Foto: DELFI Aculiecinieks
Tikai trīs procenti autovadītāju Latvijā lielveikalu autostāvvietās ievēro labās rokas principu, šodien notikušajā preses konferencē savas aptaujas un novērojumu rezultātus paziņoja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB). Tuvākajā laikā plānots veikt aktivitātes, lai šai problēmai meklētu risinājumus.

Preses konferencē tika uzsvērts, ka situācija ir samilzusi gan no autovadītāju skatu punkta, gan atbildīgo institūciju, kurām ir atšķirīgi viedokļi par stāvvietās notikušo avārijas iemesliem. Tomēr, kā norāda LTAB, par vislielāko cēloni situācijas interpretācijām kalpo fakts, ka lielā daļā lielveikalu autostāvvietās nav precīzi apzīmēts, kur sākas stāvvieta, kuri pievedceļi attiecas uz stāvvietas teritoriju un kuri nē, turklāt atsevišķās vietās zīmju iztrūkst vispār, kā rezultātā rodas avārijas situācijas.

Lai noskaidrotu transportlīdzekļu vadītāju informētību par braukšanas kārtību autosstāvietu teritorijā, LTAB pērnā gada nogalē veica aptauju, vienlaikus novērojot satiksmes organizāciju lielveikalu stāvvietās. Apkopojot iegūtos datus, tika konstatēts, ka no 127 autovadītājiem tikai četri ievēro labās rokas principu, tādējādi gandrīz kļūstot par potenciāliem avārijas izraisītājiem. Tomēr problēmas sakne slēpjas ne tik daudz autovadītājos, cik pareizā un autovadītājiem saprotamā satiksmes organizācijā.

"Nolēmām pirms jautājuma aktualizēšanas veikt pētījumu, kura ietvaros arī uzņēmām divus video. Tajos skaidri atainots, ka autovadītāji bieži neievēro labās rokas principu, bieži netiek palaisti gājēji, arīdzan autovadītāji nesaprot, kam ir braukšanas priekšroka, tāpat kā bieži tiek interpretēts, kur tad sākas autostāvvietas teritorija un kur nē. Rezultātā, kad notiek ceļu satiksmes negadījums, autovadītāja un atbildīgo institūciju skaidrojums par avārijas apstākļiem var būt ļoti atšķirīgs. Tāpēc, lai izbeigtu jucekli, kas pašreiz darās vairākās lielveikalu autostāvvietās, vēlamies ne tikai aktualizēt šo jautājumu, bet arī rast viņam risinājumu," skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Preses konferencē trasologs Jānis Bernāns demonstrēja praktiskus piemērus, kā nepareiza satiksmes organizācija rada potenciālu bīstamību autovadītājiem un ar kādiem piemēriem trasologu komisija saskaras praksē. Vienlaikus tika atzīmēti veiksmes piemēri, kur pēc ceļu satiksmes negadījumiem, braukšanas kustības jautājums ir ticis sakārtots.

Preses konferencē tika norādīts, ka LTAB plāno rīkot apaļā galda diskusiju, uz kuru tiks aicināti visu lielāko tirdzniecības centru vadītāji, kā arī Rīgas domes Satiksmes departamenta atbildīgās personas.

Plānots, ka tiks ierosināti vairāki veidi, kā sakārtot esošo situāciju: izvietot brīdinājuma zīmes par galveno ceļu, izvietot ceļazīmes, kuras norādītu par autosstāvvietas teritoriju vai arī ceļazīmes, kuras regulē transportlīdzekļu kustību pa apli. Vienlaikus LTAB atzīmēja, ka viens no nākotnes risinājumiem arīdzan varētu būt ārvalstu labākās prakses pārņemšana, ka tirdzniecības centru stāvvietās autovadītājiem ir iespēja pārvietoties, tikai veicot apļveida kustību (likvidējot divvirzienu kustību pievedceļos), un to varētu iestrādāt pašvaldību saistošajos noteikumos kā normatīvu attiecībā uz tirdzniecības centriem, kuri tiks būvēti.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!