Kā neiekrist negodīgu auto pārdevēju lamatās un kā sevi, no juridiskās puses raugoties, pasargāt no nepatīkamiem pārsteigumiem, ja esat nolēmis iegādāties lietotu auto. Uz šiem jautājumiem raidījumam "Tavs Auto TV" atbild "TGS Baltic" zvērināts advokāts Sandis Petrovičs.

Automobiļa pirkums nereti ir emocionāls, tādēļ cilvēki ne vienmēr pievērš uzmanību juridiskām detaļām. Nekāds likums nenosaka, cik garam jābūt līgumam starp divām fiziskām personām, ja tās pirkuma darījumu vēlas atrunāt rakstiskā veidā – tas tikpat labi var būt uz vienas A4 lapas, bet tikpat labi uz salvetes.

"Minimālās prasības šādam līgumam būtu norādīt, starp kādām personām šis līgums tiek slēgts, attiecībā uz kādu transportlīdzekli tas ir noslēgts un par kādu naudas summu darījums notiek," skaidro Petrovičs.

"Pērkot automašīnu no privātpersonas, vajadzētu pievērst uzmanību, vai šasijas jeb VIN numurs ir norādīts pareizi. Bieži gadās, ka automašīnas pārdevējs nevēlas atklāt pilnu automašīnas vēsturi, tādēļ samaina jeb apzināti norāda nepareizu VIN. Salīdzinot dokumentos redzamo šasijas numuru ar uz virsbūves redzamo, tas jāpārbauda dažādās datubāzēs – ir pieejamas gan bezmaksas, gan maksas ar plašāku informāciju, tostarp par iespējamajiem negadījumiem spēkrata vēsturē," norāda Agris Dulevičs, "autoDNA" vadītājs.

Daudz pasargātāks pircējs ir, ja lietotu automobili iegādājās no juridiskās personas – reģistrēta transportlīdzekļu pārdevēja. Šādā gadījumā tiek nodrošināta patērētāja tiesību aizsardzība, ja iegādātais lietotais auto neatbilst līgumā atrunātajam. Savukārt fizisku personu starpā, veicot darījumu, šādas prasības likumā nepastāv.

Ja iekārotais automobilis ir samērā dārgs, fiziskās personas savstarpējo līgumu var slēgt arī ar starpnieka palīdzību – reģistrētu transportlīdzekļu tirgotāju. Tad šī juridiskā persona pārdodamo auto pieņem komisijā un juridiski arī kļūst par šī auto pārdevēju. Šādam komisionāram ir likumā uzlikti pienākumi – pārliecināties par transportlīdzekļa dokumentācijas atbilstību un tehnisko stāvokli. Līdz ar to pārdevējs būs juridiski atbildīgs par šī automobiļi iespējamiem trūkumiem, kas nav atrunāti pirkuma līgumā.

"Praktiskas pieredzes tiesvedībās lietoto auto jomā nav daudz, iespējams, augsto izmaksu un ilgā procesa dēļ. Šāds process var aizņemt pat vairākus gadus – no pieteikuma brīža tiesai līdz galīgam tiesas spriedumam personai būtu jārēķinās ar kādiem trim gadiem," pieļauj Petrovičs.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!