK noteikumiem Nr.446 "Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi". Tie regulēja numurzīmju piešķiršanas, nodošanas un saglabāšanas kārtību. 2008.gada septembrī tika pieņemti šo noteikumu grozījumi ar normu, ka "(..) reģistrācijas numura tālāka realizācija ir aizliegta". Jaunajā "Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumu" projektā, kas pašlaik atrodas izskatīšanā Ministru kabinetā, šī norma joprojām saglabāta.

CSDD savu nostāju pret brīvu numurzīmju apriti oficiāli skaidrojusi, ka atšķirībā Lielbritānijas, kur auto numurzīmi piešķir īpašniekam, Latvijā "piešķir transportlīdzeklim".

Neraugoties uz aizliegumu, numura zīmes joprojām var samainīt īslaicīgi pārreģistrējot transportlīdzekli uz numura zīmes atsavinātāja vārda vai numura atsavinātājam pārreģistrējot savu transportlīdzekli uz jaunā numura ieguvēja vārda, tad veicot numurzīmes maiņu un reģistrējot transportlīdzekli atpakaļ iepriekšējam īpašniekam. Process ir ietilpīgāks un par šīm pārreģistrācijas darbībām vairāk naudas nākas atstāt CSDD.

Numur1.lv secinājumi:

  • Autoīpašnieku īpatsvars, kuri vēlās īpašāku sērijas numurzīmi (15%) divkārt pārsniedz pievilcīgo numurzīmju īpatsvaru kopējos numerācijas resursos. Citiem vārdiem, pieprasījums divkārt pārsniedz piedāvājumu;
  • Numurzīmju izvēles pakalpojums tiek organizēts formāli, radot ilūziju, ka ikviens autoīpašnieks var izvēlēties numura zīmi, taču patiesībā izvēles iespēja ir ļoti ierobežota un nepārskatāma. Numurzīmju izvēle atgādina demokrātiju padomju laikos, kad it kā bija vēlēšanas, bet kandidāts par ko balsot – tikai viens un tas pats no vienas partijas;
  • Nepastāv iespēja pārskatāmi iegūt informāciju CSDD mājas lapā internetā un rezervēt interesējošo numura zīmi. Tā vietā autoīpašniekam fiziski jādodas uz CSDD nodaļu;

  • Numurzīmju izvēles pakalpojums tiek organizēts ekonomiski neefektīvi, neievērojot sabiedrības pieprasījumu. Valsts pēdējos deviņos gados zaudējusi vismaz 11,6 mlj. latu, ko tā varēja iekasēt, pirmreizējā apritē prasmīgi rīkojot pieprasītāko numurzīmju publiskas izsoles;
  • Nav saprotami t.s. "izvēles" numuru atlases principi pirms tie nonāk CSDD nodaļās;
  • Sabiedrībai nav zināmi nosacījumi, kā iegūt īpaši pieprasītu sērijas numurzīmi, kā piemēram, "777" vai "1";
  • 2008.gadā ieviestais aizliegums realizēt auto numurzīmes praksē ir neefektīvs un viegli apejams, turklāt nav saprotams, kāds valstisks un sabiedrisks labums tiek gūts no šāda aizlieguma;
  • CSDD savu nostāju pret brīvu numurzīmju apriti oficiāli skaidro, ka atšķirībā Lielbritānijas, kur auto numurzīmi piešķir īpašniekam, Latvijā "piešķir transportlīdzeklim". Šāds skaidrojums ir absurds un neiztur kritiku, jo pati CSDD ieviesusi kārtību, kas ļauj auto numurzīmi saglabāt tā paša īpašnieka citam transportlīdzeklim, bet individuālā pasūtījuma numurzīmes likumdošana atļauj arī realizēt citai personai. Tātad, ko nevar darīt par naudu, var izdarīt par lielu naudu;
  • Neskaidrie "izvēles" numuru sadales principi un numuru kombinācijas, kas reāli nonāk CSDD nodaļās, kā arī autoīpašnieku liecības vedina uz aizdomām par šaurā lokā labi organizētu ekskluzīvāko sērijas numurzīmju sadales sistēmu CSDD augstākajā pārvaldes līmenī ar augstu korupcijas risku;
  • Aizdomas par korupciju pastiprina arī veids un metodika, kā tehniski tiek organizēts numurzīmju izvēles pakalpojums. Numuru kombinācijas, kas nonāk nodaļās, ir publiski nepārskatāmas un ērti manipulējamas, jebkurā laikā uz neērtu jautājumu iespējams atbildēt, ka interesējošais numurs "acīmredzot jau izsniegts citā CSDD nodaļā".
  • Izvēles numuru saraksti nodaļās pieejami izdrukātā veidā. Tas krasi kontrastē ar CSDD priekšzīmi IT tehnoloģiju lietojumā citās tās darbības jomās. Šis fakts vēl vairāk liek domāt, ka tieši šāda numuru izvēles kārtība kādam ir izdevīga;
  • Ja šajos secinājumos izteiktās aizdomas atbilst faktiskajai situācijai numura zīmju izvēles pakalpojuma realizācijā, CSDD savā darbībā neievēro vismaz sešu punktu prasības Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.pantā.

Kā organizēt numurzīmju apriti Latvijā

Numur1.lv uzskata, ka jāatbrīvo pieprasīto sērijas numurzīmju aprite no bezjēdzīgiem aizliegumiem. Numuru izvēles pakalpojumam jākalpo sabiedrībai un jābūt skaidri noteiktiem principiem, saskaņā ar kuriem ikviens interesents varētu brīvā izsolē internetā iegūt jebkuru numura kombināciju no visiem brīvajiem numerācijas resursiem. Izsole ir vienīgais pareizais veids jebkuru labumu realizācijai, īpaši, ja pieprasījums (15%) divkārt reizes pārsniedz piedāvājumu (7%).

Ir jāatceļ aizliegums tālāk realizēt sērijas numurzīmes un jāsekmē to otrreizējā aprite. Izvēles pakalpojumu ciešā sadarbībā ar CSDD varētu realizēt privātie partneri. Par numurzīmju pārreģistrāciju no vienas personas citai jānosaka vienreizēja nodeva, kas tiek izlietota tādiem mērķiem, kā piemēram, bīstamo gājēju pāreju un krustojumu sakārtošanai un citiem satiksmes drošības pasākumiem valstī.

Lielisks piemērs ir Lielbritānija, kur auto numurzīmju izsoles ir stabila autobraucēju kultūras sastāvdaļa. Šim piemēram varētu sekot arī Latvija.

Latvijā ieviestā transportlīdzekļu reģistrācijas numuru veidošanas sistēma, salīdzinot ar pārējām Baltijas valstīm, ir ļoti pateicīga tam, lai numurzīmes kļūtu par stabilu investīciju objektu. Auto īpašnieku interese pēc īpašiem sērijas reģistrācijas numuriem skaidri apliecina sabiedrības pieprasījumu pēc šāda pakalpojuma. Prasmīgi sakārtojot un organizējot šo pakalpojumu, rezultātā ieguvējas būs visas iesaistītās puses.

Source

Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Comment Form