Regulāra automašīnas tehniskā stāvokļa pārbaude var atrisināt daudz nepatīkamu pārsteigumu, tostarp atklāt problēmas ar transportlīdzekli vēl pirms tam nepieciešams dārgs remonts vai pat novērst negadījuma situācijas uz ceļa. "Gjensidige Latvija" sadarbībā ar sporta kompleksu "333" iesaka kā ikdienā parūpēties par savu automašīnu, lai tā kalpotu nevainojami un būtu drošs satiksmes dalībnieks.

Latvijas iedzīvotāji visbiežāk pārbauda tikai transportlīdzekļa vienkāršākos aspektus – vairāk nekā puse pārbauda degvielas līmeni (55%), vairāk par trešdaļu bremžu stāvokli (37%), arī motoreļļas līmeni (34%), aptuveni trešdaļa (31%) riepu stāvokli, taču liela daļa iedzīvotāju nepievērš uzmanību citām tehniskajām niansēm, liecina "Gjensidige Latvija" pētījuma dati. Lai automašīna kalpotu ilgi un labi, par to ir jārūpējas un regulāri jāpārbauda visi būtiskie tehniskie elementi.

Sporta kompleksa "333" drošas braukšanas instruktors Aleksandrs Voļskis aicina ikvienu autovadītāju primāri veikt transportlīdzekļa vizuālu apskati pirms braukšanas uzsākšanas. Eksperts aicina pārbaudīt, vai no automašīnas nav iztecējis kāds tehniskais šķidrums vai arī kāda no riepām nav nolaidusi gaisu. Ja vizuāli auto ir labā tehniskā stāvoklī un panelī neparādās brīdinājums signāls, autovadītājs droši var uzsākt braucienu.

Automobiļa tehniskie šķidrumi

Viens no vienkāršākajiem uzdevumiem, ko spēs izdarīt jebkurš autovadītājs, ir regulāra šķidrumu līmeņu pārbaude automašīnai, lai nodrošinātu, ka tā ripo uz priekšu bez aizķeršanās. "Motoreļļas pārbaude ir jāveic regulāri. Pārbaudot eļļas līmeni, automašīnai jāatrodas uz līdzenas ceļa virsmas un dzinējam jābūt izslēgtam. Eļļas līmeni vienkārši var pārbaudīt ar mērstieņa palīdzību – tam ir jābūt starp minimālo un maksimālo atzīmi uz mērstieņa. Ja līmenis ir mazāks, tad nepieciešams eļļu papildināt," norāda Voļskis.

Īpaši vasarā būtiski ir pārbaudīt dzesēšanas šķidruma līmeni. Eksperts uzsver, ka dzesēšanas šķidrums pasargā automašīnu no pārkaršanas, tāpēc tā līmenim nekad nevajadzētu būt par zemu. Arī bremžu šķidruma pārbaude ir nepieciešama. Tikpat būtiska ir regulāra logu šķidrumu papildināšana. "Vasaras laikā gaisā vairāk atrodas putekļi un kukaiņi, līdz ar to daudz aktīvāk ir jārūpējas par vējstikla tīrību. Tīrs vējstikls uzlabo arī brauciena kvalitāti un autovadītājs daudz ātrāk un plašākā diapazonā spēj redzēt notiekošo uz ceļa," stāsta sporta kompleksa "333" drošas braukšanas instruktors.

Riepu gaisa spiediens un nodilums

Transportlīdzekļu riepas ir jāpārbauda pēc iespējas biežāk. Riepu pārbaudi var veikt, izmantojot manometru. Eksperts iesaka riepas pārbaudīt pirms brauciena, kamēr tās nav uzkarsušas, jo siltās riepās gaiss izplešas, kā rezultātā spiediena rādījums var būt kļūdains. "Pirmais solis ir noskrūvēt riepas ventiļa vāciņu un novietot manometru virs ventiļa. Pēc tam manometra uzgalis ir jāspiež uz riepas uzgaļa, līdz dzirdama šņācoša skaņa un novērojamas izmaiņas manometra radījumā. Tad ir jānolasa ierīces rādījumus un jāpārbauda, vai tas atbilst auto ražotāja ieteiktajam normālajam riepu spiedienam. Visbiežāk riepu spiedienam ir jābūt starp 2 un 2,5 bāriem. Šādi ir jāpārbauda visas četras riepas," informē Voļskis.

Eksperts atzīmē, ka katram transportlīdzeklim atbilstošais gaisa spiediens riepās var atšķirties. Lai to noskaidrotu, ir jāņem vērā auto ražotāja norādījumi. Tos vari atrast vairākās vietās, tai skaitā, automašīnas apkopes grāmatā, mašīnas priekšējās durvīs vai to ailē, kā arī degvielas vāciņa iekšpusē. Atsevišķiem auto modeļiem šī informācija redzama arī uz bagāžnieka durvīm.

Regulāri jāseko līdzi arī riepu nodilumam. Braukšanas laikā riepas nodilst un protektora dziļums samazinās, līdz ar to samazinās arī riepas saķeres un vadāmības īpašības. Minimālais riepu protektora dziļums ir 1,6 mm vasaras riepām un 4 mm ziemas riepām. Instruktors iesaka reizi divās nedēļās vizuāli novērtēt riepu kvalitāti. Ja ir manās nevienmērīgs vai straujš nodilums, ir jādodas uz servisu.

Apgaismes ierīču darbība

Ja kāda no automašīnas gaismām nedarbojas pareizi, uz ceļa var rasties ļoti bīstamas situācijas. Regulāri ir jāpārbauda pagrieziena signāli, bremžu lukturi, atpakaļgaitas lukturi, tuvās un tālās gaismas, kā arī būtiski ir pārbaudīt, vai funkcionē avārijas gaismas. Pareizi noregulētas auto gaismas ir būtisks elements, kas rūpējas gan par autovadītāja, gan citu personu drošību – īpaši svarīgi tas ir diennakts tumšajā laikā.

Drošības jostas pārbaude

Drošas braukšanas instruktors uzver, ka autovadītāji nereti aizmirst pārbaudīt drošības jostas kvalitāti. "Iesaku reizi divos mēnešos pārbaudīt, kā strādā drošības josta – vai, to piesprādzējot un atsprādzējot, nav novērojamas kādas problēmas, kā arī sekot līdzi, vai pati josta nav nodilusi. Drošības josta negadījuma brīdī var būt vienīgais dzīvības glābšanas rīks, tāpēc ir ļoti svarīgi to regulāri pārbaudīt," rezumē Voļskis.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!