Pat ja naftas cena būtu nulle, degviela Latvijā nemaksātu lētāk par 0,65 eiro
Foto: Picjumbo

Saistībā ar Covid-19 ierobežojumu radīto ietekmi uz pasaules ekonomiku naftas cena pasaulē ir sasniegusi vēsturiski vienu no zemākajiem punktiem. Tas autovadītājos radījis neizpratni un jautājumu: ja naftas cena pasaulē ir tik zema un šobrīd "Brent" jēlnafta (Brent Crude) maksā 23 dolāri par barelu, kādēļ degvielas cena ir kritusies salīdzinoši nedaudz?

close-ad
Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Situāciju skaidro "Circle K" degvielas kategorijas vadītājs Gatis Titovs: "Runājot par naftas un degvielas cenām, būtiski ir saprast, ka nafta ir izejviela un degviela ir galaprodukts un, lai arī sakarība starp naftas cenu un degvielas cenu ir, tā nav viens pret viens. Tāpat kā citās tautsaimniecības nozarēs – izejvielas cena tieši nenosaka galaprodukta cenu, jo tai nāk klāt virkne papildu izmaksu – pārstrādes, infrastruktūras, uzglabāšanas un kvalitātes kontroles izdevumi, darba algas, un – valsts noteikto nodokļu summa, kas degvielas gadījumā lielākais gala produkta cenas veidošanās faktors."

Degvielas cenas veidošanās

Normālos apstākļos degvielas produktu iepirkuma cena veido aptuveni 40% no kopējās degvielas cenas, šobrīd tā ir nokritusies līdz 22% benzīnam un 30% dīzeļdegvielai. Lielāko daļu jeb šobrīd jau 67% benzīna cenas un 61% dīzeļdegvielas cenas veido dažādi nodokļi – akcīze, PVN un nodeva par obligāto valsts rezervju glabāšanu. Savukārt mazumtirgotāja uzcenojums, kā norāda "Circle K", ir tikai aptuveni 10%, ar ko tiek nosegtas ar degvielas mazumtirdzniecības nodrošināšanu saistītās izmaksas, piemēram, darba algas, degvielas kvalitātes kontrole, DUS un termināļu uzturēšana un apkalpošana.

Gatis Titovs uzsver: "Ņemot vērā to, kā veidojas degvielas kā galaprodukta cena, pat ja naftas cena ilgstoši būtu nulle, degvielas cena nevarētu nokristies zemāk par 0,65 līdz 0,70 eiro par litru."

Degvielas cenas Latvijā

No šī gada 1. janvāra degvielas cenas negatīvi ietekmējuši divi faktori: akcīzes likmes paaugstināšana un grozījumi "Noteikumos par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu". Tā rezultātā 95. markas benzīnu Latvijā būs iespējams realizēt ar ne mazāk kā 10% bioetanola piejaukumu līdzšinējo 5% vietā," stāsta "Circle K" degvielas kategorijas vadītājs.

Viņš skaidro, ka abu šo faktoru ietekmē 95. markas benzīna cena palielinājusies vidēji par 5,7 centiem litrā: akcīzes pieauguma dēļ par četriem centiem litrā un bioetanola komponentes īpatsvara palielinājuma rezultātā vēl par papildu 1,7 centiem litrā. Dīzeļdegvielas cena akcīzes likmes palielināšanas rezultātā pēc 1. janvāra pieaugusi par 5,1 centiem litrā. Savukārt 98. markas benzīna, kura sastāvā nav bioetanola, un autogāzes cenu pēc 1. janvāra ietekmējusi tikai akcīzes likmes paaugstināšana attiecīgi par četriem un 2,8 centiem litrā.

Kopš globālās Covid-19 krīzes sākuma degvielas cenas "Circle K" tīklā ir kritušās vidēji par 0,35 eiro litrā dīzeļdegvielai un 0,33 eiro litrā 95. markas benzīnam, šobrīd sasniedzot 0,954 EUR/l dīzeļdegvielai un 1,034 EUR/l 95. markas benzīnam.

Seko Delfi arī Instagram vai Telegram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!

Tags

Circle K Degvielas cenas
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form