Foto: RIA Novosti/Scanpix
Droša ceļu satiksme nav atkarīga tikai no automašīnas vadīšanas iemaņām un prasmēm, ceļu seguma kvalitātes, bet arī no auto tehniskā stāvokļa – par to apaļā galda diskusijā vienotu nostāju pauda ceļu satiksmes un auto eksperti.

Jaunākās statistikas dati par ceļu satiksmes negadījumiem liecina, ka tieši riepu tehniskais stāvoklis ir viens no biežāk sastopamajiem faktoriem, kas veicina nelaimes gadījumus uz ceļiem. Nepiemērotu riepu izmantošana, nodilušu riepu lietošana vairākas sezonas un autovadītāju nepietiekamas zināšanas par riepu kvalitātes nozīmi ir tās lietas, kas ietekmē ceļu satiksmes drošību.

Šī gada janvārī "GfK CR Baltic" un "Goodyear" veiktā pētījuma rezultāti par auto vadīšanu Baltijas valstīs liecina, ka izplatītākie ceļu satiksmes nelaimes gadījumu iemesli ir vispār zināmie – auto vadīšana alkohola vai narkotisko vielu iespaidā, nepietiekama autovadītāja kompetence pie stūres un nepiemērota ātruma izvēle.

Tūlīt aiz iepriekš minētajiem seko ceturtais – Latvijā visbiežāk sastopamais auto nelaimes gadījumu iemesls – nodilušu auto riepu izmantošana, kā arī auto riepu lietošana tām nepiemērotā sezonā. Pētījuma dati uzskatāmi parāda, ka autobraucēji par lielākajiem riskiem ceļu satiksmes drošībā uzskata cilvēcīgo faktoru, taču nepietiekami novērtē tehnisko, proti, auto riepu kvalitātes faktoru.

Trešdaļai Latvijas autovadītāju – bīstami nodilušas riepas

"Automašīnu tehnisko apskašu dati liecina, ka apmēram 4% auto īpašnieku neizdodas iziet tehnisko apskati saviem spēkratiem neatbilstošu auto riepu dēļ (attiecīgi tiek saņemts novērtējums "2" un "3"). Turklāt nesen Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) rīkotās Tehniskās apskates nakts laikā tika konstatēts, ka kopumā no visām automašīnām, kuras, veicot diagnostiku, saņēma vērtējumu "3", vairāk nekā trešajai daļai bija nepiemērotas vai pārlieku nodilušas auto riepas. Tāpat bija sastopami citi auto bojājumi, kas negatīvi ietekmē satiksmes drošību," stāsta CSDD pārstāvis Jānis Aizpors.

"Tādēļ aicinām autovadītājus pievērst uzmanību gan riepām, gan kopējam auto tehniskajam stāvoklim, un ne tikai izejot gadskārtējo auto tehnisko apsaki, bet arī ikdienā, jo tas nāk par labu gan pašu autovadītāju, gan pārējo satiksmes dalībnieku drošībai," uzsver Aizpors.

Šī gada pirmajā pusgadā kopumā tehniskā apskate veikta 402 072 transportlīdzekļiem, kuru kopējais bojājumu vai trūkumu skaits, kas konstatēts riepām vai riteņiem, ir 15 963 jeb apmēram 4% no kopējā tehniskās apskates pārbaužu skaita, attiecīgi vērtējums "2" piešķirts 15 875 transportlīdzekļiem, bet vērtējums "3" – 88 jeb 0,02%. Kā izplatītākais bojājums pusei auto konstatēts nepietiekošs riepu protektora dziļums.

"Laika gaitā autovadītāji ir kļuvuši atbildīgāki un pievērš lielāku uzmanību auto tehniskajam stāvoklim ne tikai tāpēc, ka CSDD vai kāds cits to pieprasa, bet tieši savas un citu drošības labad," stāsta Aizpors.

Nobremzēt tur, kur tas ir nepieciešams

Latvijas ceļi un auto ir dažādi, līdz ar to arī to tehniskais stāvoklis ir atšķirīgs. Tas veido dažāda riska iespējas piedaloties satiksmē. "Ja skatāmies statistiku, tad cilvēki pamazām sāk saprast, ka izdevīgāk ir nopirkt labas riepas, nevis maksāt par autoremontu," ar domām dalās Juris Zvirbulis, Latvijas Automoto biedrības (LAMB) prezidents.

Arī Drošas braukšanas skolas vadītājs Artūrs Priednieks atbalsta Zvirbuļa teikto, aicinot domāt plašāk par drošību: "Atbildīgam autovadītājam galvenais ir necensties ekonomēt uz riepām, jo tās, salīdzinot ar automašīnu, cilvēku dzīvību un veselību, ir lētas. Lai gan tiek prognozēta globālā sasilšana, ziemas Latvijā joprojām ir sniega un ledus bagātas, tādēļ ir jāizvēlas atbilstošas ziemas riepas, lai varētu nobremzēt tur, kur tas ir nepieciešams, nevis piecus metrus tālāk".

Savukārt riepu ražotāji aicina pievērst uzmanību kvalitātes rādītājiem jeb marķējumiem, ko ikviens autovadītājs var redzēt uz jaunām riepām. "Riepu ražotāju uzdevums ir norādīt kvalitātes prasības, lai auto īpašnieks ir informēts pirms iegādāties riepas," skaidro "Goodyear" pārstāvis Gints Jegurs.

"Marķējums uz riepām norāda trīs dažādus kvalitātes prasību parametrus – degvielas patēriņa efektivitāti, saķeri uz slapjas ceļa virsmas un ārējās rites trokšņa līmeni. Šiem parametriem ir tieša ietekme uz drošību uz ceļa, līdzekļu ekonomiju un komfortu pašiem autovadītājiem," turpina Jegurs.

"Vienlaikus jāņem vērā, ka šī marķējuma informācija nav pilnīga par riepu darbību – piemēram, auto mediju izdevumi, testējot riepas, ņem vērā līdz pat 15 dažādiem kvalitātes mērījumiem, savukārt paši riepu ražotāji, lai sekotu riepu kvalitātes rādītājiem – veic līdz pat 50 mērījumiem," uzsver "Goodyear" pārstāvis.

"Uz jaunajām riepām marķējums nesniedz informāciju par riepu darbību uz sniega vai uz ledus klātu ceļa seguma. Izvēloties riepas ziemas sezonai, aicinu vērsties pie profesionāļiem vai autoservisu ekspertiem, kuri, izvērtējot visus braukšanas apstākļus, ieteiks autovadītājam vispiemērotāko riepu," skaidro Jegurs.

Vērtējot Latvijas autovadītāju attieksmi, eksperti norāda, ka jaunu un atbilstošu auto riepu iegādes būtiskākais faktors ir autovadītāja vēlme ietaupīt. Taču profesionāļi atgādina, ka censties ekonomēt uz riepu izvēli ir neizdevīgi, jo nelaimes gadījumu sekas, kuras radušās sliktu riepu rezultātā, var radīt daudz lielākas izmaksas.

Tādēļ Drošas Braukšanas skolas vadītājs Priednieks aicina riepu servisa un pārdošanas profesionāļus būt pragmatiskākiem un uz ierasto riepu pircēju jautājumu "Cik maksā?" atbildēt ar ironisku pretjautājumu: "Kas tieši – motora pārsegs vai spārns?"

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!