Foto: Arhīva foto

Uļjanovskas autorūpnīca (UAZ) publicējusi unikālas arhīva fotogrāfijas ar 70. gadu UAZ mikroautobusu, kas aprīkots ar lidmašīnas dzinēju "TA-6A". Ar tik jaudīgu motoru par "buhanku" dēvētais mikroautobuss tika aprīkota nevis ātruma rekordiem, bet gan reaktīvo lidmašīnu iedarbināšanai lidostās.

Eksterjerā ar lidmašīnas dzinēju aprīkotais UAZ mikroautobuss atšķiras vienīgi ar kopumā 12 metru garām lokanām caurulēm, kas sakārtotas uz priekšējā atdurstieņa. Šādu spēkratu lidostās izmantoja gadījumos, kad reaktīvajām lidmašīnām niķojās starteris.

UAZ mikroautobusā ievietotais "TA-6A" lidmašīnas motors gaisu sakarsēja līdz 220 grādiem pēc Celsija, bet pēc tam pa caurulēm to padeva pa speciālu uzgali lidmašīnas reaktīvajam dzinējam. Ar saspiestā gaisa enerģiju bija iespējams "reanimēt" tolaik populāro reaktīvo laineru motorus dzinējus, tostarp "Tu-154", "Il-62" un "Il-76" lidmašīnu modeļiem.

Papildu lidmašīnas motoram šāds UAZ tika aprīkots vēl ar sakaru iekārtu ar aerodroma dispečeriem, kā arī lidmašīnas apkalpi. Ņemot vērā, ka lidmašīnas motors darbojas ar augstu temperatūru, mikroautobusā bija arī ugunsdzēšanas sistēma.

"TA-6" lidmašīnas motors, ko uzstādīja arī "Tu-154", "Il-62M" un "Il-76" lidmašīnās, patērē aptuveni 225 litrus degvielas stundā.

Šādi aprīkoti mikroautobusi padomju laikos nebija retums – tādus izmantoja vēl 50. gadu beigās uz "GAZ-69" bāzes, kuri bija aprīkoti vēl ar lidmašīnas motoru "APA-12B".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!