Foto: Publicitātes foto

Šogad 50. dzimšanas dienu svin viens no izcilākajiem sacīkšu automobiļiem "Porsche" motorsporta vēsturē – "Porsche 917". No 2019. gada 14. maija līdz 15. septembrim "Porsche" muzejs godina autosacīkšu leģendas 50. jubileju plašā speciālajā izstādē ar nosaukumu "50 gadu Porsche 917 – ātruma krāsas". Pavisam tiks demonstrēti 14 eksponāti, tostarp desmit "917" modeļi ar kopējo jaudu 7490 ZS.

Sporta automobilis, kas tika izstrādāts, lai nodrošinātu absolūtu uzvaru Lemānas 24 stundu sacīkstēs un uzvarētu automobiļu marku pasaules čempionātā, tika izgatavots 1969. gadā un bija pirmais no kopumā 25 automobiļiem, kas bija nepieciešami veida apstiprināšanai.

"Numur viens" iezīmē sacīkšu automobiļa "917" vienreizīgo panākumu sākumu un tāpēc ir īpašās izstādes galvenā odziņa. Vairāk nekā gadu muzeja mehāniķi, bijušie tehniķi un inženieri no Cufenhauzenes un Veisahas, "Porsche AG" vēstures arhīvs, kā arī partneruzņēmumi ir strādājuši pie šī pirmā "917" restaurācijas. Tagad tas ir tieši tādā pašā stāvoklī, kādā tas bija 1969. gada 12. martā, kad tika prezentēts pasaulei Ženēvas autoizstādē.

"917" ar īso asti – Lemānas uzvarētāji 1970. un 1971. gadā
Vēl divi īpašās izstādes sevišķi ievērojami eksponāti ir abi automobiļi, kas uzvarēja Lemānas 24 stundu sacīkstēs 1970. un 1971. gadā. 1970. gadā Hanss Hermanis un Ričards Atvuds pilotēja "917 KH" (ar īso asti) ar 23. starta numuru un pasaulslaveno sarkanbalto Zalcburgas krāsojumu pretī līdz tam pirmajai no 19 "Porsche" absolūtajām uzvarām trasē pie Sartas upes. Nākamajā gadā Helmūtam Marko un Gijsam van Lennepam izdevās atkārtot šo sasniegumu. Nobraucot 5335 km ar vidējo ātrumu 222,3 km/h, viņi uzstādīja divus rekordus, kas palika nepārspēti 39 gadus.

Līdzās septiņiem citiem "917" modeļiem, tostarp "917 PA Spyder", kas kļuva par izmēģinājumu automobili ar 16 cilindru motoru, kā arī versijām ar garo asti un turbokompresoru, īpašā izstāde sniedz padziļinātu ieskatu šo automobiļu tehnoloģijās. Hansa Mecgera izstrādātā divpadsmit cilindru motora izsmalcināto mākslu ilustrē daudzi mazi eksponāti, piemēram, kloķvārpstas, virzuļa un cilindra čaulas komplekti, izciļņvārpstas un turbokompresori. Stiklšķiedras detaļas no "917-001" restaurācijas posma apliecina toreizējos augstos virsbūves konstrukcijas standartus.

"911 Turbo" parāda, kā sacīkšu tehnoloģijas, piemēram, turbokompresoru un bremžu sistēmu, sāka izmantot sērijveida ražošanā. Ar šo modeli turbotehnoloģiju, kas iepriekš ar panākumiem tika izmantota "917/10" un "917/30", 1974. gadā ieviesa "Porsche" sērijveida sporta automobiļos. Nedaudz vēlāk – 1978. gada modelī – "911 Turbo" ieguva arī bremžu sistēmu, kas iepriekš ļoti līdzīgā veidā bija izstrādāta modelim "917". Tieši tāpat kā sacīkšu automobilī nekustīgās bremžu skavas bija izgatavotas no viegla sakausējuma materiāla, un tām bija četri virzuļi.

Vēl divi eksponāti parāda, cik lielā mērā "917" vairākas desmitgades valdīja "Porsche" inženieru un konstruktoru prātos. 1970. gadā tika izveidots konceptauto modelis mērogā 1:4, kas sākotnēji bija viens no "917/20" "Rozā cūkas" izstrādes skiču projektiem. Šo modeli turpināja izstrādāt speciālistu grupa toreizējā galvenā konstruktora latvieša Anatola Lapiņa vadībā. Viņi to pārvērta par fantastisku nākotnes automobili, kam bija ne vien plūdlīniju formas virsbūve, bet pat datora bloks.

Vairāk nekā pēc 40 gadiem konstruktori atkal izvēlējās "917" tēmu – šoreiz 2013. gada konceptauto formā ar nosaukumu "917 dzīvā leģenda", ko "Porsche" muzejs šajā izstādē pirmo reizi parāda publikai. Šis 1:1 modelis tika izveidots no modelēšanas masas pirms "Porsche" atgriešanās izturības sacīkšu LMP1 elites klasē un ar to saistītā uzdevuma turpināt gūt absolūtas uzvaras Lemānā. Šo veltījumu leģendārajam "917" ar 23. starta numuru un Zalcburgas krāsojumu maza konstruktoru, aerodinamikas ekspertu, komplektēšanas speciālistu, šasijas un piedziņas tehniķu grupa izstrādāja tikai sešos mēnešos.

Apmeklētāji var izmēģināt "gadsimta sacīkšu auto" ar pavisam sešām rīkkopām: līdztekus "917" aizraujošajām tehnoloģijām tās atspoguļo tālaika sacīkšu vidi, zīmola sponsorēšanu, kā arī tehnoloģiju pāreju no "917" uz nākamajiem "Porsche" sacīkšu un sērijveida automobiļiem. Interaktīvās multivides stacijas pastiprina apmeklētāju ar "917" vēsturi saistītās izjūtas, izmantojot multivides prezentācijas ar aizraujošiem kadriem no tālaika sacīkšu hronikām.

Īpašo izstādi, kurai, iespējams, ir līdz šim lielākā jauda zirgspēkos, vainago neskaitāmi sacīkšu plakāti un mazi eksponāti. Saistībā ar "917" apaļo 50. jubileju muzeja veikalā var iegādāties īpašu "917" preču klāstu, tostarp jubilejas grāmatu ar nosaukumu "Colours of Speed – 50 Jahre Porsche 917" (Ātruma krāsas — 50 gadu Porsche 917), ko izdevusi "Porsche" muzeja redakcija, kā arī barbekjū priekšautu, kas ir veltījums "917/20" "Rozā cūkai".
Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!