Foto: Publicitātes foto

Lai novērstu situāciju, ka ceļu satiksmē piedalās transportlīdzekļi bez OCTA, tādējādi apdraudot citus satiksmes dalībniekus, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) nācis klajā ar ierosinājumu izņemt no satiksmes transportlīdzekļus, kuri pārvietojas bez OCTA.

Šo transportlīdzekļu vadītājiem būtu iespēja pēc soda noformēšanas iegādāties OCTA vai arī viņu transportlīdzeklis tiktu evakuēts uz stāvvietu. Kā norāda LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, "šobrīd sanāk paradoksāla situācija – ceļu satiksmē piedalās neapdrošināti transportlīdzekļi, taču pēc to apstādināšanas un soda kvīts izrakstīšanas tie turpina ceļu ar to pašu neapdrošināto spēkratu tā, it kā nekāds pārkāpums nebūtu noticis. Savukārt situācijas nopietnība tiek aptverta tikai tad, kad ir notikusi milzu avārija. Prevencijas pasākumi jāveic pirms traģēdija vēl notikusi, nevis pēc tās".

Šobrīd Ceļu satiksmes likuma 18. panta 2. punkts nosaka, ka transportlīdzeklim ir aizliegts piedalīties ceļu satiksmē, ja nav iegādāta OCTA. Savukārt saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu (LAPK), par piedalīšanos ceļu satiksmē bez OCTA ir paredzēts naudas sods, neaizliedzot konkrētajam transportlīdzekļa vadītājam turpināt piedalīties ceļu satiksmē pēc soda piemērošanas, tādējādi LAPK pilnībā neļauj nodrošināt likumos paredzētās normas.

"Aplūkojot pēdējo gadu statistiku varam secināt, ka neapdrošinātu transportlīdzekļu izraisīto negadījumu sekas bieži vien ir ļoti nopietnas. Parasti OCTA neesamība "iet roku rokā" arī ar citiem nopietniem ceļu satiksmes pārkāpumiem – autovadītāji brauc reibumā, pārvietojas bez tiesībām, kā arī transportlīdzeklim nav izieta tehniskā apskate. Tādējādi gandrīz vai katrā šādā lielā avārijā cieš līdzbraucēji vai gājēji, kļūstot par invalīdiem vai arī negadījuma rezultātā ejot bojā. Esam arī konstatējuši, ka gadījumā, ja transportlīdzekļa vadītājam nav OCTA un ar šādu spēkratu tiek izraisīta avārija, tas kalpo par iemeslu, kāpēc vadītājs mēģina aizbēgt no notikuma vietas. Šobrīd jau normatīvie akti nosaka, ka gadījumā, ja transportlīdzeklis tiek vadīts alkohola reibumā, tas tiek izņemts no satiksmes. Tādējādi, ņemot par pamatu jau esošo kārtību un likumus, būtu pilnveidojams tiesiskais regulējums, kas paredzētu gadījumā, ja vadītājam nav iegādāta OCTA, izņemt transportlīdzekli, nepieļaujot tā tālāku dalību ceļu satiksmē līdz apdrošināšanas iegādei," informē Stengrevics.

Ar iniciatīvu par neapdrošinātu transportlīdzekļu izņemšanu no satiksmes LTAB ir vērsies pie atbildīgajām institūcijām, rosinot Latvijai pārņemt citu valstu piemērus, kur neapdrošināti transportlīdzekļi tiek izņemti no ceļu satiksmes līdz apdrošināšanas iegādei. Tomēr, lai izdarītu attiecīgus grozījumus likumdošanā, ir veicams liels darbs pie noteikumu un to piemērošanas kārtības izstrādes. Piemēram, precīzi būtu jādefinē, kā transportlīdzekļa īpašnieks tiks informēts par spēkrata izņemšanu, gadījumos, kad pats nebūs pie stūres. Tāpat būtu apspriežama iespēja, kad pēc soda izrakstīšanas OCTA tiek iegādāta attālināti, izmantojot elektroniskos sakaru līdzekļus, vai tiek izsaukts apdrošināšanas aģents, pēc kā vadītājam netiek konfiscēts transportlīdzeklis, bet ir iespēja turpināt ceļu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!