Foto: Shutterstock

Pēc ikgadējā transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmas "bonus-malus" klašu pārrēķina šogad riska klase samazinājusies 195 306 autoīpašniekiem, kamēr riska klase pieaugusi 351 576 autovadītājiem, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati.

Vienlaikus augstākā jeb 17. "bonus-malus" klase šogad ir 131 407 autoīpašniekiem, kas ir vēsturiski lielākais transportlīdzekļu īpašnieku skaits augstākajā klasē kopš sistēmas ieviešanas, savukārt zemākā jeb pirmā "bonus-malus" klase šogad ir 161 autoīpašniekam. Sākumklase jeb sestā "bonus-malus" klase šogad piemērota 166 398 autoīpašniekiem.

LTAB atzina, lai arī "bonus-malus" klase ir viens no būtiskākajiem faktoriem, kas ietekmē OCTA polises cenu, autoīpašnieku zināšanas par "bonus-malus" sistēmu ir nepilnīgas.

Tostarp aptaujā secināts, ka 42,2% respondentu zina, ka pavisam ir 17 "bonus-malus" klases, savukārt 32,4% – ka, pirmo reizi iegādājoties transportlīdzekli, jaunajam autoīpašniekam tiek piešķirta sestā klase. Tikmēr tikai nedaudz vairāk par ceturto daļu autoīpašnieku ir informēti, ka "bonus-malus" klase tiek piešķirta tieši transportlīdzekļa īpašniekam vai turētājam, bet nevis automašīnas vadītājam vai konkrētajam spēkratam.

Tāpat aptaujā, mazāk nekā 10% respondentu zina, ka divi noteicošie "bonus-malus" klases veidošanās faktori ir izraisīto ceļu satiksmes negadījumu un apdrošināšanas dienu skaits, bet 13,7% aptaujas dalībnieku ir informēti, ka autoīpašniekam jāiegādājas OCTA vismaz 275 dienas gadā, lai "bonus-malus" klase varētu uzlaboties.

LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins atzina, ka aptaujas rezultāti lielā mērā atbilst autoīpašnieku zināšanām, ar ko ikdienā saskaras LTAB, konsultējot tos interesentus, kas vēršas pēc palīdzības vai papildus informācijas birojā. "Aptaujas rezultāti liks LTAB nākotnē veltīt daudz nopietnāku uzmanību "bonus-malus" sistēmas skaidrošanai gan ar mediju starpniecību, gan biroja tīmekļa vietnē, sociālajos tīklos un ikdienas komunikācijā ar autoīpašniekiem," viņš sacīja.

"Bonus-malus" ir transportlīdzekļa īpašnieka apdrošināšanas risku vērtēšanas sistēma, pēc kuras apdrošināšanas sabiedrības vadās, aprēķinot atlaides vai piemaksas OCTA apdrošināšanas polisēm. Sistēmu veido 17 riska klases, tostarp pazemināta riska jeb "bonus" klases ir no 7. līdz 17., un šajās klasēs esošajiem transportlīdzekļu īpašniekiem parasti tiek piemērots OCTA cenas samazinājums, bet paaugstināta riska jeb "malus" klases ir no 1. līdz 5., un tajās esošajiem transporta līdzekļu īpašniekiem parasti tiek noteikta piemaksa pie polises cenas. Savukārt 6. klasē jeb sākumklasē automātiski nokļūst tie auto īpašnieki, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi sev piederošajam transportlīdzeklim noteiktā kategorijā. Veicot "bonus-malus" klases pārrēķinu, tiek ņemti vērā auto īpašnieku apdrošināšanas vēstures dati par pēdējiem 11 gadiem.

LTAB nodrošina OCTA apdrošināšanas sekmīgu darbību valstī. OCTA Latvijā tika ieviesta 1997. gadā, lai nodrošinātu ceļu satiksmes negadījumos cietušo trešo personu interešu aizsardzību. Sākotnēji birojs darbojās Finanšu ministrijas pakļautībā, bet kopš 2004. gada tā ir neatkarīga institūcija.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!