Ir virkne padomu, kā pēc iespējas izdevīgāk un visdrošāk nopirkt lietotu automobili. Realitātē tas gan visbiežāk beidzas ar sludinājumu portāla atvēršanu un vēlamā modeļa iegādi par viszemāko cenu. Tomēr kā pārdot savu automobili pēc iespējas dārgāk ar pēc iespējas mazākiem ieguldījumiem? Savus padomus sniedz pieredzējušais automehāniķis un digitālā satura autors Juris Popovs.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Pēc Popova vārdiem, cilvēki reti kad novērtē automobiļa tehnisko stāvokli: "Cilvēki nepērk automobiļa stāvokli, viņi pērk izlaiduma gadu, odometra rādījumu un spīdīgumu no ārpuses." Pieredzējušais automehāniķis sniedz padomus lietota automobiļa sagatavošanā pārdošanai tieši šādam pircēju profilam.

Vissvarīgākais un pats pirmais, kas jāizdara ar savu automobili, lai tas iepatiktos potenciālajam pircējam, ir nopulēts un gaismā mirdzošs spēkrata virsbūves krāsojums, praksē pārliecinājies automehāniķis Juris. Ja automobilis ir samērā jauns – līdz pieci seši gadi vecs – tam pat pietiktu ar virsbūves krāsas un lakas kārtas ievaskošanu, ko var izdarīt pat automātiskajās mazgātavās. Un pat šāds "ātrais vasks" automobilim piešķirs nepieciešamo spīdumu.

Automobilis, kas nav pulēts un vaskots, pabraucot ar roku pa tā virsbūves krāsojumu, ir jūtama abrazīva virsma, it kā tā būtu smalks smilšpapīrs – šāds krāsojums ir vizuāli duļķains un nav vizuāli pievilcīgs. Automehāniķis Juris atzīstas, ka senos laikos nopulēja miljonu kilometru nobraukušu "SAAB" taksometru, kas mirdzēja un laistījās – lai arī motors nebija defektīvs un izdiluma dēļ grabēja, pircējs bija priecīgs iegādāties vizuāli tik koptu auto. "Tas bija senos laikos, un es nojūtos kādu piečakarējis. Ko es izdarīju sliktu? Nopulēju automašīnu? Pircējs kā ieraudzīja, tā priecīgs dzina uz servisu pārbaudīt, kur nekādu būtisku defektu neatrada un šo auto rezultātā nopirka," skaidro pieredzējušais automehāniķis.

Kā pulēt automobili? Ja nav speciālās oscilējošās pulējamās mašīnas (maksā ap 300 eiro), tad jādara būs ar rokām. Tam pietiek paņemt porolonu – ar to process noritēs visātrāk, norāda automehāniķis Juris. Lai arī tā nebūs kvalitatīvākā pulēšana, tomēr ātrākā gan un iegādāties šādu porolona ripu (spilventiņu) var jebkurā būvniecības preču veikalā. Likt šādu ripu uz "flekša" gan nevajadzētu, jo tas krāsojumu tikai sabojās – pulēšanai paredzētajām mašīnām ripa griežas ekscentriski.

Visupirms pulēšana jāveic ar rupjo pulēšanas pastu, ar kuru noņems visus nelīdzenumus un padarīs virsmu gludu. Ar šo pastu var pulēt arī lukturus, norāda automehāniķis. Pēc šādas virsbūves krāsojuma pulēšanas tā līdzīgā veidā jāpārklāj ar vasku. Varot lietot arī "divi vienā" līdzekļus, kam būs nepieciešams divkārt mazāk darba, tomēr rezultāts nebūs vizuāli tik efektīgs, kā veicot abus pulēšanas un tad vaskošanas soļus atsevišķi. Savukārt nopulētajiem lukturiem jāuzklāj tiem speciāli paredzētais aizsargpārklājums, kas arī iegādājams jebkurā automobiļu "kosmētikas" nodaļā.

Ko darīt ar automobiļa salonu pirms pārdošanas? Tieši tāpat, kā mājās dīvānus tīra ar aktīvajām putām, tādu pašu procesu paveic arī automobiļa interjerā. Savukārt, ja sēdekļi ir ar ādas apdari, tos nevajadzētu mazgāt ar ziepēm vai kādiem citiem virtuves kopšanas līdzekļiem, bet gan iegādāties speciālus līdzekļus veikalā: vienu tīrīšanas līdzekli ādas sēdekļiem un otru – pudelīti ar ādas kondicionieri.

Pirms pārdošanas noteikti jānotīra arī automobiļa logi – gan no ārpuses, gan no iekšpuses. Šim nolūkam vislabāk izmantot līdzekli, kas satur spirtu, norāda automehāniķis Juris. Bieži spirtu saturošos logu tīrīšanas līdzekļus veikalā klasificē kā "profesionālos".

Savukārt automobiļu paneļu tīrīšanai pieredzējušais automehāniķis neiesaka lietot silikonu saturošos līdzekļus – tie virsmu padara slīdīgu, lipīgu un vizuāli taukainu. Vislabāk priekšējo paneli tīrīt ar aktīvajām putām – vai nu universālajām, vai tām pašām auduma sēdekļiem paredzētajām. Jo primāri priekšējais panelis ir vienkārši jānotīra no putekļiem un laika gaitā uzkrātajiem netīrumiem.

Lai automobiļa durvis vērtos viegli un bez čīkstēšanas, to eņģes jāieeļļo kaut vai ar velosipēdu ķēdēm paredzēto aerosolu.

Lai arī daudzos automobiļu pirkšanas padomos tiek norādīts, ka ir jābēg no automobiļa, kuram pārdevējs ir svaigi nomazgājis motoru, automehāniķis Juris tomēr uzskata, ka pirms lietotā auto pārdošanas dzinējs tomēr ir jāmazgā, jo, pēc viņa pieredzes, vairumam potenciālo pircēju tīrs motors patīkot labāk nekā netīrs, lai arī tas labāk ļauj novērtēt, vai tam nav kādas eļļas noplūdes.

Motora mazgāšanai automehāniķis iesaka izmantot skābi saturošu mazgāšanas līdzekli, kuru uzpūš un pēc piecām minūtēm noskalo. Iespējams, alumīnija detaļas motortelpā nedaudz oksidēsies, tomēr viss pārējais mirdzēs un laistīsies kā tikko no rūpnīcas. Ja ir kādas eļļas noplūdes, tās var notīrīt ar bremžu tīrīšanai paredzēto aerosolu.

Savukārt motortelpā esošos plastmasas dekoratīvos vākus gan atšķirībā no interjera detaļām var pārklāt ar kādu silikonu saturošu līdzekli. Ja plastmasas pēc šādas apstrādes šķiet pārāk spīdīgas, tad ar aktīvajām tīrīšanas putām silikona slāni var nedaudz notīrīt. Ja pārdodamais automobilis ir ar dīzeļdzinēju, tad noderīgi būtu arī izplūdes sistēmas nokvēpušos uzgaļus ar to pašu motora mazgājamo līdzekli notīrīt.

Pārdodamajam automobilim riepas jāuzstāda katram pēc savas rocības un godaprāta, bet pilnīgi skaidrs, ka ziemā tām jābūt ziemas riepām, bet vasarā – vasaras, uzsver automehāniķis Juris.

Seko Delfi arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form