Foto: Publicitātes foto

Automašīnām, kuras darbina alternatīvā degviela, šodien jau ir realitāte – arī Latvijā pakāpeniski sāk veidoties atbilstoša infrastruktūra, lai ilgtspējīgi transportlīdzekļi kļūtu populārāki, uzskata "Inchcape Motors Latvija" BMW grupas vadītājs Ivars Norvelis.

Jau 2014. gadā izdotā Eiropas Parlamenta un padomes Direktīva 2014/94/ES par alternatīvo degvielu infrastruktūras ieviešanu paredz, ka līdz 2020. gada beigām Eiropas Savienības dalībvalstīm jāizveido atbilstošs skaits publiski pieejamu elektromobiļu uzlādes punktu, tādējādi veicinot "zaļāku domāšanu". Šā gada maija sākumā atbilstoši "Latvenergo" mājas lapā pieejamo informāciju Latvijā bija pieejamas jau 16 uzlādes stacijas.

"BMW iestājas par inovācijām un dabas saudzēšanu, tāpēc ir izvirzījis ambiciozu mērķi – 2017. gadā pārdot vismaz 100 tūkstošus elektro automobiļus, tādēļ ne velti nule atklātajā, Baltijā lielākajā BMW centrā, īpaša vieta ir atvēlēta dabai draudzīgajiem un ilgtspējīgajiem spēkratiem, bet zaļo BMW īpašniekiem – tagad pie centra ir pieejama nu jau 17. uzlādes stacija Latvijā," stāsta Norvelis.

Saskaņā ar "Inchcape Motors Latvija" datiem laika posmā no 2013. gada līdz 2017. gada maijam Latvijā pārdoti jau 15 "BMW i3" elektromobiļi, no tiem viens ar "Range Extender", kā arī četri "BMW i8" modeļi.

Jau tagad "premium" zīmolu starpā BMW ir pirmajā vietā "plug-in" hibrīdauto pārdošanā, savukārt pilnībā ar elektromotoru darbināmais "BMW i3" atrodas pasaulē pārdotāko elektroautomobiļu TOP3. Uzņēmuma pārstāvji paredz, ka līdz 2025. gadam elektroauto pārdošana veidos 15–25% no kopējā pārdošanas apjoma.

Pēc BMW pārstāvja teiktā, zīmols aizvien vairāk pievēršas hibrīdauto un elektroauto ražošanai. Piemēram, jau šogad klajā tika laists īpašais "MINI Countryman" "plug-in" hibrīdauto, 2018. gadā plānots "BMW i8 Roadster", 2019.gadā – pilnībā ar elektromotoru darbināms MINI; bet 2020. gadā – "BMW X3" pilnīgs elektroauto.

"Pašlaik ražotnes tīkli tiek pielāgoti alternatīvo degvielu automašīnām. Vācijā tiek pastiprināti vērsta uzmanība nākotnes e-automašīnu tehnoloģijām. Sākot ar 2020. gadu zīmols plāno ražot elektroauto, "plug-in" hibrīdauto un iekšdedzes dzinēja automašīnas katrā modeļu sēriju grupā tās pašas ražošanas līnijas ietvaros. Tāpat zīmols sadarbojas ar "Toyota" degvielas šūnu attīstībā un plāno laist klajā pirmo automašīnu jau 2021. gadā," stāsta Norvelis.

BMW grupas ražotne Dingolfingā (Vācijā) jau tagad ir kļuvusi par BMW grupas galveno kompetences centru augstsprieguma akumulatoru un elektrisko dzinēju jomā.

Šajā ražotnē augstsprieguma akumulatori "BMW i" modeļiem tiek ražoti kopš 2013. gada. Tā kā uzņēmuma mērķis ir stiprināt elektroautomobiļu ražošanu, samazināt CO2 izmešu daudzumu, kā arī kļūt par šīs jomas ekspertu ražotnē investēti vairāk nekā 100 miljoni eiro.

Lai arī sākotnēji varbūt tāda maza elektroauto iegāde šķiet visai liela investīcija, tādēļ, lai veicinātu iedzīvotājus apsvērt elektromobiļu iegādi, Latvijā elektromobiļiu īpašniekiem ir noteikti vairāki atvieglojumi un priekšrocības.

Pirmkārt, elektromobiļiem netiek piemērots transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis un ir samazināta uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likme. Otrkārt, elektromobiļu pirmreizējā reģistrācija, kā arī reģistrācija, pirmo reizi saņemot speciālās nozīmes numura zīmes ir bez maksas. Treškārt, elektromobiļiem, kas aprīkoti ar īpašajām elektroauto numura zīmēm, atļauts braukt pa sabiedriskā transporta joslām.

Dažādus papildu labumus piedāvā arī pašvaldības. Piemēram, bijušais premjers un uzņēmējs Māris Gailis, jau kādu laiku braucot ar "BMW i3" elektromobili, visvairāk izbauda ērto pārvietošanos Rīgas ielās un iespēju novietot automašīnu "Rīgas satiksmes" stāvvietās bez maksas.

Tikmēr Jūrmalā elektromobiļi ir atbrīvoti no iebraukšanas maksas pilsētas administratīvajā teritorijā. Arī Liepājā pašvaldības pārvaldītājās stāvvietās zaļos spēkratus var novietot bez maksas.

"Ņemot vērā, ka Latvija ir viena no zaļākajām Eiropas valstīm, es ļoti ceru, ka tādi turpināsim būt arī domāšanā un ņemsim piemēru no mūsu kaimiņiem igauņiem, kuri ne tikai jau 2013. gadā uzstādīja elektroauto uzlādes tīklu ar 165 ātrās uzlādes stacijām, bet arī ikdienā krietni piedomā par dabai draudzīgāku pārvietošanos," saka Norvelis.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!