Foto: Publicitātes foto

Tāpat kā visa "Volkswagen" grupa, "Audi" tiecas pēc vīzijas par oglekļa izmešu ziņā neitrālu mobilitāti un tiecas sasniegt klimatneitralitāti līdz 2050. gadam. Uzsvars tiek likts uz elektroauto, taču "Audi" palielina arī savu iekšdedzes dzinēju vides ilgtspējību. Uzņēmums apstiprinājis vairāku tā pašreizējo sešu cilindru dīzeļdzinēju izmantošanu ar atjaunīgo resursu degvielu – hidrogenēto augu eļļu jeb HVO.

"Ar mūsu stratēģiju "Vorsprung 2030" mēs tiecamies pēc skaidri noteiktā mērķa, ka visi mūsu jaunie modeļi no 2026. gada būs tikai elektriski. Tādējādi mēs sniedzam svarīgu ieguldījumu ceļā uz oglekļa izmešu ziņā neitrālu mobilitāti," norāda "Audi" tehniskās attīstības vadītājs Olivers Hofmans.

"Tai pat laikā mēs optimizējam mūsu pašreizējo iekšdedzes dzinēju portfeli, lai panāktu lielāku efektivitāti un zemāku izmešu apjomu. Viens no veidiem, kā mēs to paveicam, ir nepieciešamo tehnisko pamatu radīšana tādu ilgtspējīgu degvielu kā HVO izmantošanai," saka Hofmans.

Atjaunīgo resursu degviela nodrošina iespēju darbināt iekšdedzes dzinējus videi krietni saudzīgākā veidā. Turklāt šī degviela sniedz efektīvus defosilizācijas līdzekļus gan īstermiņā, gan pēc 2033. gada, kad no montāžas līnijas Eiropā noripos pēdējais "Audi" ar iekšdedzes dzinēju.

"Audi" modeļus ar V6 dīzeļdzinējiem, kuru jauda sasniedz 286 ZS un kas no uzņēmuma rūpnīcām izbrauks no februāra vidus, iespējams uzpildīt ar HVO degvielu atbilstoši Eiropas standartam NE 15940.

Hidrogenētā augu eļļa ir ilgtspējīga degviela, kas nodrošina iespēju CO2 izmešus samazināt par aptuveni 70-95% salīdzinājumā ar fosilo dīzeļdegvielu. Vēl viena HVO priekšrocība ir tās ievērojami augstākais cetānskaitlis, kas nodrošina efektīvāku un tīrāku sadegšanu salīdzinājumā ar tradicionālo dīzeļdegvielu.

"Tā kā HVO cetānskaitlis ir par aptuveni 30% augstāks, tiek uzlabota sadegšana dzinējos. Šī fakta radīto pozitīvo ietekmi visizteiktāk iespējams pamanīt, iedarbinot aukstu dzinēju. Mēs šo ietekmi pirms apstiprinājuma piešķiršanas pārbaudījām uz dažādām detaļām, veiktspējas un izplūdes gāzēm," skaidro "Audi" V-TFSI, TDI un PHEV piedziņas sistēmu izstrādes vadītājs Matiass Šobers.

Prioritāte tika nodrošināta populārākajiem dzinēju variantiem, lai pēc iespējas lielākam klientu skaitam nodrošinātu iespēju izmantot atjaunīgo resursu degvielu.

Bioloģisko pārpalikumu un atkritumu materiālu izmantošana HVO ražošanā

HVO ražošanā tiek izmantoti pārpalikumu un atkritumu materiāli, piemēram, lietota cepamā eļļa no pārtikas rūpniecības vai lauksaimniecības atkritumi. Pievienojot ūdeņradi (hidrogenēšanas procesā), eļļas tiek pārveidotas par alifātiskajiem ogļūdeņražiem. Tādējādi tiek mainītas augu eļļas īpašības, lai tās būtu piemērotas lietošanai dīzeļdzinējos. Tās var pievienot parastajai dīzeļdegvielai, aizstājot fosilās sastāvdaļas, vai arī izmantot nesajauktā veidā kā 100% tīru degvielu.

HVO ir tā sauktā BTL (biomasas pārvēršana šķidrumā) degviela. Papildus BTL sintētiskajai dīzeļdegvielai ir arī citas ražošanas metodes, piemēram, GTL (gāzes pārvēršana šķidrumā) un PTL (enerģijas pārvēršana šķidrumā).

PTL iespējams iegūt ilgtspējīgā veidā no atjaunīgās elektroenerģijas, ūdens un atmosfērā esošā CO2. Kā kolektīvs lietvārds šīm degvielām, ko regulē EN 15940 standarts, tiek izmantots termins XTL (X pārvēršana šķidrumā), kur "X" apzīmē sākotnējo komponenti. Degvielas uzpildes sūkņi, kas satur šīs degvielas, ir atbilstoši norādīti, izmantojot šo simbolu. Apstiprinātiem "Audi" modeļiem uz degvielas tvertnes vāciņa atrodas "XTL" uzlīme.

HVO apstiprināšana vairākiem modeļiem

Visus V6 dīzeļdzinējus ar jaudu līdz 286 ZS, ieskaitot sērijās "A4", "A5", "A6", "A7", "A8", "Q7" un "Q8", kas ražoti no 2022. gada februāra vidus, iespējams uzpildīt ar HVO degvielu. HVO uzpildīšanas iespēja "Q5" būs pieejama no marta sākuma, bet vasarā šim klāstam pievienosies arī "A6 allroad" ar dzinēju jaudu līdz 245 ZS.

Turklāt HVO ir apstiprināts Eiropā "Audi A3", "Q2" un "Q3" četru cilindru dīzeļdzinējiem, kas tiek ražoti kopš 2021. gada jūnija. "A4", "A5", "A6", "A7" un "Q5" modeļos, kas veidoti uz modulārās gareniskās platformas, R4 TDI dzinēji kopš pagājušā gada vidus spēj darboties ar HVO degvielu Zviedrijā, Dānijā un Itālijā, jo šajās valstīs tirgus pieprasījums līdz šim ir bijis vislielākais.

HVO dīzeļdegviela jau ir pieejama vairāk nekā 600 degvielas uzpildes stacijās Eiropā, un lielākā daļa no tām atrodas Skandināvijā, kur vides prasības ir īpaši stingras. Arī Latvijā atsevišķās degvielas uzpildes stacijās ir pieejama dīzeļdegviela, kas ražota no 100% atjaunīgiem resursiem.

Iekšdedzes dzinēju savietojamība ar atjaunīgo degvielu

Ar dažādiem izmēģinājuma projektiem, piemēram, Vertles spēkstaciju, kurā elektroenerģija tiek pārvērstā gāzē, "Audi" ir guvis vērtīgu ieskatu ilgtspējīgas degvielas ražošanā, kas tiek izmantots visā VW grupā.

Šī pieredze ir arī svarīgs pamats vispārējas ilgtspējīgas enerģētikas sistēmas koncepciju izstrādei. VW grupa sadarbojas ar minerāleļļu ražotājiem un citiem enerģijas piegādātājiem un sniedz savu tehnisko pieredzi, lai nodrošinātu esošo dzinēju saderību ar atjaunojamajām degvielām.

Nākotnē "Audi" un visa VW grupa plāno apstiprināt arī citu iekšdedzes dzinēju izmantošanu ar atjaunīgu sintētisko degvielu, tādējādi sniedzot vērtīgu ieguldījumu defosilizācijas veicināšanā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!