Foto: AFP/Scanpix
Autoražotāji aktīvi samazina jauno iekšdedzes motoru darba tilpumu un aprīko tos ar turbopūtes un degvielas tiešās iesmidzināšanas sistēmām, lai samazinātu CO2 izmešu daudzumu izplūdē. Tomēr, pēc zinātniski pētnieciskā institūta "TÜV Nord" aplēsēm, šie modernie motori degvielas sadegšanas procesa rezultātā izplūdē rada daudz vairāk kaitīgo vielu, nekā "vecie" atmosfēriskie dzinēji.

Saskaņā ar "TÜV Nord" pētījumu jauno paaudžu benzīna motori atmosfērā izmet aptuveni tūkstoškārt vairāk kaitīgu vielu, ieskaitot kancerogēnus, nekā līdzšinējie dzinēji, un desmitkārt vairāk, nekā jaunie dīzeļa agregāti.

Zinātnieki šo parādību skaidro ar apstākli, ka jaunie kompaktie turbomotori darbojas ar daudz lielāku spiedienu cilindros – jā, tas samazina CO2 izmešu daudzumu, bet tajā pašā laikā saražo vairāk dažādu citu veselībai kaitīgu daļiņu saskaņā ar Pasaules Veselības organizācijas klasifikatoru.

Saskaņā ar Eiropas Komisijas aplēsēm līdz 2020. gadam praktiski visi jaunie benzīna motora automobiļi būs ar turbopūti un degvielas tiešās iesmidzināšanas sistēmu.

Eiropas Savienības (ES) pētījumi liecina, ka gaisa piesārņojuma dēļ ik gadu mirst 406 tūkstoši cilvēku, kas ES ekonomikai rada vairāk nekā 330 miljardu eiro zaudējumus.

ES prasības nosaka autoražotājiem visus jaunos dīzeļa dzinēja automobiļus aprīkot ar kvēpu filtru izplūdes sistēmā, tomēr benzīna motoriem šādu prasību nav. Autoražotājiem šāda filtra uzstādīšana izmaksātu ap 50 eiro par automobili.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!