Visbiežāk auto īpašnieki iegādājas OCTA polisi, jo ir bailes tikt sodītiem no ceļu policijas puses, liecina aptauju dati. Tikmēr patiesie zaudējumi nav mērāmi 60 – 80 latu samaksātās soda naudas apmērā, bet bieži vien daudzos simtos un tūkstošos.

"Rodas jautājums, kas ir labāk – nopirkt polisi, samaksājot daudzos gadījumos pat mazāk kā 40 latus gadā, jeb pakļaut riskam sevi un apkārtējos, radot precedentu traģēdijai ar ilgtermiņa sekām," retoriski vaicā LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Zaudējumu atlīdzība no Garantijas fonda tiek izmaksāta saskaņā ar OCTA likuma un starptautisko normatīvo aktu prasībām. Lielāko Garantijas fonda atlīdzību izmaksu daļu sastāda atlīdzību izmaksas par ceļu satiksmes negadījumiem (CSNg), kurus ir izraisījuši transportlīdzekļi bez OCTA apdrošināšanas. 2011. gadā atlīdzību izmaksām no Garantijas fonda par 827 apdrošināšanas gadījumiem ir pieņemti 1 032 lēmumi par kopējo summu 910 389 lati. Izmaksas lielums uz vienu apdrošināšanas gadījumu 2011. gadā bija 1 101 lats. Tomēr, kā norāda LTAB, 2011. gadā turpinājās izmaksas par CSNg, kuri notikuši 2006. un 2008. gadā. Vienas avārijas radītās sekas mērāmas gandrīz 250 000 latu apmērā.

TOP 3
1. vieta

"Ford Mondeo" vadītājs, atrodoties alkohola reibumā, Rīgā izraisīja avāriju, kuras rezultātā tika bojāts cits transportlīdzeklis un ievainoti tā vadītājs un divi pasažieri, no kuriem viens kļuva par invalīdu. Šobrīd cietušajiem tiek maksāti ievērojami invaliditātes un slimības pabalsti, kā arī ārstēšanās izdevumi. Neapdrošinātā auto īpašniekam būs jāsedz izdevumi 247 332 latu apmērā. Turpretī OCTA uz periodu 12 mēneši neapdrošinātā auto īpašniekam (ņemot vērā, ka tas ir komerctransports), būtu izmaksājusi 80 latu. Privātā transportlīdzekļa gadījumā OCTA summa būtu vēl zemāka, norāda LTAB.

2. vieta

2011. gada aprīlī tika pieņemts lēmums par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu saistībā ar Īrijā notikušu ceļu satiksmes negadījumu, kuru izraisīja kādas neapdrošinātas "BMW" markas automašīnas vadītājs, kurš bija izdomājis demonstrēt sacīkšu garu un agresīvu braukšanas stilu. CSNg rezultātā tika bojāti četri transportlīdzekļi, viena persona gāja bojā un piecas personas tika ievainotas. Par CSNg izraisīšanu tiesa noteica Latvijas auto vadītāja atbildību 60% apmērā. Neskatoties uz atbildības sadalījumu, neapdrošinātā auto īpašniekam par nodarītajiem zaudējumiem būs jāsedz iespaidīga summa – 204 502 lati. Savukārt OCTA polises cena uz 12 mēnešiem viņam būtu izmaksājusi mazāk kā Ls 40, lēš LTAB.

3. vieta

"BMW" markas automašīnas vadītājs piedalījās ceļu satiksmē 2,18 promiļu alkohola reibumā. Nespējot novaldīt transportlīdzekli, tā vadītājs Rīgā, Pārdaugavā, uzbrauca šķērslim. CSNg rezultātā cieta "BMW" automašīnas divi pasažieri, vienai no pasažierēm iespējama invaliditāte mūža garumā. Novērtētā atlīdzības summa 156 252 latu apmērā. OCTA apdrošināšana konkrētajam "BMW" vadītājam būtu izmaksājusi 65 latus uz 12 mēnešiem.

Kā norāda Stengrevics, iepriekšminētie gadījumi spilgti iezīmē transportlīdzekļu vadītāju bezatbildību un sekas, kādas var rasties apzinātas vai neapzinātas rīcības rezultātā. Auto īpašniekiem, kuri nav apdrošināti, bet ir izraisījuši negadījumu, izdevumi būs jāatlīdzina pašiem, un tā kā summas mērāmas daudzos desmitos tūkstošos, tās ir saistības mūža garumā.

"Svarīgākais faktors, kas iedzīvotājus var pasargāt no milzīgiem finansiāliem zaudējumiem vai vēl lielākas traģēdijas, ir pašu cilvēku attieksmes maiņa. Ir laiks sākt saprast, ka mēs paši nesam atbildību ne tikai par sevi, bet arī apkārtējiem, kā arī mantu – vienalga, vai tas ir nekustamais īpašums, vai transportlīdzeklis. Daudzu auto īpašnieku OCTA polise izmaksātu 20 – 60 latu gadā, taču, nolemjot ieekonomēt, cilvēki sev uzliek saistības simtos tūkstošu latu apmērā. Varbūt ir laiks salikt svaru kausos ieguvumus un izdevumus un nekalpot pašiem par traģēdijas cēloni," komentē Stengrevics.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!