Foto: Shutterstock

Par vienu no galvenajiem notikumiem vietējā auto tirgū 2024. gada pirmajā pusē kļuvis Ķīnas ražotāja "Great Wall Motor" un tā zīmola "Ora" ienākšana Latvijā. "Citadele Leasing" valdes priekšsēdētājs Ģirts Glāzers norāda, ka cena ir būtisks arguments, kas Ķīnai ļauj konkurēt ar Eiropas ražotājiem.

"Ora" salīdzinoši veiksmīgā ienākšana Latvijas tirgū vērtējama kā pārsteigums – šogad pirmajos piecos mēnešos ir piereģistrētas 76 jaunas "Ora" automašīnas, ieņemot stabilu pirmo vietu pirktāko elektroauto modeļu sarakstā, norāda Glāzers.

Salīdzinoši "Tesla Model Y" reģistrētas 29 jaunas automašīnas. "Ora" ir arī pirktākais akumulatora elektroauto (BEV) privātpersonu vidū – gada pirmajos piecos mēnešos iegādātas 54 jaunas "Ora" automašīnas, otrajā vietā ierindojot "Škoda Enyaq" ar 8 reģistrētām jaunām automašīnām.

Kā viens no intereses veicinātājiem, pirmkārt, ir cena aptuveni 27 000 – 33 000 eiro robežās, kas to ierindo budžeta klases elektroauto kategorijā, un šobrīd ir viens no pieejamākajiem piedāvājumiem elektroauto tirgū. Tas nozīmē, ka ar valsts atbalstu 4500 eiro apmērā privātpersonas var iegādāties jaunu elektroauto, tērējot tam mazāk kā 25 000 eiro.

"Cena ir būtisks arguments, kas Ķīnai ļauj konkurēt ar Eiropas ražotājiem plašākā tirgū – mūsu novērojumi liecina, ka izmaksu starpība Ķīnā ražotiem jauniem elektroauto ir par 10 000 – 15 000 eiro mazāka nekā Eiropas ražotāju piedāvājumā. Jau pērn teju piektā daļa jeb 19,5% no Eiropā pārdotajiem elektroauto bija ražoti Ķīnā, un līdz gada beigām šis skaitlis varētu sasniegt jau 25%," lēš "Citadele Leasing" valdes priekšsēdētājs.

Jāatgādina, ka aizvadītajā nedēļā Eiropas Savienība nolēma palielināt importa tarifus Ķīnā ražotajiem elektroauto robežās no 17,4% līdz 38% līdzšinējo 10% vietā, un, visticamāk, tas ietekmēs arī automašīnas gala cenu.

Viens no "Ora" veiksmes stāsta iemesliem ir arī sadarbība ar oficiālo pārstāvi Latvijā, kas nodrošina ne tikai auto tirdzniecību, bet arī apkopes centra pakalpojumus, uzsver eksperts. Šobrīd citiem Ķīnas elektroauto zīmoliem, kā arī citiem pietiekami populāriem elektroauto zīmoliem šādu pārstāvniecību Latvijā nav. Tas nav mazsvarīgs faktors, jo klients, iegādājoties jaunu automašīnu, vēlas būt drošs, ka tai būs iespējams veikt nepieciešamo apkopi tepat uz vietas.

Šis, visticamāk, ir galvenais iemesls, kāpēc "Ora" veiksmes stāsts nav transformējies kaimiņvalstīs Lietuvā un Igaunijā, kur šī zīmola automobiļiem nav oficiālā pārstāvja, kā rezultātā nav drošības sajūtas par iespējām veikt auto uzturēšanu ilgtermiņā. Reģionos ar attīstītu uzlādes tīkla infrastruktūru un plašāku tirgu, piemēram, Skandināvijā, popularitāti gūst arī citi Ķīnas elektroauto zīmoli, piemēram, BYD un MG.

Visticamāk, tas ir tikai laika jautājums, kad Latvijas un Baltijas valstu tirgū sevi pieteiks arī citi Ķīnas ražotāji. Vērā ņemamas izmaiņas Baltijas auto tirgus varētu piedzīvot līdz ar pasaulē lielākā elektroauto ražotāja BYD ienākšanu. Šī ražotāja automašīnu klāsts un atbalsta infrastruktūra ES valstīs ir pietiekami plaša, lai tas būtu ļoti konkurētspējīgs spēlētājs Latvijas auto tirgū.

"Pasaules tirgū elektroauto ražotāju konkurence ir ļoti agresīva, kā rezultātā šobrīd varam novērot izteiktu elektroauto cenu samazināšanos, turklāt, lai cīnītos ar Ķīnas piedāvātajām cenām, Eiropas auto ražotāji arvien lielāku uzmanību pievērš elektromobiļiem, kas ir cenu kategorijā līdz 35 tūkstošiem eiro," norāda Glāzers.

Seko "Delfi" arī vai vai Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!