Foto: F64
Ja esi autovadītājs, tad zini, ka pirmais sniegs nozīmē ne tikai ziemas prieku sezonas sākšanos, bet arī spriedzi uz ceļiem, jo pārvietošanās pa tiem kļūst riskantāka. Slideni ceļi, neredzami gājēji un tumsa – tie ir galvenie faktori, kas apgrūtina auto vadīšanu.

Drošas braukšanas skolas (DBS Autoskola) eksperti zina, ka drošas braukšanas pamatprincipu ievērošana autovadītājiem palīdz laicīgi saskatīt bīstamu situāciju, paredzēt situācijas attīstību, pieņemt pareizo lēmumu un novērst avārijas situāciju pirms tā radusies.

Lai šajā ziemā tu uz ceļa justos droši, maksimāli samazinātu iespēju iekļūt bīstamās situācijās un spētu adekvāti reaģēt tajās, DBS Autoskola dalās ar svarīgākajiem drošas braukšanas pamatprincipiem.

Notīri stiklus, pareizi noregulē un izvēlies gaismas

Lielāko daļu informācijas autovadītājs uzņem ar redzi. Laba redzamība uzlabos ne tikai autovadītāja komfortu, bet spēju reaģēt kritiskās situācijās.

Svarīgi, lai stikli būtu tīri gan no iekšpuses, gan no ārpuses, un nekas neaizsedz autovadītāja redzesloku, piemēram, pie atpakaļskata spoguļa piekarinātās smaržu eglītes un plīša mantiņas.

Tuvās gaismas staru kūlis izgaismo ceļu aptuveni 40 metru attālumā. Braucot ar ātrumu 80 līdz 90 km/h, autovadītājs šo distanci nobrauc mazāk nekā divās sekundēs. Tālo gaismu staru kūlis izgaismo ceļu apmēram 150 metru attālumā, dodot trīsreiz vairāk laika (apmēram sešas sekundes) laika nepieciešamajai reakcijai.

Izvēlies pareizo braukšanas ātrumu un pievērs uzmanību ceļa segumam

Ja varētu paskatīties uz riepu no apakšas, tad redzētu, ka saķeres laukums riepai ar ceļa virsmu ir apmēram plaukstas lielumā. Tāpēc sevišķi svarīgi ir izvēlēties labas kvalitātes ziemas riepas.

Vairumā gadījumu, kad automašīna ir sākusi slīdēt, tam par iemeslu ir bijusi nepareiza ātruma izvēlē, pārāk straujas darbības ar stūri un pedāļiem. Tāpēc, lai pēc iespējas samazinātu slīdēšanas draudus, ir jāizvēlas ceļa segumam atbilstošs ātrums un visām darbībām ir jābūt pēc iespējas plūstošākām.

Ja automašīnai sāk slīdēt aizmugure, stūre jāgriež uz to pusi, uz kuru ir sākusi slīdēt mašīnas aizmugure. Ja automašīnai sāk slīdēt priekšpuse, tad izplatītākā autovadītāja kļūda ir mēģināt stūri sagriezt vēl vairāk, tādejādi papildus noslogojot priekšējos riteņus. Pareiza rīcība šādās situācijās ir psiholoģiski grūti izpildāma, jo stūre būtu jāatgriež nedaudz atpakaļ, jāatjauno saķere un jāmēģina griezt līkumā atkal.

Pārzini automašīnas drošības sistēmas

Nepareizi lietojot automašīnas drošības sistēmas, braukšanas risks palielinās. Autovadītājam jāpārzina, kāds ir drošības sistēmu uzdevums un ko no tām gaidīt.

ABS ne vienmēr samazinās bremzēšanas ceļu, bet ļaus apbraukt priekšā radušos šķērsli, jo drošības sistēmas uzdevums ir neļaut riteņiem bloķēties un saglabāt iespēju stūrēt. Savukārt ESP sistēmas uzdevums ir neļaut automašīnai sākt slīdēt un sagriezties pie pārāk straujām darbībām ar stūri.

"Ne tikai automašīnām, bet arī autovadītājiem ir jābūt sagatavotiem ziemas sezonai. Lielākā daļa ceļu satiksmes negadījumu notiek tieši autovadītāju neuzmanības un zināšanu trūkuma dēļ. Lai izvairītos no avārijām, autovadītājam ir jābūt reakcijas gatavībā, katru sekundi jāseko līdzi notikumiem uz ceļa, jāievēro droša distance un jāizvēlas ceļu segumam adekvāts braukšanas ātrums," uzsver DBS Autoskolas direktors Jānis Vanks.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!