BMW kā no trīsdesmitajiem, elektriskais 'Cake' un 'Jawa'. 'Gada motocikls' atgriežas pēc pandēmijas
Foto: DELFI

Covid-19 pandēmija smagi skārusi visu pasauli un gandrīz visas nozares; ierobežojumi un neziņa apturēja gandrīz jebkādus publiskos pasākums, arī konkurss "Latvijas Gada motocikls" 2020. gadā nenotika. Taču ar jaunumiem tas ir atgriezies šogad un ne velti, jo motocikls galu galā ir ne vien daudzās situācijās praktisks, bet arī no epidemioloģiskā viedokļa drošs pārvietošanās līdzeklis sociālās distancēšanās apstākļos.

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Izmaiņas cilvēku paradumos, tirgū, piegāžu ķēdēs un ražošanā noveda pie tā, ka pavasarī sākās preču trūkums virknē nozaru, piemēram, tas skāra velosipēdus un to daļas, un daudzus šokēja koksnes un citu būvmateriālu cenu lidojums debesīs.

Arī motociklu tirgus nepalika neskarts, un ne visiem dīleriem bija iespēja nodrošināt testa motociklus ne vien konkursam, bet arī rumakus pircējiem, tomēr konkursu "Latvijas Gada motocikls 2021" izdevās noorganizēt, un tajā par žūrijas atzinību sacenšas 18 dzelzs zirgu modeļi. Pilns dalībnieku saraksts šeit.

Izbrauciens ar ikkatru motociklu ir piedzīvojums un gandrīz vienmēr nozīmē pozitīvas emocijas, tāpēc neuzskaitīšu visus, kas ierobežotā formātā nemaz nav iespējams, bet pieminēšu dažus, manuprāt, spilgtākos šī gada konkursantus, ar kuriem žūrijas locekļiem kopējā testu dienā bija iespēja izbraukt pa Biķernieku trases līkumiem. Ielas režīmā, protams, jo visi kandidāti ir ikdienā lietojami braucamie.

Ķiršsarkani sešdesmitie


Godinot mūsu reģiona motociklu vēsturi, sākšu ar "Jawa 300 CL" – motocikls ir dizainiski izveidots tā, lai maksimāli līdzinātos sešdesmito gadu toreiz čehoslovāku javiņām, kas bija ļoti populāras arī Padomju Savienībā, tostarp pie mums.

Sešdesmito gadu "Jawa"/Foto: Kristaps Kalns

Līdzība ir patiešām liela, pa gabalu nezinātājs arī neatšķirs. Ir hromēti bākas sāni un zelta svītriņas uz ķiršsarkanā "Jawa" krāsojuma. Tehniski, protams, nekāda sakara ar veco divtaktu javu te vairs nav. Arī braukšanas ziņā pagājušā gadsimta javas sajūtas nedabūt. Motociklam ir nepilnu 300 kubikcentimetru četrtaktu dzinējs, elektrostarteris, šķidruma dzesēšanas sistēma, sešpakāpju ātrumkārba un mūsdienu prasībām atbilstošas priekšējā riteņa disku bremzes ar ABS, kas sniedz daudz labāku vadību un lielāku drošību nekā uz klasiskās javiņas.

Brauc, bremzē un vadās ļoti labi, jauda priekš 300 kubikcentimetriem atbilstoša, pēc parametriem spēj sasniegt 125 kilometrus stundā. Interesanti, ka arī spidometram bultiņas griešanās virziens saglabāts kā vecajai javai – no labā sāna iet uz leju un kreiso pusi. Ciparnīcas novietojums gan ir tāds, ka daļu sektora braukšanas pozīcijā nemaz neredz, bet nav jau arī no tiem močiem, kur ātrums visu laiku jāuzpasē.

Motocikls pēc "Jawa" pasūtījuma ražots Indijā, kur jau gadu desmitiem ar zīmolu "Yezdi" tika ražoti Eiropas klasiskie motocikli. Pie mums tāds motocikls maksā 6100 eiro. Ja atceramies iepriekšējo, 2019. gada konkursu, tad startēja cita "Jawa" – 660 kubikcentimetru "Vintage", kas bija veidota pēc klasiskās "Jawa" 350/634 līdzības. Atdzīvināt veco javu ar "300 CL", manuprāt, ir izdevies labāk.

Kā no Berlīnes trīsdesmitajos


Ja kāds motocikls liek atkārties žoklim, tad tas ir "BMW R18". Kaut vai tāpēc, ka tur ir ļoti daudz hroma un netipiski milzīgs cilindru bloks, kas kontrastē ar glancēti melno krāsu. Tas arī ir BMW jebkad lielākais opozītdzinējs – 1,8 litri divos cilindros. Bet dizaina ideja ir aizgūta no trīsdesmito gadu modeļa "R5". Tas ir aizgājis pat tik tālu, ka vaļējs ir ne vien pats kardānpārvads, bet pat savienojuma krustiņš.

Spidometrā lepni gozējas uzraksts "Berlin built". Laikā, kad daudzi zīmoli ražošanu ir pārcēluši uz lētākām vietām, tas jau kļūst pat pamatu lepoties, ka jaunais "R18" patiešām tiek ražots Vācijā. Ar "R18" BMW atgriežas čoperu segmentā.

Iedarbinot un uzgāzējot motoru, braucēju sagaida opozītdinēju raksturīgā skaņa un motocikla sasvēršanās. Braucot var izjust gan iespaidīgo 158 Nm griezes spēku, gan pamatīgumu un vilkmi jebkurā pārnesumā. Šis mocis maksā, sākot no 24 tūkstošiem eiro, un vairāk būs piemērots iespaida un sajūtu radīšanai. Biķernieku trases asākajos līkumos rodas bažas par cilindru un izpūtēju iespējamu pieskaršanos asfaltam, tāpēc "skrienamais" mocis ar savu smagnējību un vadāmību tas pavisam noteikti nav. Bet iespaidīgs, ļoti iespaidīgs. Pavisam noteikti piesaista skatienus un atstāj ēnā vairumu apkārtējo motociklu.

"Indian" aizvieto "Harley Davidson"


Ja runājam par lielajiem močiem, ir jāpiemin "Indian", kas Latvijā debitē ar "Chalenger Dark Horse" kruīzeri. To svarīgi pieminēt kaut vai tāpēc, ka Latvijā (un daudz kur citur Eiropā) vairs nav amerikāņu klasikas "Harley Davidson" (HD) pārstāvniecības, taču vietā nišu aizpildīt cenšas "Indian".

Ārēju līdzību ar HD ir daudz, tostarp lielais V-veida dzinējs. Indiānis arī ir hārlija "Street Glide" un "Road Glide" tiešais konkurents. Taču ir dažas būtiskas atšķirības. "Indian" pārnesumu kārba atrodas motora blokā, nevis atsevišķi kā hārlijiem. Tas ļauj samazināt motora un kārbas kopējo izmēru un pagarināt aizmugures dakšu – tā tiek iegūta labāka piekare. Ja "Harley Davidson" mūsu apstākļos var nākties veikt aizmugurējās amortizācijas uzlabojumus mīkstākas gaitas iegūšanai, tad indiānis ar garāku aizmugures dakšu uzreiz ir gatavas darbam.

Braukšanas komforts ar "Chalenger Dark Horse" nelīdzinās nevienam šī gada konkursantam. Sacensties šai ziņā var tikai cita tipa lielais tūrisma motocikls šī gada konkursā – "BMW R1200 RT".

Sākumā gan jāpierod pie ļoti platās indiāņa stūres un masas, sevišķi ja uz tā sēžas virsū uzreiz pēc "Jawa 300 CL", kā tas bija manā gadījumā. Tālāk jau seko pozitīvas sajūtas un braukšanas bauda. 1768 kubikcentimetru motors nodrošina ellīgu jaudu, bet lielā priekša ar elektriski regulējamo vējstiklu aiztur vēju un ātrums vispār nav jūtams, kamēr vien neielūkojas spidometrā. Domāju, ka neviens nesagaida, lai "Indian" būtu lētāks par "Harley Davidson", un cena ap 32 tūkstošiem eiro par šo motociklu nepārsteidz.

Pirmo reizi elektromotocikls


Šis ir gadījums, kad cena pārsteigs gan. 14 tūkstošus eiro maksā "Latvijas Gada motocikla" vēsturē pirmais elektriskais motocikls "Cake" ar modeli "Kalk &". Elektriskie pārvietošanās līdzekļi kļūst populārāki un arī motociklu pasaule no tā neizvairīsies, tāpēc zviedru zīmola "Cake" startēšana konkursā ir tieši laikā un apsveicama.

Sajūta jokaina: braukt, kad riepu švīkstoņa pret ceļu ir skaļāka par motoru. "Kalk&" (jā, tieši ar tādu papildu simbolu modeļa nosaukumā), kas oficiāli reģistrēts kā motocikls, ar saviem 19 collu lielajiem riteņiem un vieglumu (62 kg mocis + 17 kg akumulators) piemērots meža celiņiem un takām, bet vispār paredzēts ikdienas gaitām braukt uz darbu, skolu un kur nu vajag.

Ražotājs sola maksimālo ātrumu 90 kilometrus stundā. Motocikla darbības attālums atkarībā no braukšanas stila, braucēja svara un citiem faktoriem ir līdz 86 kilometriem pilsētas režīmā. Savukārt braucot ātri (virs 70 km/h) – 35 kilometri, bet, braucot taku enduro režīmā, ražotājs sola trīs stundu akumulatora darbību.

Braukšanas ilgums ar vienu uzlādi ir lielākais klupšanas akmens pašreizējiem elektriskajiem pārvietošanās līdzekļiem. Arī testu dienā pilnvērtīgi notestēt moci neizdevās, jo ātri vien akumulators pēc žūrijas locekļu aktīvās braukšanas bija iztukšots un "Kalk&" tika piesprausts pie vada lādēties. Rezerves baterija arī nav lēta – 3000 eiro. Līdz ar to runāt par "Cake" kā par ērtu potenciāli masveida pārvietošanās līdzekli Latvijā pagaidām nevar.

Katrā ziņā šo vēl ir vērts notestēt pilnvērtīgi un ar pilnu bateriju, citādi paātrināties līdz 90 kilometriem stundā man neizdevās. Nevar nepiebilst arī par "Cake" stūraino dizainu, kas neapšaubāmi ir neparasts un piesaistošs, neatkarīgi no tā – patīk vai nē.

Mazais un "mazais"


Ja esam nonākuši līdz maza gabarīta braucamajiem, šī gada konkursā ir jaunums 125 kubikcentimetru klasē. Mazie mocīši, ar kuriem atļauts braukt ar B kategorijas vadītāja tiesībām, "Gada motociklā" pirmo reizi ienāca 2019. gadā, kad konkursā ar šādu dzinēja tilpumu piedalījās "Honda Monkey", "Falcone Red" no "Mash" un SWM "Ace of Spades".

Pēcpandēmijas pirmajā konkursā vienīgais 125 kubikcentimetru motocikls ir atdzīvinātā itāļu zīmola "F.B. Mondial" modelis "Flat Track 125". Motocikls ir ar lieliem 19 collu riteņiem un "Piaggio" grupas dzinēju patīkami pārsteidz. "Flat Track" skrien lieliski, motors strādā stabili un rada uzticamības sajūtu.

Droši vien subjektīvs faktors, kas lika izbaudīt šo braucamo, ir fakts, ka ar 14 zirgspēku jaudu Biķernieku trasē tāds parasts ielas motobraucējs kā es gandrīz visur var braukt ar pilnu gāzi un pēkšņi sajusties kā sacīkšu braucējam. Pēcgarša palika laba, motocikls arī smuks. Maksā 4390 eiro.

Ja turpina ar izmērā maziem, bet jau nopietnākiem motocikliem, kas trasē liek justies kā karalim, ir laiks jaunajam "Honda Rebel". Mazs tas ir vairs tikai nosacīti. Ja kādreiz "Rebel" modeļi bija ar 125 kubikcentimetru motoriem un nesen debitēja ar 500 kubikmetru dzinēju, tad tagad "Honda" ir gājusi vēl tālāk un izmērā nelielajā nemierniekā ir iedabūjusi 1100 kubikcentimetru motoru no "Africa Twin".

"Rebel 1100 CMX" mazie izmēri un zemais sēdeklis nodrošina stabilu un vieglu braukšanu ar patīkamu svēršanos līkumos, bet lielais dzinējs to visu padara elpu aizraujošu. Testa "Rebel" aprīkots ar automātisko pārnesumkārbu, kas darbojas perfekti un pat lāgā nav jūtama pārslēgšanās. Amatiera braukšanu līkumos tas tikai atvieglo, jo ir jādomā par vienu vadības elementu mazāk.

Protams, komplektā nāk vēl dažādi vismodernākie risinājumi, tostarp kruīzkontrole, bet to visu te neuzskaitīšu, jo galvenais secinājums ir tīra braukšanas bauda bez rūpēm un nedrošības. Maksā tāds motocikls, sākot no 10 tūkstošiem eiro.

Motocikls katram


Vēl neaprakstīta palika virkne motociklu, jo visu apskatīt vienā rakstā nebūs īsti racionāli. Bet ir vērts pieminēt, ka šogad konkursā startēja arī sērijveida ražošanas motocikls ar lielāko dzinēju "Triumph Rocket III". To "Delfi" testēja jau pērn. Tagad, salīdzinot ar citiem lielajiem konkursantiem, varu teikt, ka šis ir vislabāk vadāmais un braukšanas ziņā tīrākais rīks, spējot izkonkurēt pat mazāka kalibra motociklus. Apskats te.

Daudzus ļoti iespaidoja "Ducati" ar jauno "Streetfighter V4 S". 208 zirgspēki, iespaidīga skaņa un agresīvs dizains ir tika daļa no ieguvuma. Žūrijas locekļi tam veltīja slavinošus vārdus. Šajā pašā sportiskajā klasē konkurē "BMW S1000R".

Piedzīvojumu jeb enduro klasē piedalās veselas trīs KTM "Adventure" dažādas modifikācijas un sāncensis no "Triumph" – "Tiger 900 RALLY PRO".

KTM 1290 "Super Adventure R"

"Honda" piedalās arī ar "NC750X", kam klasiskās bākas vietā ir mantu kaste un kas aprīkots ar automātisko ātrumkārbu, kā arī ar motorolleri "Forza 350".

Ielas moču segmentā startē arī "Triumph" ar 660 kubikcentimetru "Trident" – vēl vienu ērtu un savam tilpumam jaudīgu motociklu. Šogad sešsimtnieku klasē sevi pieteicis arī "Mash" ar "X-Ride Classic 650" ar dzinēju, kas aizgūts no "Honda Dominator". Iepriekš "Mash" konkursā startēja ar 400 kubikcentimetru dzinēju spēkratiem.

"Mash X Ride Classic"

Var jau ilgi spriest, kas ir labs, kas nē, kas patīk un kas ne visai, bet galu galā katram motociklam ir savs pielietojums un savs pircējs. Vasara vēl turpinās un moči tik drīz no ielām nepazudīs.

Seko "Delfi" arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Lai ierobežotu dezinformācijas kampaņu izplatību, portāls "Delfi" apturējis iespēju komentēt rakstus

Tags

Latvijas gada motocikls Motocikls
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form