Foto: Pixabay
Latvijas mediju reklāmas tirgus šā gada pirmajā pusgadā kopumā ir audzis par 4,6%, sasniedzot 41,5 miljonus eiro, liecina Latvijas Reklāmas asociācijas (LRA) apkopotie Latvijas mediju reklāmas tirgus rezultāti.

Vislielākais pieaugums bijis kino reklāmai – 2,1 reizi , tam seko reklāmas pieaugums radio par 11,6%, televīzija ar 7,1% un vides reklāmas izaugsme 4,3% apmērā.

Vienlaikus par 1,4% samazinājies reklāmas apjoms vietējos interneta portālos, kritums par 0,9% bijis arī reklāmas apjomam žurnālos. Ievērojams kritums bija laikrakstu kategorijā – par 17,1%, ko asociācijā lielā mērā skaidro ar pieprasījuma samazināšanos pēc izdevumiem krievu valodā un reklāmas apjomu samazināšanos reģionālajos laikrakstos.

LRA secinājusi, ka 2022. gada pirmajā pusgadā tirgus piedzīvoja neparedzamas un pēkšņas izmaiņas televīzijas programmās. Virkne krievu valodā raidošu televīzijas programmu tika slēgtas un vairs nebija pieejamas, lai tajās izvietotu Latvijas krievu auditorijai adresētas reklāmas. Radās situācija, kad strauji samazinājās pieejamais televīzijas raidlaiks, pieprasījumam paliekot augstam. Tas veicināja lielu televīzijas cenu inflāciju. Ņemot vērā televīzijas raidlaika deficītu, reklāmdevēji bija spiesti strauji meklēt citus alternatīvus risinājumus, lai sasniegtu krievu auditorijas, un novirzīja reklāmas budžetus uz citiem medijiem – internetu, radio un vidi.

Pēdējo 12 mēnešu laikā tirgus pielāgojās jaunajai realitātei, tirgū parādījās virkne jaunu televīzijas programmu, kuru auditorijas pieauga, tādējādi radot priekšnoteikumus televīzijas reklāmas apjomu izaugsmei 2023. gada pirmajā pusgadā, un palielinot televīzijas jau tā lielo tirgus daļu līdz 38,9%.

Kopumā ir vērojams neliels reklāmas naudas apjoma samazinājums vietējos interneta medijos, tomēr to tirgus daļa divu gada laikā ir izaugusi no 22,4% (2021. pirmais pusgads) līdz 25,2% (2023. pirmais pusgads), saglabājot stabilu otro pozīciju. Interneta medijos pieaug dažādu projektu, jeb natīvo reklāmu apjoms, kas ir apliecinājums tam, ka vietējie reklāmdevēji palielina budžetus satura projektiem savos mediju plānos, meklējot efektīvākus auditorijas uzmanības piesaistes risinājumus, uzsver LRA.

Preses – laikrakstu un žurnālu – izmantošanas īpatsvars reklāmā samazinās, attiecīgi samazinoties preses reklāmas apjomiem un tirgus daļām. Neskatoties uz to, vadošās izdevniecības piedāvā reklāmdevējiem arvien jaunus reklāmas projektus, izmantojot savu zīmolu spēka sinerģiju drukātajos un digitālajos izdevumos.

Neskatoties uz to, ka Rīgas ielās ir trīskāršojies digitālo ekrānu skaits, salīdzinājumā ar 2022. gada pirmo pusgadu, kopējais vides reklāmas apjoma palielinājums ir samērā neliels – tikai 4,3%. Vienlaikus LRA atzīmē, ka notiek izmaiņas dažādos formātos, kas zināmā mērā bremzē vides reklāmas segmenta izaugsmi, ņemot vērā to, ka pieprasījums pēc vides medijiem saglabājas augstā līmenī.

Radio izaugsmi pirmajā pusgadā LRA saista gan ar jau minētajām izmaiņām televīzijas tirgū, gan ar konkurenci radio tirgū, gan radio grupu aktivizēšanos, mērķtiecīgi veidojot reklāmdevējiem pievilcīgus piedāvājumus, kas piesaista auditorijas.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!