Foto: Publicitātes foto
Gada laikā kopš autoceļa lietošanas samaksas kontroles pilotprojekta ieviešanas valsts autoceļu tīklā, nodevas nemaksātāju skaits konkrētajos posmos ir samazinājies par 60% jeb no 1 530 nemaksātājiem 2019. gada jūnijā līdz 590 nemaksātājiem 2020. gada maijā.

Pilotprojekta laikā ar tehnisko līdzekļu palīdzību divās vietās uz valsts galvenajiem autoceļiem līdz šim ir veikta kontrole gandrīz četriem miljoniem transportlīdzekļu. No tiem nedaudz vairāk nekā 351 000 transportlīdzekļu turētāju ir samaksājuši autoceļa lietošanas nodevu, taču 12 430 to nebija izdarījuši. Tāpat konstatēts, ka 3670 kravas transportlīdzekļu turētāju pirka neatbilstošu (lētāku) vinjeti. Noskaidrots arī, ka 47% jeb 5876 transportlīdzekļu turētāju, kas nav veikuši autoceļa lietošanas nodevas apmaksu, ir ārvalstnieki.

Pilotprojekta gaitā Valsts policija ir izrakstījusi jau 4126 protokolus par kopējo summu vairāk nekā divi miljoni eiro. Patlaban jau ir apmaksāti 3099 protokoli par kopējo summu vairāk nekā pusotrs miljons eiro.

Atbilstoši Valsts kases datiem, salīdzinot 2019. gadu ar 2018. gadu, valsts autoceļu lietošanas nodevas iekasējums ir par 930 000 eiro lielāks. Izdevumi par autoceļa lietošanas nodevas kontroles pilotprojektu 12 mēnešos bija 996 260 eiro. Programmatūrā un IT infrastruktūrā, kura tiks izmantota, arī turpmāk pilnveidojot nodevas samaksas kontroles sistēmu, ir investēti 615 000 eiro.

Autoceļa lietošanas samaksas kontroles pilotprojekts noslēdzās 2020. gada 31. maijā. Tā ietvaros VAS "Latvijas Valsts ceļi" (LVC) veica autoceļa lietošanas nodevas samaksas kontroli divās vietās: Valsts galvenā autoceļa Rīga-Daugavpils-Krāslava-Baltkrievijas robeža (Pāternieki) (A6) 23. km un valsts galvenā autoceļa Krievijas robeža (Grebņeva)-Rēzekne-Daugavpils-Lietuvas robeža (Medumi) (A13) 81. km.

Par šādu pārkāpumu, kas fiksēts ar tehniskiem līdzekļiem, ir paredzēts naudas sods. Ja autoceļu lietošanas nodeva nav maksāta vispār, naudas sods ir 500 eiro apmērā, savukārt ja autoceļu lietošanas nodeva nav samaksāta pilnā apmērā, naudas sods ir 300 eiro apmērā.

Autoceļu lietošanas nodeva ir maksa par Latvijas galveno un reģionālo autoceļu izmantošanu, lai veicinātu to uzturēšanu un attīstību, kā arī, lai veicinātu videi draudzīgāku transportlīdzekļu izmantošanu. Nodevu maksā par valsts galveno un reģionālo autoceļu posmu lietošanu ar kravas transportlīdzekļiem, kuru pilna masa ir lielāka par 3 000 kilogramiem, un kravas transportlīdzekļiem un to sastāviem, kuru pilna masa ir lielāka par 3 500 kilogramiem.

Lai arī turpmāk nodrošinātu nodevas samaksas kontroli, ir plānots ieviest pastāvīgu autoceļu nodevas samaksas kontroles sistēmu, izmantojot valsts autoceļu tīklā esošo meteostaciju kameras un pilotprojektu rezultātā izstrādāto autoceļa lietošanas samaksas kontroles programmatūru. Šādas sistēmas ieviešana ļaus būtiski paplašināt kontroles tīklu un sekmēt autoceļu nodevas iekasēšanu par valsts galveno un reģionālo autoceļu izmantošanu. Sistēmas ieviešana būs atkarīga no tā, vai šim mērķim tiks piešķirts finansējums, lemjot par ikgadējo valsts budžetu nākamajiem gadiem. Noslēdzoties pilotprojektam, LVC vērsīsies Satiksmes ministrijā ar priekšlikumu par pastāvīgās kontroles sistēmas ieviešanu un attiecīgo izmaksu aprēķinu.

Kā zināms, pēc Satiksmes ministrijas iniciatīvas, LVC no 2017. gada 14. decembra līdz 2018. gada 15. jūnijam realizēja autoceļu nodevas samaksas kontroles pilotprojektu, lai noskaidrotu, cik liela daļa nodevas maksātāju nav veikuši nodevas samaksu, kā arī samaksu ir veikuši vai veikuši neatbilstošā apmērā. Pārbaudot visus, šajās pašās vietās braukušos transportlīdzekļus sešu mēnešu garumā, tika konstatēts, ka par 16% transportlīdzekļu nav veikta nodevas samaksa par valsts galveno un reģionālo autoceļu lietošanu. Tādejādi valsts budžetā netiek iekasēti vidēji 340 000 eiro mēnesī jeb 4,08 miljoni eiro gadā.

Lai uzlabotu autoceļu lietošanas nodevas samaksas kontroli, 2019. gadā tika veikti grozījumi normatīvajos aktos. No 2019. gada nodevas samaksas kontroli var veikt ar tehniskajiem līdzekļiem, t.i., pārkāpumu var fiksēt neapturot transportlīdzekli. Līdz ar šīm izmaiņām arī tika ieviesta autoceļa lietošanas samaksas kontroles pilotprojekta otrā kārta, kas notiek no 2019. gada 1. jūnija līdz 2020. gada 31. maijam.

Pilotprojekts veikts, sadarbojoties LVC, Valsts policijai un CSDD. Pilotprojekta ietvaros tiek sagatavoti pārkāpuma protokoli un nosūtīti transportlīdzekļa vadītājam vai valsts reģistrā norādīto transportlīdzekļu turētājam par to, ka autoceļu lietošanas nodeva nav samaksāta.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!