Foto: Shutterstock

Gada sākumā ievērojami palielinājies auto zādzību skaits, liecina apdrošināšanas sabiedrības "Balta" KASKO atlīdzību dati: kopš gada sākuma līdz februāra vidum nozagtas jau 16 apdrošinātas automašīnas kopumā 200 tūkstošu eiro vērtībā. Salīdzinājumam – pērn šajā pašā periodā nozagti vien seši spēkrati.

Apdrošinātāji atklāj, ka pārsvarā zagtie auto tiek izjaukti detaļās tālākai pārdošanai Latvijā vai Lietuvā. Bet vienā no gadījumiem zagtais auto no Latvijas "aizceļojis" pat līdz Omskai Sibīrijā.

Visaktīvāk autozagļi uzdarbojas Rīgā, sevišķi Imantā, Juglā un Purvciemā. Turklāt viņu redzeslokā nebūt nenonāk tikai jauni un ekskluzīvi auto – tiek zagtas pat dažus simtus eiro vērtas automašīnas. Visbiežāk zagļus interesē 2007.–2011. gada izlaiduma BMW un "Audi" markas automobiļi, kuru detaļas tirgū ir ļoti pieprasītas.

""Balta" statistika liecina, ka visvairāk zog apmēram 5–10 gadus vecus auto vidēji nepilnu 12 000 eiro vērtībā. Salīdzinoši neliela daļa no zagtajiem auto ir iecerēti pārdošanai tālākai lietošanai. Lielākoties zagtās automašīnas tiek izjauktas, jo tirgū ir ļoti pieprasītas konkrētu modeļu detaļas, kas arī nosaka zagļu interesi par noteiktām automašīnām," stāsta Kristaps Liecinieks, "Balta" transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs, norādot, ka zagļi darbojas ļoti ātri, par ko liecina gadījumi, kad auto tiek atrasts drīz pēc zādzības, bet tas jau ir ticis izjaukts.

Arī šogad nozagto auto klāstā puse – astoņi – ir BMW markas atumobiļi ar 2004.–2010. izlaiduma gadu, kā arī trīs "Audi" ar 2009. un 2010. izlaiduma gadu.

"Visbiežāk zagļi noskata automašīnas, kuras nav aprīkotas ar mūsdienīgām pretaizdzīšanas iekārtām. Desmit gadus un vecākiem auto uzstādītās pretaizdzīšanas ierīces ir novecojušas, zagļi tās jau sen ir apguvuši un iemācījušies apiet – kā jebkuru novecojušu sistēmu. Tāpēc automašīnu īpašniekiem būtu jāseko līdzi jaunākajām iespējām, kā pasargāt savu auto," norāda Liecinieks.

Apdrošinātājs iesaka automašīnas detaļas arī marķēt – ar tādām zagļi bieži vien nevēlas riskēt, jo marķētas detaļas pēc auto izjaukšanas ir mazvērtīgas un vieglāk identificējamas otrreizējā tirgū. Tāpat automašīnu būtu ieteicams novietot apsargātā autostāvvietā, pa perimetru noslēgtā teritorijā, garāžā, labi apgaismotās un ar novērošanas kamerām aprīkotās vietās.

"Vienmēr aizslēdziet automašīnu – pat tad, ja tā stāv slēdzamā teritorijā. Neglabājiet automašīnas atslēgas un imobilaizeru atslēgas (čipus) kopā, kā arī neglabājiet automašīnas atslēgas viegli pieejamās vietās, piemēram, priekšnama plauktā pie ārdurvīm, automašīnas salonā vai garāžā," atgādina Liecinieks. Viņš arī uzsver, ka situācijās, kad auto īpašniekam radušās šaubas par to, vai spēkrats ir pietiekami aizsargāts, ieteicams konsultēties ar savu apdrošinātāju.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!