Foto: LETA

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) janvāra sākumā atzinis, ka AS “Bigbank” kreditēšanas pakalpojumu reklāma ar saukli „Tik vienkārši” ir uzskatāma par tādu, kas veicina bezatbildīgu aizņemšanos. Par to kredītiestādei uzlikts 2800 eiro naudas sods, liecina PTAC interneta mājas lapā pieejamā informācija.

PTAC atzinis, ka šī reklāma vērtējama kā profesionālai rūpībai neatbilstoša komercprakse. Lai gan reklāmā minēts brīdinājums „aizņemies atbildīgi, izvērtējot nepieciešamību aizņemties", PTAC secinājis, ka reklāmas kopējais saturs un tās pasniegšanas veids, informācija un noformējums vērtējams kā bezatbildīgas aizņemšanās veicinošs un varēja negatīvi ietekmēt patērētāju ekonomisko rīcību.

Pie bankas reklāmas pārbaudes PTAC ķērās pērn vasarā un pārbaudīja kreditēšanas pakalpojumu reklāmu video formātā ar saukli „Tik vienkārši". Reklāmas sižetos tiek salīdzināta darbojošos personu „Mārtiņa - "Bigbank" klienta" un „Kaspara - kaimiņa" ekonomiskā situācija, uzsverot atšķirības personāžu sadzīves precēs, tehnikā, transportlīdzekļos un tamlīdzīgi.

PTAC konstatēja, ka reklāmas vizuālais atspoguļojums un pasniegšanas veids rada iespaidu, ka patērētājam nav nepieciešams apsvērt un izvērtēt konkrētā kredīta nepieciešamību. Kredītsaistību uzņemšanās tiek uzsvērta kā iespēja nodrošināt ērtākus dzīves apstākļus, mudinot uz nepārdomātu lēmumu pieņemšanu, lai arī pēc savas būtības kredītsaistības ir viens no rūpīgākajiem un detalizēti izvērtējamiem saistību veidiem, kas ietver visu iespējamo un paredzamo risku un atbildības izvērtējamu un analīzi.

Tāpat atzīmējams, ka reklāmā atspoguļotās galvenā varoņa „Kaspara - kaimiņa" pozitīvās emocijas, saņemot kredītu no bankas, ļauj reklāmas iedarbības spēku padarīt vēl iespaidīgāku, jo tādējādi patērētāja atmiņā kredītsaistības asociējas ar ko vienkāršu, ērtu, pozitīvu, nevis ar ko tādu, kas prasa no patērētāja papildus izvērtēt kredītsaistību nopietnību un kredīta kā tāda nepieciešamību, kā arī izvērtēt spēju to atmaksāt. Patērētājam tiek radīts priekšstats, ka kredītsaistību uzņemšanās nav saistāma ar papildu riskiem un iespējamo atbildību par saistību neizpildes sekām.

Lai gan reklāmā iekļauts brīdinājums „aizņemies atbildīgi, izvērtējot nepieciešamību aizņemties", minētais sauklis nenovērš sākotnēji patērētāja uztverē radušos priekšstatu par kredīta ātru un vienkāršu pieejamību un kredītsaistību uzņemšanās bezrūpību. 

PTAC gan norāda, ka "Bigbank" vairs neizplata konkrētās reklāmas.

PTAC aicina reklāmas veidotājus un izplatītājus veidot patērētāju kreditēšanas reklāmu pārdomāti, ievērojot normatīvo aktu prasības.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!