Foto: Publicitātes foto
Autoražotājiem ir veseli departamenti, kas nodarbojas ar pareizā nosaukuma izvēli tā izgatavotajām automašīnām. Tas nav viss – šiem cilvēkiem ir jāatrod tik pareizs nosaukums, lai tas skanētu pareizi un bez zemtekstiem jebkurā tirgū.

Vai arī nosaukums jānomaina atbilstoši tirgus specifikai, protams, ar noteikumu, ka šis tirgus ir pietiekami liels un vajadzīgs, lai attaisnotu ar nosaukuma maiņu saistītās izmaksas. Taču kļūdīties nosaukuma izvēlē var izrādīties krietni dārgāk, pārvēršot visādi citādi konkurētspējīgu auto par dārgu izgāšanos.

Nosaukumam ir sava loma arī automašīnas imidža veidošanā. Piemēram, jaunākās paaudzes "Golf" diez vai varētu baudīt tikpat labus pārdošanas rezultātus, kā tā priekšteči, ja mārketinga departaments nolemtu to nosaukt kādā jaunā vārdā. Vai arī, ja nākamās paaudzes BMW 3. sēriju kāds izdomātu nosaukt par "Charlotte".

Piedāvājam apskatu par to, kā radušies dažu populāru – un varbūt ne tik populāru, bet zīmīgu automašīnu modeļu nosaukumi.

Alfa Romeo MiTo

Foto: Publicitātes foto

Šis ir pavisam vienkārši. "Alfa Romeo" šādu nosaukumu izvēlējās divu iemeslu dēļ. Pirmkārt, tas signalizē, ka šis hečbeks ir izdomāts Milānā, bet ražots Turīnā, ko Itālijā pazīst kā Torino. Un, otrkārt, – vārds "mito" itāļu valodā nozīmē "mīts". "Alfa Romeo" bija lieli plāni attiecībā uz šo modeli, kas tika pozicionēts kā lētāka "Mini" alternatīva.

Audi TT

Foto: Publicitātes foto

"Audi" nosauca "TT" par "TT", pateicoties "Tourist Trophy" motociklu sacensībām, kas ik gadu notiek Menas salā. Interesanti gan, ka "Audi" nekad nav nākuši klajā ar motociklu, kur nu vēl piedalījušies ar to minētajās sacensībās.

Te gan ir vērts atzīmēt, ka DKW, viena no kompānijām, kas apvienojās, lai izveidotu "Audi", ražoja sacīkšu motociklus pagājušā gadsimta trīsdesmitajos gados. Turklāt 1938. gadā DKW tika uz goda pjedestāla, uzvarot "Tourist Trophy" sacensībās.

Galu galā abreviatūra "TT" vispirms nonāca uz mopēda, tad motocikla un visbeidzot 1995. gadā klajā tika laists "Audi TT" konceptauto.

Chevrolet Camaro

Foto: Publicitātes foto

Kad 1976. gadā "Chevrolet" laida klajā "Camaro", vairākumam amerikāņu autoražotāja modeļu nosaukums sākās ar burtu "C". Ražotāja gaiteņos par "Project Panther" dēvētajam modelim tika piedāvāti vairāki nosaukumi, daži bija reāli vārdi, daži bija vienkārši izdomāti burtu salikumi. "Camaro" bija viens no tiem.

Lai arī tas izklausās spānisks, tas nenozīmē neko nevienā no zināmajām valodām. Tāpēc "Chevrolet" pārstāvji tolaik autožurnālistiem jokoja, ka "Camaro" patiesībā ir mazs, negants zvēriņš, kas ēd mustangus.

Citroën 2CV

Foto: Publicitātes foto

"Citroën" pozicionēja "2CV" kā budžeta klases auto, kura labākā īpašība ir, ka tas ir lēts. Tāpēc tērēt naudu trāpīga nosaukuma izveidei nebija franču autoražotāja prioritāte. To nosauca par "2CV" tāpēc, ka zem motora pārsega tam bija 375 kubikcentimetru motors, kura nodokļiem apliekamā jauda to laiku Francijā bija divi zirgspēki (franču valodā "chevaux-vapeurs", tātad – CV). Lai gan tā pēctečiem bija jau jaudīgāks motors ar trim šādiem zirgspēkiem, to tā arī nenosauca par "3CV".

Citroën DS

Foto: Publicitātes foto

No pirmā acu uzmetiena "DS" ir divi nejauši izvēlēti burti. Jā, tie nav iniciāļi, bet nav tā, ka tie nenozīmē neko, franču valodā "DS" izrunā kā "déesse", kas burtiski tulkojot, nozīmē "dieviete". Trāpīgs nosaukums modelim, kas tika prezentēts kā dieviete uz riteņiem. Modeļa bāzes versiju sauca par "ID", jo tas savukārt skanēja kā "idée", kas franču valodā nozīmē "ideja".

Dodge jaudīgās SRT versijas

Foto: Publicitātes foto

"Dodge" izmanto abreviatūru "SRT" saviem jaudīgākajiem modeļiem. Tāpēc tas rotā gan "Charger", gan "Challenger", gan arī "Durango", kam zem motora pārsega ir "Hellcat" V8 spēkstacija.

SRT atšifrējums ir "Street and Racing Technology". Lai gan "Hellcat" emblēma atgādina no pekles nākušu kaķi, "Dodge" šo vārdu aizņēmās no "Grumman F6F Hellcat" iznīcinātājiem, kādus amerikāņu armija izmantoja Otrā pasaules kara laikā.

Ferrari GTC4Lusso

Foto: Publicitātes foto

Lai atšifrētu šo nosaukumu, tas vispirms jāsadala trīs daļās. "GTC" ir cieņas apliecinājums klasiskajiem "Ferrari", tādiem kā "330 GTC", kas debitēja 1966. gada Ženēvas auto izstādē. Cipars "4" nozīmē, ka tas ir pilnpiedziņas auto, bet "Lusso" itāļu valodā nozīmē greznību un luksusu.

Ja tu redzi šo auto uz ielas un aiz nosaukuma tam vēl ir burts "T", tas nozīmē, ka zem motora pārsega tam ir mazāk jaudīgais biturbo V8 motors, nevis varenais V12.

FIAT 500

Foto: Publicitātes foto

Tas "FIAT 500", kas ir pārdošanā šobrīd, savu nosaukumu ieguvis, pateicoties 1957. gadā klajā laistajam aizmugures piedziņas modelim. Tas bija lēts, mikroskopisks auto, kas primāri bija domāts tiem, kas vēlējās no mopēda vai skūtera pārkāpt uz transportlīdzekli ar četriem riteņiem. Pašam pirmajam modelim bija 479 kubikcentimetru motors, ko FIAT noapaļoja uz 500. No tā arī radies šis nosaukums.

Lamborghini vērši

Foto: Publicitātes foto

Ja neskaita logotipu, kurā redzams nikns vērsis, "Lamborghini" ilgus gadus arī savus ražojumus dēvē slavenu vēršu vārdos. "Aventador" bija vērsis, kas 1993. gadā ieguva balvu par drosmi. Arī "Huracan", kas spāņu un krievu valodā skan kā "viesuļvētra", patiesībā ir vērsis, kas slavas zenītā nokļuva 1879. gadā. "Urus" vēršu cīņu arēnā nav redzēts – un tas ir tāpēc, ka šis nosaukums ir tāds pats kā vēršu šķirnei, kas izmira vēl 17. gadsimtā.

Mazda MX-5 Miata

Foto: Publicitātes foto

"MX-5" ir populārā "Mazda" rodstera starptautiskais nosaukums, kas tulkojumā no mārketinga valodas nozīmē "Mazda Eksperimenta", Savukārt "Miata", kā to pazīst Amerikā, ir atvasināts no vācu valodas vārda, kas nozīmē "godalga".

Mercedes-Benz E-klase

Foto: Publicitātes foto

Vairāki "Mercedes-Benz" modeļi paspēja nosaukumā iegūt burtu "E" vēl pirms oficiāli klajā tika laista E-klase. Sākotnēji tas nozīmēja degvielas inžektoru sistēmu, ko vācu valodā sauc par "einspritzung". Piemēram, "280E" 2,8 litru motoram bija šāda sistēma.

Par pirmo E-klasi kļuva W124, kad 1994. gadā "Mercedes-Benz" izlēma automašīnu nosaukumus saistīt ar virsbūves formu, nevis motora īpatnībām. Burts "E" ļoti parocīgi ierindojās hierarhijā starp "C" un "S", kas apzīmēja attiecīgi izmēros mazāko un lētāko C-klasi, kā arī grezno S-klases luksusa auto.

Mercedes-Benz G-klase

Foto: Publicitātes foto

1979. gadā "Mercedes-Benz" sauca G-klasi par "Geländewagen", kas vācu valodā nozīmē "bezceļnieks". No turienes arī nāk šad tad presē lietotais termins "G-Wagen". Tikai 1994. gadā "Geländewagen" kļuva par G-klasi, ko daļa mūsu reģiona iedzīvotāju dēvē arī par "geļiku".

Nissan Qashqai

Foto: Publicitātes foto

Reti kuram ir noslēpums, ka "Qashqai" ir krosovers, ko ražo "Nissan". Taču antropoloģijas grāmatās rakstīts, ka kaškaji ir migrējoša tauta, kas dzīvo Zagrosas kalnos Irānā. Kādā veidā šis nosaukums nokļuva uz viena no populārākajiem kompaktajiem krosoveriem, joprojām ir noslēpums. Iespējamā atbilde – "tas vienkārši izklausījās forši". Amerikā gan tā nedomā, tur "Qashqai" sauc par "Rogue Sport".

Renault Twingo

Foto: Publicitātes foto

"Renault" sāka pamazām atvadīties no ciparu kombinācijām modeļu nosaukumos 1990. gadā, kad klajā tika laists pirmais "Clio". Šis solis franču autoražotāja vēsturē iezīmēja jaunas ēras sākumu, jo drīz vien, 1993. gadā, klajā tika laists "Twingo". Tas atšifrējumā nozīmē veselus trīs deju stilus – tvistu, svingu un tango. Domādams pats neizdomāsi.

Tesla slepenā krustvārdu mīkla

Foto: Publicitātes foto

"Tesla" pirmo auto sauca vienkārši par "Roadster". Vēlāk Kalifornijā bāzētais uzņēmums izdomāja jaunu vārdu došanas sistēmu, 2012. gadā laižot klajā "Model S", kam sekoja "Model X" un tika izziņoti plāni par vēl vienu "Tesla" produktu – "Model Y".

Sākotnēji gan "Tesla" gribēja savu pirmo auto saukt par "Model E", bet "Ford" piedraudēja ar tiesu darbiem, jo viņi ir piereģistrējuši šī nosaukuma izmantošanas tiesības uz sava vārda. Aizvieto "3" ar "E" un pārkārto burtus "Tesla" modeļu katalogā – un "krustvārdu mīkla" būs atminēta.

Toyota RAV4

Foto: Publicitātes foto

"Toyota" radīja pirmo "RAV4" vēl krietnu laiku pirms krosoverus sāka saukt par SUV (Sports Utility Vehicle), tāpēc viņiem nācās izdomāt kaut ko savu. "RAV4" tobrīd tika atšifrēts kā "Recreational Active Vehicle" ar četru riteņu piedziņu. Nosaukums ir saglabājies līdz pat mūsdienām, neraugoties uz faktu, ka vispārdotākais ilgus gadus bija "RAV4" ar priekšpiedziņu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!