Foto: Shutterstock
Gaisa temperatūras pazemināšanās aukstajā sezonā sagādā zināmas neērtības. Vienu dienu tās ir piesnigušas ielas, citu – negaidītas spēkrata kaprīzes, kas izjauc visus plānus.

Internetā netrūkst padomu, kā pareizi uzturēt un lietot iekšdedzes mašīnas un kādas lietas var noderēt, braucot ziemā. Par šī tipa auto ekspluatāciju ir kliedēts ne viens vien mīts, tāpēc tagad pienācis laiks pievērsties elektroauto, ar kuru iegādi, ekspluatāciju un efektivitāti ziemā joprojām saistīti dažādi stereotipi.

Komforta atšķirību vairs nav

Kad tikai sākās elektroauto masveida ražošana, pircēji nebija pārlieku prasīgi un izvēlīgi. Lai saglabātu pēc iespējas pieņemamāku bāzes cenu, ko ļoti ietekmēja akumulatoru dārdzība, komforta lietas tika novirzītas uz papildu aprīkojuma sarakstu. Taču desmit gadu laikā daudz kas ir mainījies, un komforta ietaišu klāsts, tāpat kā akumulatoru kapacitāte tagad ievērojami pārsniedz to, kas bija elektriskās mobilitātes pionieru arsenālā.

Lai elektroauto lietošana būtu pēc iespējas patīkamāka un līdzinātos pieredzei ar iekšdedzes spēkratiem, tajos tiek iestrādāts identisks vai pat labāks komforta aprīkojums, sākot no digitālā instrumentu paneļa un beidzot ar augstvērtīgu audio sistēmu. Tas attiecas arī uz to aprīkojumu, ko aktīvi izmanto ziemā: apsildāmo stūri un sēdekļiem.

Piemēram, Dienvidkorejas ražotājs "Kia" ir pazīstams ar to, ka gandrīz visiem modeļiem neatkarīgi no dzinēja tipa un komplektācijas līmeņa apsildāmā stūre un sēdekļi ir iekļauti standarta aprīkojumā. Protams, tie ir arī jaunajam elektriskajam flagmanim "EV6", turklāt jau bāzes modelī tas ir apgādāts ar aizmugurējo sēdekļu apsildi un vējstikla slotiņu atkausēšanas funkciju.

Ir zināma specifika

Vairākumam autovadītāju auksts ziemas rīts, kad gaisa temperatūra ir krietni zem nulles, sākas ar ierastām darbībām: sniega tīrīšanu no jumta, ledus skrāpēšanu no logiem un bažām, vai auto izdosies iedarbināt. Eksperti ir vienisprātis, ka elektroauto gadījumā šāda iespēja ir daudz mazāka, jo tam nav jāiegriež motors ar atdzisušu eļļu, turklāt aktīvais režīms ieslēgsies jebkurā temperatūrā. Īpašniekiem vien jāuzrauga, lai darba kārtībā būtu 12V akumulators.

Taču, kā atzīst elektriskās mobilitātes vietnes "Uzlādēts.lv" veidotājs Kārlis Mendziņš, ziemā elektriskajiem modeļiem parādās cits trūkums. Zema temperatūra var samazināt nobraukumu par 10–30% un pat vēl vairāk, jo papildu patēriņu rada salona apsilde un elektrisko komponentu temperatūras uzturēšana.

Ceļošana ar elektroauto ziemā nav problēma

Tomēr, pēc Mendziņa teiktā, tas nav iemesls, lai atteiktos no braukšanas vai visu laiku par to uztrauktos. "Visas šīs runas par nepietiekamu nobraukumu ir noiets etaps. Cilvēki ne tikai mierīgi rullē ikdienā, bet arī dodas ceļojumos, teiksim, uz Spāniju. Un, pat ja pirmajā reizē tā varbūt šķiet riskanta ekspedīcija, drīz vien tālie braucieni jau ir gluži parasta lieta," skaidro "Uzlādēts.lv" redaktors.

"Piedevām, ja līdzi ņem bērnus, tad tik un tā nāksies regulāri apstāties, lai ar kādu mašīnu jūs brauktu. Tāpēc tas, ka elektroauto gadījumā ik pēc divām trim stundām vajadzēs 30–40 minūšu pieturu, liksies pilnīgi normāli. Bet, ja runa ir par jaunu elektroauto, pauze var būt vēl īsāka, jo ātrie termināļi uzlādē ļoti strauji," uzsver Kārlis.

Ātrāka uzlāde tik tiešām samazina ceļā pavadīto laiku, un katrs jaunais modelis, kas tiek palaists tirgū, to panāk ar jaunām tehnoloģijām. Spilgts piemērs ir "Kia EV6" ar 800V sistēmu, kas ļauj pieņemt ļoti lielu uzlādes jaudu. Ja terminālis dod vismaz 150 kW, tad rezervi 100 km nobraukumam "EV6" iegūst piecās minūtēs.

Turklāt "Kia" jaunās paaudzes elektroauto ir aprīkots ar siltumsūkni, kas efektīvi izmanto akumulatora šķidrumdzeses pārpalikušo siltumu. Šis risinājums automobilim ļauj saglabāt augstu efektivitāti, piemēram, gaisa temperatūrai nokrītoties līdz –7°C, tas spēj nobraukt 80% no attāluma, ko veiktu +25°C temperatūrā.

Moderni risinājumi, kas noderīgi ziemā

Jaunie modeļi ne tikai ļauj izbaudīt piedziņas tehnisko progresu, bet arī dažādas ērtības, kas ļoti noder ikdienā, tostarp ziemā.

Daudzi ražotāji pašlaik piedāvā viedtālruņu lietotnes, ar kurām attālināti var kontrolēt noteiktas spēkratu funkcijas. Piemēram, "Audi" īpašnieki šādi var pārbaudīt degvielas atlikumu, atslēgt un aizslēgt mašīnu, kā arī sagatavot maršrutu un nosūtīt to uz navigācijas sistēmu.

Kārlis Mendziņš šajos modernajos risinājumos saskata nepārprotamus ieguvumus. "Jaunās lietotnes nodrošina arī attālināto klimata kontroli un uzlādes laika programmēšanu, respektīvi – ļauj ieslēgt salona priekšsildīšanu un priekšdzesēšanu, kā arī sākt akumulatora uzlādi tieši tad, kad jūs to vēlaties. Tas nozīmē, ka pat pašā aizņemtākajā rītā, kad daudzās mājās valda pamatīga jezga, jūsu mašīna būs gatava komfortablam un ekonomiskam braucienam. Nepatīkamā laikā šādu lietu nevar nenovērtēt," rezumē "Uzlādēts.lv" veidotājs.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!