Ziemas riepu izmantošana vasarā nav nedz izdevīga, nedz droša, uzsver eksperti
Foto: Shutterstock

Daudziem auto īpašniekiem pavasaris saistās ar dilemmu – ko darīt ar lietotajām ziemas riepām? Ja jums jau ir vasaras riepas no pagājušās sezonas un ziemas riepas vēl pietiks nākamajai ziemai, tad risinājums ir vienkāršs. Tomēr izvēle kļūst sarežģītāka, ja vasaras riepu nav un ziemas riepas ir tādā stāvoklī, ka uz nākamo sezonu tāpat būtu jāmaina.

Ir autovadītāji, kas šādā situācijā izvēlas ekonomiskāko risinājumu – nemaina riepas un vasaras sezonu nobrauc ar lietoto ziemas komplektu. Pirms nākamās sniega sezonas nobrauktās riepas tiek izmestas un tā vietā vienkārši nopirktas jaunas ziemas riepas. Tomēr speciālisti uzskata, ka šāda izvēle var izrādīties nedz ekonomiska, nedz droša.

Ziemas riepas izmantot vasarā nav droši

"Labākā izvēle šādā situācijā būtu pirkt jaunas vasaras riepas un utilizēt vecās ziemas. Katru pavasari mēs atkārtojam: neizmantojiet ziemas riepas vasarā, jo tas nav droši. Mēs esam priecīgi, ka arvien vairāk izdzird šo padomu un ņem to arī vērā," stāsta "Goodyear" Baltijas menedžeris Elmantas Latkauskas.

Pēc viņa domām, auto īpašnieki reizēm novērtē tikai riepu cenu un no tā izdara nepareizus secinājumus, domājot, ka lētāk ir cauru gadu izmantot vienu riepu komplektu. Riepu ietekme uz auto stabilitāti, degvielas patēriņu un komfortu bieži vien tiek aizmirsti, tāpat arī netiek padomāts par riepu ilgmūžību. Par degvielas patēriņu runājot – auto, kas aprīkots ar ziemas riepām, var patērēt pat desmit procentus vairāk degvielas nekā auto ar vasaras riepām.

"Degvielas patēriņš gan ir tikai viens elements no kopainas: ziemas riepām ir īsāks mūžs. Turklāt tās ir skaļākas par vasaras, līdz ar to komforta līmenis uz šosejas ir ievērojami zemāks. Tomēr pats galvenais ir drošība. Ziemas riepas radītas, lai efektīvi strādātu zemās temperatūrās, un +20 un vairāk grādos tās savu funkciju nepilda. Mēs taču vasaras riepas neizmantojam ziemā, tad kādēļ lai brauktu ar ziemas riteņiem vasarā?" vaicā Latkauskas.

Ir braucēji, kas gadā nobrauc desmit vai pat mazāk tūkstošus kilometru, un viņi skaidro, ka nav pamatojuma izmantot divus riepu komplektus tik mazam nobraukumam. Tomēr auto ekspertiem ir ieteikums arī šajā situācijā: jo mazāk brauc, jo mazāks riepu nodilums un ilgāks kalpošanas laiks.

"Šādi ietaupīt nav laba ideja, jo pakļaujat sevi potenciālai bīstamībai un ekonomējat uz savu drošību. Noteikti nav ieteicams cauru gadu izmantot vienu riepu komplektu. Riepas ir vienīgais automašīnas saķeres punkts ar ceļa virsmu. Ja šī saķere ir slikta, tad braukšana var kļūt nekontrolējami bīstama. Manuprāt, universālu lietu nav," skaidro autosportists un sporta kompleksa "333" vadītājs Haralds Šlēgelmilhs.

Vēl viens cieši ar autosportu saistīts cilvēks – leģendāro Palangas "Eneos" 1006 km sacensību rīkotājs Darius Jonusis – ir vēl skarbāks savās pārdomās. Viņš uzskata, ka braucējiem, kas gadā nobrauc mazāk par 10 000 km, izdevīgāk būtu izskatīt alternatīvas transporta iespējas, piemēram, auto koplietošanu, auto nomu vai sabiedrisko transportu.

Prioritāšu izvēle

"Premium" zīmolu ziemas riepas Baltijā tiek pārdotas lielākos daudzumus nekā vasaras, jo daudzi cilvēki vēl arvien domā, ka nebūtu jāskopojas ziemas riepu iegādē, bet ka var ietaupīt vasaras komplektu izvēlē. Tomēr "Goodyear" Baltijas menedžeris ir drošs, ka "premium" vasaras riepu izvēle var tikt novērtēta kā ekonomiska: tās maksā vairāk, tomēr tām ir ilgāks mūžs un tās auto padara ekonomiskāku.

"Galvenais arguments labas produkcijas izvēlē ir drošība: labas, jaunas un testos uzvarējušas riepas garantēs īsākas apstāšanās distances un lielāku auto stabilitāti. Atšķirības starp riepām vislabāk redzamas slapjos apstākļos, kādi Baltijas valstīs ir visai bieži," skaidro Elmantas.

Ne visi gan var atļauties "premium" ražotāju riepas un vienmēr tiks meklēti veidi, kā ietaupīt. Un pamatā tie ir trīs – pirkt lietotas, atjaunotas vai jaunas, bet lētākas riepas.

Lielākā problēma, iegādājoties lietotas riepas, ir neziņa par to, kā tās pirms tam izmantotas vai glabātas. Riepu ārpuse un protektors nepasaka visu par riepas stāvokli: daudzas īpašības slēpjas iekšējos kordos, kas var būt bojāti. Ja riepas nav atbilstoši uzglabātas, tad arī sastāva īpašības var būt sliktas.

"Atjaunotas riepas ir lietotas, kam pa virsu uzvulkanizēts jauns protektora raksts. Tādas labāk nepirkt, jo tas būtu tas pats, kā aiziet uz auto tirgu un pateikt "iedodiet man par 1000 eiro kaut ko ar četriem riteņiem"," salīdzina "Goodyear" menedžeris.

Speciālista ieteikums būtu izvēlēties lētākas, bet jaunas riepas. Eiropas ražotāju ekonomiskā gala riepas nemaksā daudz vairāk par lietotām vai atjaunotām, tomēr atšķirība kvalitātē un drošībā ir acīmredzama.

Source

DELFI Auto

Tags

Goodyear Haralds Šlēgelmilhs Ziema
Pamanījāt kļūdu?
Iezīmējiet tekstu un nospiediet Ctrl + Enter!

Stingri aizliegts DELFI publicētos materiālus izmantot citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai jebkur citur, kā arī jebkādā veidā izplatīt, tulkot, kopēt, reproducēt vai kā citādi rīkoties ar DELFI publicētajiem materiāliem bez rakstiskas DELFI atļaujas saņemšanas, bet, ja atļauja ir saņemta, DELFI ir jānorāda kā publicētā materiāla avots.

Comment Form