Foto: Shutterstock

Baltijas valstu auto asociācijas vienojušās par darbu pie kopīgiem mērķiem – auto nodokļu harmonizāciju Baltijas valstu līmenī, pievienotās vērtības nodokļa (PVN) krāpniecības apkarošanu lietotu automobiļutirdzniecībā, kā arī elektroautomobiļu iegādes veicināšanu.

Kā aģentūru LETA informēja Latvijas Auto asociācijā, Baltijas valstu auto tirgi ir ļoti nelieli ar kopīgu vēsturi. Tajos ir ļoti līdzīga autoparka struktūra un tāpēc arī ļoti līdzīgas problēmas – autoparka politikas trūkums valstiskā līmenī, kā arī parka atjaunošanas neveicinoša nodokļu politika. Tāpat Baltijas valstu tirgū pastāv nodokļu apiešanas shēmas lietotu automobiļu tirdzniecībā un ''aplokšņu algu'' izplatība servisa pakalpojumu tirgū.

Asociācijā uzsver, ka pēdējos gados Igaunija gan ir kļuvusi par tādu kā celmlauzi vairāku problēmu risināšanā, gan veiksmīgi attīstot virsbūvju remonta darbnīcu sertifikācijas modeli, gan arī jau trīs gadu garumā veicot ļoti aktīvas darbības, ierobežojot krāpniecību un izvairīšanos no PVN nomaksas lietotu automobiļu tirdzniecībā.

Visu Baltijas valstu auto tirgi esot raksturīgi ar to, ka ievērojamu daļu tajos veido lietotu automobiļu imports. Tas nenoliedzami esot saistīts ar iedzīvotāju pirktspēju, un tādēļ tā ir dabiska auto tirgus attīstības komponente. Tomēr par tirgus veselību lielā mērā liecinot jaunu automobiļu reģistrāciju attiecība pret lietotiem, lietotu automobiļu cena un kvalitāte. Gan Latvijā, gan Lietuvā un Igaunijā pagājušajā gadā lietotu automobiļu tirgus ir samazinājies, kamēr jaunu automobiļu tirgus turpinājis pieaugt. Lietuvā un Igaunijā šāda tendence ir vērojama jau vairākus gadus, bet visstraujākais lietoto auto kritums bijis tieši Ziemeļu kaimiņiem. Tas ir tieši saistīts ar veiksmīgo krāpniecību ierobežošanu lietotu automobiļu tirgū.

Pretēji daudzām spekulācijām, asociācija uzsver, ka ne Igaunijā, ne arī Lietuvā nav nodokļa par automobiļa pirmo reģistrāciju, ne arī ikgadējā vai ekspluatācijas nodokļa. Lai veidotu vienotu tirgu, neveicinātu pārrobežu darījumus ar mērķi optimizēt nodokļus, esot ārkārtīgi svarīgi harmonizēt auto nodokļu politiku visās Baltijas valstīs.

Latvijas Auto asociācija informē, Igaunijas, Lietuvas un Latvijas auto asociāciju tikšanās notiek divas reizes gadā kādā no Baltijas valstīm un šajā laikā tiek pārrunātas nozares un tirgus aktualitātes, ekonomiskā un politiskā vide, nodokļu aktualitātes un citas nozares darbību ietekmējošas norises. Pēdējā aprīļa beigās notika Rīgā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!