Foto: Shutterstock
Strauji tuvojas 1. decembris, kad visiem satiksmē esošajiem automobiļiem obligāti jābūt apautiem ar ziemas riepām, tomēr kā tās pareizi izvēlēties? Pēc cenas, testiem vai pārdevēju rekomendācijām? Ir desmitiem riepu ražotāju, simtiem modeļu un vēl vairāk veikalu, tādēļ apjukt šajā milzīgajā informācijas plūsmā ir ļoti viegli. Tomēr ir pāris pamata noteikumi, kas palīdz īstās riepas meklējumos.

Mārtiņš Grīnbergs, "Goodyear" tirdzniecības vadītājs Latvijā, iesaka sākt ar pašu automašīnu. Jāpievērš uzmanība, vai uzstādīti oriģinālie vai neoriģinālie diski un kur meklēt piemēroto riepu izmēru.

"Auto ražotājs vienmēr iesaka izmēru, kas ir atbilstošākais jūsu automašīnai. Tas parasti ir rakstīts vai nu degvielas bākas vāciņa iekšpusē, vai pie vadītāja durvju sliekšņa. Ja esiet iegādājušies lietotu automašīnu, tad tai var būt uzstādīti neoriģinālie diski. Tiem izmēri var atšķirties no oriģinālajiem diskiem, līdz ar to riepu izmērs attiecīgi jāizvēlas atbilstošs tiem. Neskaidrību gadījumā pēc padoma vislabāk vērsties pie riepu tirgotāja vai riepu servisā," skaidro Grīnbergs.

Speciālists piebilst, ka riepas būtiski atšķiras pēc automobiļa tipa. Riepu ražotāji dažādajiem auto tipiem – vieglajiem automobiļiem, džipiem, sporta automobiļiem un mikroautobusiem – rada dažādus riepu modeļus.

Pamatā ziemas riepas iedala trīs veidos: radžotās un neradžotās, kas attiecīgi iedalāmas mīkstā un cietā sastāva riepās. Kādas ir atšķirības starp tām?

"Pirms riepu izvēles ir jāizvērtē savas vajadzības. Vai jūs daudz brauciet pa lielceļiem? Vai pa grants ceļiem? Vai brauciet uz Rietumeiropu? Tie ir galvenie jautājumi, kas būtu sev jāuzdod riepu izvēles procesā," stāsta Grīnbergs.

Ja automašīna nav galvenais pārvietošanās veids vai tiek braukts tikai pa labi uzturētiem ceļiem, tad cietā sastāva ziemas riepas, iespējams, būs labākā izvēle. To saķere uz sniega un ledus ir vājāka, bet lietainos apstākļos un uz sausa asfalta tās uzvedas labāk nekā citi ziemas riepu veidi.

Mīkstā sastāva ziemas riepas labi tiek galā ar sniegu un ledu un ne velti ieguvušas popularitāti gan Baltijas valstīs, gan citās valstīs ar līdzīgu klimatu. Uz apledojušas virsmas tās ir ievērojami labākas par cietā sastāva riepām, tomēr kapitulē radžoto riepu priekšā.

Radžotās riepas ir ideāli piemērotas ledum un pieblietētam sniegam, tomēr uz sausa asfalta tās ir vājākās. Tāpat riepas ar radzēm ir skaļākas par pārējiem riepu veidiem.

"Cilvēks var būt neapmierināts, ja tikko iegādātās jaunās riepas neatbilst viņa vajadzībām. Piemēram, ja parasti pa pilsētu braucošs vadītājs uzmontēs savam auto radžotas riepas, viņš skaļuma un mazākas saķeres (uz sausa ceļa) dēļ tajās var vilties. Šī riepu neatbilstība vajadzībām var radīt nepamatoti sliktu viedokli par specifisko riepu tipu vai pat pašu ražotāju," stāsta Grīnbergs.

Tomēr tiem, kam vismaz reizi nedēļā jābrauc pa netīrītu piesalušu grants ceļu, riepas ar radzēm būs tieši laikā. No otras puses, radžotās riepas lielākajā daļā Rietumeiropas valstu, tai skaitā Polijā, ir aizliegtas. Tas nozīmē, ka ar tām nevarēs doties slēpošanas atvaļinājumos.

"Baltijas valstīs populārākais ziemas riepu veids ir bez radzēm un ar mīksto sastāvu. Kādēļ? Cilvēki brauc gan pa labi, gan pa slikti uzturētiem ceļiem un tieši šīs riepas sniedz labāko kompromisu starp Ziemeļu valstīs izmantotājam radžotajām riepām un Rietumeiropā populārajām cietā sastāva ziemas riepām. Turklāt "premium" ražotāju riepu pārdošanas rādītāji ar katru gadu arvien pieaug – statistikas liecina, ka aizvien mazāk cilvēki izvēlas ietaupīt naudu uz savu drošību," Baltijas valsts iedzīvotāju ieradumus komentē "Goodyear" pārstāvis Elmantas Latkauskas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!