Tosols un antifrīzs – ar ko tie atšķiras
Foto: F64

Lai arī pirmās asociācijas ar vārdu "antifrīzs" ir kaut kas, kas darbojas pret kaut kā aizsalšanu, tomēr šis līdzeklis veiksmīgai automašīnas funkcionēšanai nepieciešams ne tikai ziemā un gada aukstajā laikā. Noslēdzot rakstu sēriju par tēmu, vai regulāra auto kopšana ir ilgtermiņa ieguldījums, uzņēmums "Getz Bros. & Co. (Latvia) Ltd" skaidro tosola un antifrīza atšķirības.

Saturs turpināsies pēc reklāmas
Reklāma

Vēsturiski antifrīzs ir cēlies no tosola – līdzekļa, ko 1964. gadā izgudroja krievu armijas automašīnu vajadzībām un kas nodrošināja čuguna motoru neaizsalšanu. Tomēr, kā var noprast, zilais šķidrums bija izteikti agresīvs un mūsdienu alumīnija motoriem u.c. automašīns detaļām tas nederēja. Tāpēc tika izgatavots jauns, automašīnai draudzīgāks līdzeklis – antifrīzs.

Mūsdienās pieejami trīs krāsu (un veidu) antifrīzi: zaļi, sarkani un dzelteni. Izplatītāki ir pirmie divi no minētajiem. Būtiski, lai antifrīzi atbilstu starptautiskiem standartiem, jo tas nodrošina pret nepatīkamiem pārsteigumiem, kuri var rasties, nekvalitatīvu vielu maisījumiem nokļūstot motora telpā.

Mūsdienu antifrīzu īpašību spektrs, salīdzinot ar padomju laiku tosolu, ir būtiski paplašinājies – tagad tie kalpo, lai:
1) nodrošinātu dzinēja un dzesēšanas sistēmas aizsardzību pret koroziju (ko nodrošina inhibītorpiedevas);
2) aiztaisītu mikroplaisas radiatoros;
3) eļļotu sūkni.

Pastāv atšķirības starp zaļo un sarkano antifrīzu: pirmajam inhibītorvielas ir 6-7% no sastāva, kas nozīmē, ka antifrīzs pietiks apmēram vienam gadam. Savukārt, sarkanajam minētās vielas ir 20% no sastāva. Attiecīgi arī kalpošanas laiks pagarinās līdz pieciem gadiem.

Kad saprast, ka nepieciešams nomainīt antifrīzu? Vienkāršākais un drošākais veids, lai kādā dienā neattaptos ar pārkarsušu motoru, ir regulāri pārbaudīt antifrīza tvertni motora telpā, kurā skaidri redzams, vai šķidrums vēl ir pietiekamā līmenī.

Konkurss lasītājiem!

Starp pareizi atbildējušiem tiks izlozētas četru litru "Pitstop" antifrīzs.

Uz kādu vielu galvenokārt bāzējas mūsdienu automašīnās lietojamie dzesēšanas šķidrumi?

Monoetilēnglikolu;
Propilēnglikolu;
Inhibītorpiedevām.

Seko Delfi arī Instagram profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!
Publikācijas saturs vai tās jebkāda apjoma daļa ir aizsargāts autortiesību objekts Autortiesību likuma izpratnē, un tā izmantošana bez izdevēja atļaujas ir aizliegta. Vairāk lasi šeit.

Comment Form