Foto: LETA

Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanai 2023.gadā Satiksmes ministrijas (SM) budžetā paredzēti 116,9 miljoni eiro, informēja ministrijas pārstāvji.

Tostarp 53,9 miljoni eiro ir piesaistītais Eiropas Savienības (ES) finansējums.

Satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs (NA) norāda, ka paralēli jau sāktiem un šogad plānotiem būvniecības darbiem, ir svarīgi turpināt "Rail Baltica" projektēšanu, lai atgūtu iekavēto tā ieviešanā.

"Lai nodrošinātu to, ka projekts turpmāk realizējas bez kavējumiem, esmu iniciējis īpašas komitejas izveidi, kas darbosies manā uzraudzībā. Jāapzinās, ka šis ir visas valsts, nevis tikai SM projekts, un ir svarīgi, ka tā īstenošanā tiek iesaistītas visas atbildīgās ministrijas, iestādes un eksperti," pauž Vitenbergs, norādot, ka ir jāiekļaujas termiņos, bet pāri visam projekta realizācija jāveic pārdomāti un pēc augstākajiem kvalitātes standartiem.

Šogad projektā turpināsies Rīgas Centrālā dzelzceļa mezgla un ar to saistītās infrastruktūras būvdarbi. Kopumā 2023.gadā šo būvdarbu pirmajai un otrajai fāzei piešķirti 40 miljoni eiro. Finansējums dos iespēju turpināt darbus visa dzelzceļa uzbēruma dienvidu pusē, veicot jauno dzelzceļa sliežu ceļu estakāžu un pārvadu izbūvi, kā arī turpināt "Rail Baltica" estakādes būvdarbus Rīgas starptautiskās autoostas teritorijā.

Tāpat turpināsies "Rail Baltica" savienojuma ar lidostu "Rīga" izveides būvdarbi. Dzelzceļa līnijas un "Rail Baltica" termināla būvdarbu pirmajai fāzei paredzēti 15,3 miljoni eiro.

Avots: Satiksmes ministrija
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.


Sākotnēji bija paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, bet iesaistītās puses vairākkārt paudušas, ka tās ir būtiski pieaugušas. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2028.gada līdz 2030. gadam.

Pēc starptautiskā konkursa noslēguma un konkrēto posmu būvprojektu apstiprināšanas, plānots sākt "Rail Baltica" Latvijas pamattrases būvdarbus ārpus Rīgas prioritārā posmā līdz Lietuvas robežai. Pirmie būvdarbi plānoti Bauskas novadā pie Iecavas, kur nākotnē atradīsies infrastruktūras apkopes punkts. "Rail Baltica" izbūves laikā tas tiks izmantots kā būvniecības loģistikas bāze, nodrošinot būvmateriālu, iekārtu un būvtehnikas uzglabāšanu.

Tāpat plānots turpināt "Rail Baltica" pamattrases posmu projektēšanas darbus un punktveida objektu, tostarp 16 reģionālo mobilitātes punktu, Salaspils Intermodālā kravu termināla un infrastruktūras apkopes punktu Skultē un Iecavā projektēšanu. Šim mērķim 2023. gada budžetā novirzītas investīcijas 25,07 miljonu eiro apmērā.

Papildus "Rail Baltica" nacionālo aktivitāšu īstenošanai piešķirts finansējums 2,4 miljonu eiro apmērā. Tas paredzēts "Rail Baltica" ritošā sastāva apkopes punkta Jaunmārupē projektēšanas sākšanai, kurā tiks nodrošinātas tādas ar ritošā sastāva apkopi saistītas darbības kā īslaicīga ritošā sastāva novietošana ("nakšņošana"), apkope, neliela apjoma remontdarbi, tīrīšana, mazgāšana un tamlīdzīgas darbības.

Ar piešķirto finansējumu plānots pabeigt Rīgas Centrālā Multimodālā transporta mezgla būvprojektēšanas darbus un izveidot sabiedriskā transporta punktu 1,6 hektāru platībā blakus jaunizveidotam Elizabetes/Timoteja ielas savienojumam, kas kalpos pilsētas un piepilsētas sabiedriskā transporta vajadzībām.

Piešķirtais finansējums tiks novirzīts arī "Rail Baltica" kustības vadības centra Latvijā tehniski ekonomiskā pamatojuma izstrādei un piemērotākā novietojuma izvēlei. Kustības vadības centrs nodrošinās vilcienu kustības organizēšanu Latvijā, paredzot iespēju organizēt un pārraudzīt vilcienu kustību arī visā "Rail Baltica" dzelzceļa līnijā.

Papildus budžetā paredzēts finansējums 34,13 miljonu eiro apmērā būvniecībai nepieciešamo nekustamo īpašumu atsavināšanai un citiem ar "Rail Baltica" ieviešanu saistītiem darbiem.

SM 2023.gada budžetā nozaru attīstībai kopumā paredzēti 740,3 miljoni eiro, tostarp 308 miljoni eiro ir ES fondu finansējums. Finansējums paredzēts valsts autoceļu infrastruktūras uzlabošanai, iedzīvotāju mobilitātes vajadzību nodrošināšanai un "Rail Baltica" projekta īstenošanai.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Sākotnēji bija paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, bet iesaistītās puses vairākkārt paudušas, ka tās ir būtiski pieaugušas. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2028.gada līdz 2030.gadam.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!