Foto: Shutterstock
Lai uzlādētu elektromobiļa bateriju, teorētiski pietiek ar elektrotīkla ligzdu un portatīvo lādētāju, taču ikviens, kam nācies izmantot šo vienkāršo aprīkojumu, labi zina, cik tracinoši lēna ir enerģijas rezerves atjaunošana. Strauji pieaugot transportlīdzekļu elektrifikācijai, aizvien populārākas kļūst privātās uzlādes stacijas jeb "wallbox".

Šo privātās uzlādes staciju uzstādīšana lielākoties nav dārga, un dažos gadījumos elektromobiļu ražotāji to savu modeļu pircējiem piedāvā bez papildu maksas. Dažkārt autoražotāji sadarbojas ar reģionālajiem partneriem, to vidū "Enefit Volt", nodrošinot bezmaksas uzlādi pat publiskajās stacijās.

Elektroauto uzlāde no parastās kontaktligzdas ir laikietilpīga, turklāt ne vienmēr droša.
Speciālisti neiesaka šādu uzlādi veikt ilgstoši, jo tā var izraisīt pārkaršanu, un pastāv aizdegšanās risks. Īpaši uzmanīgiem jābūt vecāku namu iedzīvotājiem, jo elektroinstalācija, iespējams, nav atjaunota gadu desmitiem.

Uzstādot uzlādes staciju, tiek atrisināts ugunsdrošības jautājums, un baterijas uzlāde notiek ievērojami ātrāk. Pat pati vienkāršākā mājas stacija palīdz uzlādēt bateriju vidēji trīs līdz sešas reizes ātrāk, nekā izmantojot strāvu no mājsaimniecības elektrotīkla kontaktligzdas.

Piemēram, "Peugeot e-208" baterijas uzlādēšanai no 0 līdz 100%, izmantojot sadzīves elektrotīklu, ir nepieciešamas 24 stundas. Savukārt, izmantojot "Type 2" ("Mode 3") kabeli un 7,4 kWh uzlādes staciju, to var izdarīt vien 7,5 stundās.

Uzstādīšanas izmaksas nosaka dažādi faktori

"ETAGO network" ir viens no uzņēmumiem, kas piedāvā elektromobiļu uzlādes risinājumus, un tā dibinātājs Dainis Tropiņš skaidro, ka uzlādes staciju piedāvājums ir ļoti plašs, tāpēc katrs pircējs var atrast tādu, kas vislabāk atbilst viņa vajadzībām un iespējām.

Kvalitatīvu staciju cena ir no 400 līdz 1400 eiro (bez PVN), bet uzstādīšanas izmaksas var būt visai atšķirīgas.

"Instalācijas darbi, kas veicami privātmājā, kotedžā vai daudzdzīvokļu ēkā, atšķiras. Ja pircējs iepriekš paredzējis, ka dzīvesvietā uzstādīs savu staciju, ievērojamām papildu izmaksām rasties nevajadzētu. Taču, ja jāievelk jauns kabelis, jāuzstāda jaunas sadales un aizsardzības sistēmas, uzstādīšanas tēriņi var būt no dažiem simtiem līdz pat vairākiem tūkstošiem eiro," komentē speciālists.

Tropiņš piebilst, ka, lai nebojātu mājas izskatu, kabeli var paslēpt sienā. Tad gan sienā nāksies iegriezt kanālu, un papildu apdares darbi kopējās uzstādīšanas izmaksas palielinās vēl vairāk.

Turklāt, gatavojoties stacijas uzstādīšanai, var būt nepieciešama elektrotīkla uzturētāju AS "Sadales tīkls" (ST) palīdzība, ja ienākošā jauda nav pietiekama un tā jāpalielina.

Parasti par šo pakalpojumu tiek piemērota vienreizēja maksa: ja tiek nomainīts ievada automāts, tā ir līdz pāris simtiem eiro, bet, ja jaudas palielināšanai nepieciešami izbūves darbi,– līdz pat vairākiem tūkstošiem eiro.

Ja apsverat uzlādes staciju ēkā, kas pieder vairākiem īpašniekam, var būt nepieciešama projekts.

Uzlāde pazemes autostāvvietā – bez problēmām

Tropiņš atzīmē, ka patlaban nav pilnībā atrisināts jautājums par uzlādes staciju uzstādīšanu pie vecajiem daudzdzīvokļu namiem. Lielākoties grūtības rada birokrātiski šķēršļi zemes gabala iegūšanai, ja pagalms pieder pašvaldībai vai ir kopīpašumā. Lai to atrisinātu, jāraksta pieprasījums plāna saskaņošanai. Process ir ilgs un sarežģīts, tāpēc bieži vien netiek uzsākts vai pabeigts.

Daudz vienkāršāk, ja ēkai ir pazemes autostāvvieta. Pēc Tropiņa teiktā, pats populārākais un ērtākais risinājums ir atvilkt kabeli no lietotāja dzīvokļa skaitītāja vai izveidot atsevišķu pieslēgumu. Svarīgi ir nodrošināt, lai visi darbi tiktu veikti atbilstoši "Sadales tīkla" prasībām un vispārējiem elektroinstalācijas noteikumiem.

"Šos darbus darām bieži, tāpēc visi sīkumi un nianses ir labi zināmi. Citiem vārdiem, lielākās raizes rada kabeļa uzstādīšana un dokumentu saskaņošana ar ēkas apsaimniekotāju vai citu dzīvokļu īpašniekiem," stāsta speciālists.

Pēc Tropiņa teiktā, mājās izmantojot savu staciju, klientam par elektrības pārtraukumiem nav jāraizējas. Mūsdienu aprīkojums uzlādes jaudu pārvalda gudrā veidā. Piemēram, mājā, kur maksimālā jauda ir 11 kW, elektroauto ar pilnu jaudu tiks uzlādēts vien tad, kad visas ierīces būs izslēgtas.

"Elektromobiļus parasti uzlādē naktī, kad cilvēki guļ un citas elektriskās ierīces tiek lietotas maz vai ir izslēgtas. Piemēram, ja kāds no rīta, vārot ūdeni, ieslēdz 2 kW elektrisko kannu, stacija automātiski darbosies ar 9 kW/h jaudu. Tādējādi pieslēguma kopējā 11 kW jauda nekad netiks pārsniegta," skaidro Tropiņš.

Automobilistiem, kuri brauc ar uzlādējamajiem hibrīdiem, Tropiņš iesaka nekoncentrēties uz zemāko cenu un izvēlēties nedaudz jaudīgāku risinājumu. Pēc eksperta teiktā, cenu atšķirība starp mazākas un lielākas jaudas iekārtām ir tikai daži procenti, un, raugoties uz aktuālajām tendencēm, jaudīgāka, elektromobilim paredzēta stacija var noderēt nākotnē, kad būs pienācis laiks iegādāties jaunu auto, un tas, ļoti iespējams, būs ar tīru elektrisko piedziņu.

Nepieciešams valsts atbalsts

Pašlaik privātie klienti, uzstādot uzlādes staciju, finansiālu atbalstu nesaņem. Pēc Tropiņa domām, atbalsts ir vitāli nepieciešams, lai straujāk paplašinātu vidēji ātrās uzlādes tīklu pie restorāniem, tirdzniecības un biznesa centriem, kā arī pilsētu ielās. "Kad elektroauto vai uzlādējamais hibrīds stāv, to ir lietderīgi jāizmanto uzlādei. Attiecīgi – jo vairāk uzlādes punktu, jo racionālāk tiks izmantots elektroautomobiļu lietotāju laiks," tā Tropiņš.

Tikai daži autoražotāji palīdz patērētājiem iegādāties efektīvāku elektrisko un hibrīda auto uzlādes aprīkojumu. Piemēram, "Peugeot" savu elektrificēto modeļu pircējiem piedāvā privāto uzlādes staciju bez papildu maksas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!