Foto: Publicitātes foto

"BMW" 3. sērija, neskatoties uz savu "premium" statusu Eiropā, pie mums, Latvijā, savā ziņā ir tautas automobilis. Tiesa, "tautas" statuss šim automobilim vērtējams kā mīnus – nereti 3. sērijas spēkrati nonāk jaunu un karstasinīgu autovadītāju rokās, kuri rupji pārkāpj ceļu satiksmes noteikumus.

"BMW" 3. sērijai ar rūpnīcas indeksu E46 ir virkne versiju. Ir gan klasiskais sedans un universālis, gan arī kompaktais hečbeks "Compact", gan kupeja un kabriolets, gan arī sportiskais "M3". Visas modifikācijas, izņemot "M3", tehniskā ziņā ir diezgan vienādas, atšķiras tikai virsbūves paneļi. Piemēram, vizuāli līdzīgajam sedanam un kupejai nav neviena kopīga virsbūves paneļa.

Neskatoties uz savu vecumu, E46 paaudzes "BMW" 3. sērijas automobilis labā stāvoklī var maksāt pat 8000 eiro, bet pirmo izlaides gadu eksemplāri maksās krietni lētāk.

Portāls "Delfi" sadarbībā ar automobiļu ekspertu, pieredzējušo automehāniķi Vladimiru Petrovu pastāstīs par šīs paaudzes "BMW" 3. sērijas automobiļa, kas tika ražots no 1998. līdz 2006. gadam, raksturīgākajām īpatnībām.

Virsbūvi pārbaudiet rūpīgi!

Foto: Publicitātes foto

Pēc ekspertu domām, "BMW" 3. sērijai ir lieliska noturība pret koroziju un ir laba izturība pret vērpi un lieci. Pirmie rūsas punktiņi parasti E46 modelim parādās astotajā līdz desmitajā mūža gadā – un arī tad ne obligāti.

Tieši tāpēc noskatītā "BMW" virsbūve ir rūpīgi jāpārbauda – no rūsējušiem eksemplāriem jābēg pa gabalu! Visticamāk, šāds spēkrats ir jau pabijis ceļu satiksmes negadījumā.

Nopietnākas problēmas var atrast E46 automobiļiem līdz 2001. izlaides gadam. Konstrukcijas īpatnību dēļ vairumam šo 3. sērijas automobiļu virsbūve sitās pret aizmugurējo balstrāmi. Parasti tas notika pēc automobiļa vairākiem ekspluatācijas gadiem – uz slikta seguma ceļiem, kādi ir Latvijā, tas izpaužas jau pie aptuveni 150 tūkstoš kilometru nobraukuma. Šī defekta simptomi ir pastāvīgi sitieni zem aizmugurējā sēdekļa. Paveicies ir tiem autovadītājiem, kuri laicīgi šo nepilnību pamanīja un vērsās pie markas dīlera, jo E46 bija desmit gadu garantija virsbūvei, attiecīgi šo defektu novēršot bez maksas. Citkārt šāds remonts neautorizētā servisā maksā 300 līdz 400 latu.

Tomēr šāds defekts var izpausties arī jaunāku gadagājumu E46 paaudzes 3. sērijai, īpaši jaudīgākajās versijās, piemēram, "330i", ko veicina autovadītāja agresīvais braukšanas stils un Latvijas sliktais ceļu stāvoklis.

Motori ar lielisku apetīti

Foto: Publicitātes foto

"BMW" motori autobūvē ir slaveni ar savu fantastisko raksturu, lielisko vilkmi un skanējumu. E46 paaudzes 3. sērija šajā ziņā ir viens no pēdējiem mohikāņiem pirms "BMW" aktīvi sāka izmantot turbopūtes dzinējus. Un vairums 3. sērijas motoru šim modelim ir sešcilindru – sākot ar "320i" un beidzot ar "M3". Četrcilindru motors ir tikai dažām versijām – "316i", "318i", "318d" un "320d".

"BMW" motori ir labi, ja vien to iepriekšējais īpašnieks nav pārlieku mocījis. Lai saglabātu "BMW" motoru labā stāvoklī, jāievēro vairāki noteikumi. Pirmkārt, regulāri jāmaina eļļa un "BMW" gadījumā – kvalitatīva eļļa. Otrkārt, jāatceras, ka "BMW" gadījumā eļļa ir ne tikai jāmaina, bet arī regulāri jāpielej. Pēc autoražotāja norādījumiem, tas var būt līdz pat viens litrs eļļas uz 1000 km nobraukumu. Tas ir normāli, tā ir markas specifika – no šādas motora apetītes baidīties nevajadzētu.

Protams, "BMW" motoriem ir arī virkne raksturīgo problēmu un defektu. Benzīna dzinējiem mēdz atteikt "Double Vanos" sistēma. Simptomi – ritmiski sitieni zem vārstu vāka, kas dzirdams arī brīvgaitas apgriezienos. Problēmas novēršana var izmaksāt līdz 350 latu.

Vēl viena "BMW" benzīna motoru problēma – pārkaršana. Precīzāk – defekti, ko rada dzinēja pārkaršana – cilindru alumīnija bloka deformācija. Risinājums šādā gadījumā ir tikai viens – maiņa. Tā kā E46 ir populārs automobilis Latvijā, cilindru bloku auto kapsētās varēs atrast cenā līdz 200 latiem. Cilindru bloka maiņa šādā situācijā būs saprātīgākais variants, jo tā remonts izmaksātu dārgāk. Tāpēc, braucot ar "BMW", sekojiet līdzi motora dzesēšanas temperatūrai mērinstrumentu skalā, nepārkarsējiet to!

Savukārt "BMW" dīzeļmotori izceļas ar lielisku dinamiku, samērā lielu resursu un nelielu degvielas patēriņu. Problemātiskie mezgli, kā jau visiem "dīzeļiem" – sprauslas (maksā ap 150 latu gabalā), turbīna (restaurēta līdz 350 latu, jauna – ap 850 latu), degvielas augstspiediena sūknis (350 līdz 500 latu). Atpazīt vizuāli vai ar dzirdi, ka ar kādu no šiem mezgliem ir problēmas, ir diezgan grūti. Tāpēc labāk pirms automobiļa iegādes to aizvest uz kvalitatīvu diagnostiku. Tāpat šādā "BMW" nevajadzētu liet nezināmas izcelsmes dīzeļdegvielu – šādi mēģinot ietaupīt, var iedzīvoties dārgos remontos.

Visas pārnesumkārbas ir labas

Foto: Publicitātes foto

"BMW" 3. sērija E46 paaudzē bija pieejama ar četru veidu pārnesumkārbām. Manuālo (ar pieciem vai sešiem pārnesumiem), "General Motors" (GM) četrpakāpju automātisko, "ZF" piecpakāpju automātisko, kā arī robotizēto "SMG" transmisiju.

Visproblemātiskākie ir GM "automāti". Tomēr ir viens mierinājums – šī transmisija ir visai reti izplatīta, jo to uzstādīja tikai versijām ar četrcilindru motoru ("316i" un "318i") līdz 2001. gadam. Pēc aptuveni 200 tūkstoš kilometru nobraukuma ar tām ir vienas problēmas, turklāt dārgas (kapitālais remonts var izmaksā vairāk nekā 1000 latu). Tā kā vairumam tik vecu automobiļu nobraukums sen jau būs pārsniedzis tūkstošu otro simtu, problēmas ar šo automātisko pārnesumkārbu noteikti būs.

Savukārt "ZF" automātiskās pārnesumkārbas varētu būt uzticības etalons šāda tipa transmisijām. Tipisku problēmu vai defektu tām nav. Saprātīgi un pareizi ekspluatējot, to mūžs līdz kapitālajam remontam var būt pat 600 tūkstoš kilometru nobraukums. Taisnības labad jāatzīmē, ka "nokaut" šo pārnesumkārbu var, nenobraucot pat 150 tūkstoš kilometru.

Pateikt kaut ko sliktu par manuālajām pārnesumkārbām ir grūti. Kā jau visiem šīs klases vācu automobiļiem, var izdilt kulise (būs grūti ieslēgt pirmo un atpakaļgaitas pārnesumu) un tecēt blīvslēgi. Protams, var steigties uz servisu un novērst šīs problēmas (izmaksās līdz 150 latu), bet var arī problēmu atlikt. Pārnesumkārba ar tekošiem blīvslēgiem kalpos vēl ilgi, nekā slikta tai nenotiks.

Daudz problemātiskāka ir robotizētā "SMG" pārnesumkārbu – tādu 3. sērijai uzstādīja pēc modeļa atjaunināšanas. Šī transmisija ir pazīstama ar neuzticamo elektroniku un hidrauliskā cilindra atteikumu (maksās pat 500 latu).

Balstiekārta – markas labākajās tradīcijās

Foto: Publicitātes foto

Balstiekārta un ritošā daļa "BMW" 3. sērijai ir markai raksturīgajā izturībā un ir visai uzticama. Vājākās vietas ir priekšējās alumīnija sviras (kalpo aptuveni 60 tūkstoš kilometru). Neautorizētos servisos šos mezglus pat restaurē, ietaupot auto īpašniekam naudu. Ilgāk kalpo atjauninātā E46 modeļa sviras – līdz pat 100 tūkstoš kilometru.

Vēl viena tipiskā "BMW" 3. sērijas problēma – stūres stieņa brīvgaita. Agrāk vai vēlāk nebūtiska brīvgaita garantēti novedīs pie nepieciešamības stūres stieni mainīt. Restaurēts stūres stienis maksās ap 300 latu, bet jauns – līdz pat 700 latu.

Elektronika – pamatā tikai sīkumi

Foto: Publicitātes foto

Nepatīkamu sīkumu elektronikā, kas bojā autovadītāja noskaņojumu, atšķirībā no citiem tā laika automobiļiem "BMW" 3. sērijā nav daudz. Tipiskākās problēmas – aizmugurējās numurzīmes apgaismojuma un bagāžnieka elektropiedziņas pogas kontaktu atteikums.

Elektronikas pārsteigumi var būt arī salonā. Piemēram, var atteikt klimata kontroles motora relejs (automehāniķu žargonā saukts par "ezi"), kā rezultātā ziemā paliksiet bez siltā gaisa, bet vasarā – bez kondicionētā aukstā. Detaļas un darba kopējā cena ir līdz 100 latu. Tāpat var "izbegties" logu pacēlāju motoriņi, no kuriem katrs maksā līdz 100 latu.

Vēl "BMW" 3. sērijas lietotājiem jāatceras, ka aizdedzes atslēgas baterija uzlādējās tikai tad, kad atrodas aizdedzē, tāpēc E46 īpašniekam nāksies pamīšus izmantot abas atslēgas.

Slēdziens

Foto: Publicitātes foto

"BMW" 3. sērijas E46 paaudzē ir diezgan uzticams un dinamisks automobilis vēl no "vecās skolas" autobūves.

Šī modeļa izvēlē jāizvēlas patiešām labi saglabājies eksemplārs. Tomēr tas nav viegls uzdevums. Vairums šī modeļa spēkratu, kas ievesti Latvijā no Eiropas Savienības, pabijuši nopietnās avārijās un/vai ir ar lielu patieso nobraukumu (līdz pat 600 tūkstoš kilometru), kas odometrā ir "notīts". Protams, tamlīdzīga automobiļa iegāde var likt īpašniekam vilties "BMW" markā.

Pat ja apzināties, ka iegādājaties ne to labāko E46 eksemplāru, šī "BMW" remonti nav īpaši dārgi. Šis automobilis garantēti autovadītājam sagādās prieku braucot.

Ko izvēlēties?

Foto: Publicitātes foto

Vissaprātīgākā izvēle būtu 2005. vai 2006. gada izlaiduma E46.

Ja vēlaties braukt salīdzinoši ekonomiski, pērciet universāli ar dīzeļdzinēju "320d Touring" – šāda modifikācija būs likvīda arī pēc pieciem gadiem.

Tomēr, ja ekonomija nav prioritāte, pievērsiet uzmanību "330i" kupejai vai kabrioletam. Motora jauda un bagātīgais aprīkojums lieliski apmierinās visas "izejamā auto" vajadzības, kā arī būs tirgū pieprasīts pat pēc pieciem vai septiņiem gadiem, protams, ja būs labā stāvoklī.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!