Latvijā visvairāk zagto auto marku topa augšgalā joprojām atrodas BMW, liecina apdrošināšanas sabiedrības "Balta" dati. Turklāt ne vienmēr zagļi noskata jaunus luksusa klases auto – Latvijā visvairāk zog astoņus līdz 12 gadus vecus "X5" un 5. sērijas BMW. Kopumā par gada pirmajiem četriem mēnešiem atlīdzībās par transportlīdzekļu zādzībām "Balta" auto īpašniekiem izmaksājusi gandrīz ceturtdaļmiljonu eiro.

"Auto zādzības Latvijā joprojām notiek regulāri, turklāt mūsu dati liecina, ka zagļi nav izvēlīgi – tiek zagtas gan pilnīgi jaunas, gan 30 gadus vecas automašīnas. Tomēr tendences liecina, ka zagļi biežāk izvēlas mazāk aizsargātus auto. Protams, arī pretaizdzīšanas vai meklēšanas sistēmas esamība negarantē, ka auto netiks nozagts, taču pareizā sistēmas izvēle ievērojami apgrūtinās zādzību, kas var likt zagļiem atteikties no savu nodomu īstenošanas," stāsta Kristaps Liecinieks, "Balta" transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs.

Šī gada zagļu iecienītāko spēkratu zīmolu vidū līdzās BMW ir arī "Toyota", "Audi" un "Volkswagen" (VW) automašīnas. Lielākā atlīdzība, ko "Balta" šogad izmaksājusi par zagtu auto, ir 35 000 eiro apmērā – 2016. gada "VW Touareg" auto tika nozagts, garnadzim vispirms ielaužoties privātmājā un nozogot transportlīdzekļa atslēgas.

Šis gads auto zādzību ziņā sācies ar cerīgu tendenci – kamēr pērn laika posmā no 1. janvāra līdz 30. aprīlim valstī tika reģistrētas 148 auto zādzības, šogad tajā pašā laika posmā auto zādzību skaits samazinājies līdz 68.

Saskaņā ar "Balta" pieejamo informāciju liela daļa zagtu jaunu un mazlietotu augstas vērtības transportlīdzekļu nonāk Vidusāzijas valstīs, piemēram, Uzbekistānā, Tadžikistānā un Kazahstānā, kur tie tiek legalizēti. Daļa mazlietotu auto nonāk galvenokārt Lietuvā, kur tiek izjaukti, lai restaurētu un pārbūvētu smagās avārijās cietušus un norakstītus transportlīdzekļus, kas par lētu naudu ir iepirkti ASV un citās valstīs. Pēc tam šie atjaunotie transportlīdzekļi nonāk lietoto auto tirgū.

Vecāki transportlīdzekļi (desmit un vairāk gadu) pēc nozagšanas pamatā tiek izjaukti un realizēti rezerves daļās vietējā melnajā tirgū. Tādēļ automašīnu ieteicams arī marķēt – ar tādām zagļi bieži vien nevēlas riskēt, jo marķētas detaļas pēc auto izjaukšanas ir mazvērtīgas un vieglāk identificējamas otrreizējā tirgū.

Tāpat automašīnu būtu ieteicams novietot apsargātā autostāvvietā, pa perimetru noslēgtā teritorijā, garāžā, labi apgaismotās un ar novērošanas kamerām aprīkotās vietās.

"Vienmēr aizslēdziet automašīnu – pat tad, ja tā stāv slēdzamā teritorijā. Neglabājiet automašīnas atslēgas un imobilaizeru atslēgas (čipus) kopā, kā arī neglabājiet automašīnas atslēgas viegli pieejamās vietās, piemēram, priekšnama plauktā pie ārdurvīm, automašīnas salonā vai garāžā," atgādina Liecinieks. Viņš arī uzsver, ka situācijās, kad auto īpašniekam radušās šaubas par to, vai spēkrats ir pietiekami aizsargāts, ieteicams konsultēties ar savu apdrošinātāju.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!