Foto: Publicitātes foto

Valdība otrdien atbalstīja Satiksmes ministrijas (SM) priekšlikumu noteikt, ka Ceļu satiksmes drošības direkcijai (CSDD) automašīnu tehniskās apskates pakalpojumu jāiepērk, nevis jānodrošina pašai.

Ministru kabinets (MK) uzklausīja SM sagatavoto informatīvo ziņojumu "Par tehniskās apskates pakalpojuma koncepciju 2021.-2030. gadam". SM, kā CSDD kapitāldaļu turētājai, uzdots uzraudzīt informatīvajā ziņojumā ietverto pasākumu īstenošanas gaitu, tostarp nodrošinot, lai līdz brīdim, kad tehniskās kontroles pakalpojumu sniegšanu sāks komersanti, kas izvēlēti publiskā iepirkuma procedūrā, tiek pagarināta akreditācija komersantiem, kas akreditēti tehniskās kontroles veikšanai šobrīd.

Jaunā tehniskās apskates sistēma paredz paplašināt tehnisko apskašu staciju tīklu, tostarp, Rīgā paredzot divas vieglo un divas kravas transportlīdzekļu tehniskās apskates stacijas, saglabāt vienotu pakalpojuma cenu un augstu kvalitāti visā Latvijā, mainīt kārtību kā tiks izraudzīti uzņēmumi, kuri veiks tehnisko kontroli.

Transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroli valsts tehniskās apskates ietvaros šobrīd Latvijā veic četras CSDD akreditētas sabiedrības – SIA "Auteko&TUV Latvija", SIA "Autests", SIA "Scantest" un SIA "Venttests". Šīs sabiedrības nodrošina tehniskās kontroles pakalpojumus 31 tehniskās apskates stacijā Latvijas teritorijā.

Informatīvajā ziņojumā par tehniskās apskates pakalpojuma attīstību 2021.-2030. gadam teikts, ka CSDD arī turpmāk veiks transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati, tomēr tehniskās kontroles pakalpojumu iepirks Publisko iepirkumu likumā noteiktā kārtībā, vienlaicīgi katrā tehniskās apskates stacijā nodrošinot tehniskās apskates procesa uzraudzību, kā arī normatīvos noteikto maksājumu iekasēšanu un valsts deleģēto funkciju izpildi.

Tehniskās apskates procesa uzraudzību CSDD nodrošinās, uzturot valsts transportlīdzekļu un to vadītāju reģistru, realizējot komersantu darbības kontroles pasākumus, uzturot videonovērošanas sistēmas, nodrošinot tehniskās kontroles inspektoru apmācību un atestāciju un citus uzraudzības procesus, kā arī veicot tehniskās kontroles uz autoceļiem.

Tāpat CSDD nodrošinās maksas iekasēšanu par tehnisko apskati atbilstoši Ceļu satiksmes likumam izdotajos MK noteikumos paredzētajā apmērā visās tehniskās apskates stacijās un no šīs naudas maksās komersantiem par tehniskās kontroles veikšanu un finansēs tehniskās apskates uzraudzības funkcijas. Savukārt iepirkuma priekšmets būs tehniskās kontroles pakalpojums, kura pasūtītājs būs CSDD un kuru komersantam būs tiesības veikt noteiktā reģionā.

SM ieskatā publisko iepirkumu principu piemērošana padarīs caurskatāmu un objektīvu uzņēmēju ienākšanu transportlīdzekļu tehniskās kontroles pakalpojuma tirgū un veicinās privāto komersantu iesaisti saimnieciskajā darbībā. Iepirkuma mērķis būs nodrošināt objektīvu transportlīdzekļu tehniskās kontroles veikšanu, vienlaikus klientam piedāvājot labāku pakalpojumu kvalitāti, vienotas cenas un pieejamību.

SM, izvērtējot visus juridiskos un praktiskos apstākļus, uzskata, ka Latvijā ar Ceļu satiksmes likumu noteiktā tehniskās apskates veikšana speciāli akreditētajos uzņēmumos (tā sauktā "test-only" sistēma) ir saglabājama arī turpmāk. Tā pilnībā atbilst ES tiesību aktiem un tiek piemērota vairums ES dalībvalstīs.

Latvijā kopā tiks iepirkta pakalpojumu sniegšana 31 vieglo transportlīdzekļu un 14 kravas transportlīdzekļu tehniskās apskates stacijās. Publiskā iepirkuma nolikumā tiks precizēta tehnisko apskašu staciju specifikācija – tehniskās apskates stacijas posteņu un līniju skaits, kā arī citi tehniskās apskates stacijai nepieciešamo kapacitāti raksturojošie rādītāji. Pakalpojuma sniegšana katrā reģionā iepirkumā tiks veidota kā atsevišķa lote.

Pretendents tiesības veikt tehnisko kontroli noteiktā reģionā iegūs atklāta konkursa kārtībā, ko paredzēts izsludināt līdz 2021. gada septembrim.

Lai pārliecinātos par uzņēmuma spēju piesaistīt finanšu līdzekļus darbības nodrošināšanai, kā arī spēju sniegt konkrēto pakalpojumu, pretendentiem tiks noteikti vairāki kvalifikācijas kritēriji - bankas garantijas par finanšu pieejamību, pieredze tehnisko procedūru organizēšanā, klientu apkalpošanā, IT jomā, darba drošības un vides aizsardzības u.c. jautājumu vadīšanā, kā arī atbilstošs biznesa plāns. Pretendentu kvalifikācijai netiks prasīta ne tehniskās apskates stacijas, ne arī ēkas, zemes vai citu tamlīdzīgu nosacījumu esamība. Konkursa uzvarētājiem tiks dots pietiekams laiks tehniskās apskates stacijas izveidošanai un visu prasību izpildes nodrošināšanai.

Pēc iepirkuma procedūras noslēguma līgumi ar uzņēmumiem, kas ieguvuši tiesības veikt tehnisko kontroli, tiks slēgti uz desmit gadiem. Darbu varēs sākt pēc tehniskās apskates stacijas akreditācijas.

SM uzskata, ka šo pasākumu izpilde ļaus pakāpeniski attīstīs tehniskās apskates pakalpojumu, vienlaicīgi saglabājot transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati kā būtisku mehānismu ceļu satiksmes drošībai, aizsargājot cilvēku – viņa veselību un dzīvību.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!