Vairāk nekā trešdaļa Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka banku pakalpojumu izmantošana mazina cilvēku rīcības brīvību pār saviem finanšu līdzekļiem, liecina pētījumu centra SKDS un "BigBank" kopīgi veiktais pētījums.

Savukārt 10% uzskata pretēji - ka tas vairo.

Aptaujā 6% iedzīvotāju norādījuši, ka rīcības brīvība pār saviem finanšu līdzekļiem viņiem vispār nav svarīga, savukārt 60% atzinuši, ka ir ļoti svarīgi, bet 28% - ka drīzāk svarīgi.

Atbilstoši aptaujas rezultātiem, 45% iedzīvotāji ir saskārušies ar vismaz vienu no tradicionālo banku rīcības brīvību ierobežojošajām praksēm. Pārliecinošs vairākums jeb 88% kā rīcības brīvības ierobežojošu bankas praksi uzskata komisijas iekasēšanu par skaidrās naudas izņemšanu no bankomātiem, savukārt 78% no respondentiem neatbalsta izdevīgākās procentu likmes sasaisti ar nepieciešamību iegādāties bankas piedāvāto apdrošināšanas pakalpojumu. Tikmēr 69% respondentu uzskata, ka ierobežojoša prasība ir iegādāties vairākus bankas pakalpojumus, lai saņemtu izdevīgāku procentu likmi. Par rīcības brīvības ierobežošanu tiek uzskatīta arī nepieciešamība nodrošināt algas pārskaitījumu uz norēķinu kontu, lai saņemtu kredītu vai līzingu un veiktu tā atmaksu.

Aptaujas dati liecina, ka 18% no tiem, kuriem ir atvērts norēķinu konts vienā vairākās bankās, sākot izmantot kādu jaunu bankas pakalpojumu, rūpīgī izvērtē citu iestāžu piedāvājumus. Teju puse jeb 47% atzīst, ka citus piedāvājumus nemaz neizskatīja.

"Rīcības un izvēles brīvība ir viena no cilvēka pamata vajadzībām. Pētījums parāda, ka tā joprojām ir svarīga pārsvarā visai sabiedrībai - neatkarīgi no vecuma, dzimuma, izglītības vai ienākumu līmeņa. Toties pārsteidzoši maz respondentu patiešām izmanto iespēju brīvi izvēlēties sev izdevīgāko pakalpojumu un tā vietā turpina uzticēties vienai bankai. Vidēji iedzīvotājiem ir konti vien 1,14 bankās un 72% visus ar finanšu līdzekļiem saistītus pakalpojumus iegādājas vienā bankā," pauda SKDS valdes loceklis Arnis Kaktiņš.

Arī "BigBank" Latvijas filiāles vadītājs Artis Bērziņš uzsvēra, ka banku klienti pārsvarā tiek piesaistīti vienai komerciestādei un, iegādājoties jaunus produktus, pat neizvērtē citu alternatīvu pakalpojumu sniedzēju piedāvājumus. "Tradicionālo banku darbības modelis veicina klientu visu finanšu darbības koncentrēšanu vienā bankā, par ko liecina arī pētījumā iegūtie dati. Tradicionālo banku pakalpojumi privātpersonām tiek saistīti, piemēram, kredīts pieejams tikai tad, ja uz klientu kontu tiek pārskaitīta, vai arī izdevīgāku procentu likmi var saņemt tikai tad, ja ir iegādāti arī citi pakalpojumi, piemēram, depozītnoguldījumi, apdrošināšana u.c.," klāstīja Bērziņš.

SKDS pētījumu veica šogad janvārī, tiešo interviju veidā aptaujājot 1005 respondentus vecumā no 18-74 gadiem.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!