Foto: Publicitātes foto
Viens no pērnā gada lielākajiem triecieniem tirdzniecības sektorā bija klātienes tirdzniecības ierobežojumi, no kuriem visvairāk cieta dažādi nepārtikas preču veikali. Apturot klātienes tirdzniecību nepārtikas segmentā, daudzu tirgotāju bizness apstājās, savukārt tie, kuri jau iepriekš bija paguvuši attīstīt vismaz ļoti vienkāršus e-veikalus, pilnībā pārorientēja savu darbību, koncentrējoties uz pārdošanu tiešsaistē. Tik lielam veikalu tīklam kā "Cenuklubs.lv" tas bija izšķirošs solis, lai uzņēmums varētu strādāt un nenāktos samazināt darbinieku skaitu.

"Apjomīgs bizness un lieli veikali vienlaikus nozīmē arī milzīgu atbildību, pirmkārt, jau pret darbiniekiem, kuru mums ir vairāki simti. Mirklī, kad epidemioloģiskās situācijas dēļ bijām spiesti slēgt mūsu veikalus klātienē, parādījās divi svarīgākie izaicinājumi – kā nodrošināt biznesa tālāku darbību un darbu, algu tiem cilvēkiem, kuri pie mums strādā," saka Mārtiņš Skutāns, veikalu tīkla "Cenuklubs.lv" mārketinga vadītājs.

Paraugoties uz e-komercijas sektoru Latvijā, Eiropas statistikas biroja "Eurostat" dati liecina, ka 2019. gadā e-komercija veidoja vien 10% no Latvijas uzņēmumu (izņemot finanšu sektora) apgrozījuma. Un, lai gan e-komercijas apjoms mūsu valstī gadu no gada aug, tas joprojām bija un ir viens no zemākajiem Eiropā. Līdzīgu tendenci uzrāda arī Centrālās statistikas pārvaldes dati par 2019. gadu, proti, togad preces vai pakalpojumus internetā pārdeva vien 15,5% Latvijas uzņēmumu.

Arī Skutāns norāda – lai gan interneta veikals uzņēmumam ir bijis izveidots un darbojās jau pirms krīzes, kompānijas pamatdarbība ir tieši tirdzniecība klātienes veikalos, kas atrodas ne tikai Rīgā, bet arī Talsos. Taču vienlaikus viņš atzīst, ka tik neparedzētos apstākļos, kādus nesa pandēmija, e-veikals ir bijis pārdošanas kanāls, kas palīdzēja uzturēt "Cenuklubs.lv" darbību, un šajā ziņā īpašu lomu ieņem arī informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) risinājumi.

"Aizslēdzot veikalu durvis, mēs sapratām, ka e-veikals būs pārdošanas kanāls, ap kuru koncentrēsim visus savus spēkus. Līdz ar to ieguldījām ne tikai mūsu interneta veikala attīstībā un pilnveidošanā, bet darījām arī visu iespējamo, lai iespējami mazāk būtu jāoptimizē darbinieku skaits. Latvijas iedzīvotāji turpināja aktīvi iepirkties internetā un kā jau no jebkura tirgotāja – gaidīja preču pieejamību un labu servisu arī attālināti. Tiem darbiniekiem, kuri līdz šim darbojās veikalos, piemēram, kasēs, izkārtojot preces plauktos, konsultējot pircējus u.tml., tika uzticēti citi darba pienākumi, kas vairāk raksturīgi tirdzniecībai internetā. Viņi tika nodarbināti, pieņemot un apstrādājot pasūtījumus gan internetā, gan telefoniski, kā arī komplektējot preces un nododot tos tālākajām piegādēm klientiem," atklāj Skutāns.

Lai nodrošinātu stabilu interneta veikala darbu un hostingu jeb uzturēšanu, kam, mainoties pircēju paradumiem, nācās saskarties ar krietni lielāku slodzi un apmeklētāju skaitu, uzņēmums sadarbojas ar integrēto IKT risinājumu konceptu "Bite One IT". Jāpiebilst, ka visas "Bite One IT" uzturētās mājas lapas glabājas vienā no Baltijā modernākajiem datu centriem, kas atrodas Rīgā.

"Interneta veikals ir bijis pārdošanas kanāls, kas ļāva uzņēmumam nodrošināt biznesa nepārtrauktību, lai arī pārdošanas apjomi samazinājās. Tā ir liela veiksme jebkuram tirgotājam ar plašu preču sortimentu un virkni darbinieku, sevišķi, ja tā pamata darbība vienmēr ir balstījusies klātienes tirdzniecībā. Nevaru apgalvot, ka pēc krīzes lielāko daļu savu biznesa pārcelsim uz tiešsaisti, jo cilvēki aizvien vēlas iepirkties, iepazīties ar precēm klātienē. Jau tagad redzam, ka daudzi ir noilgojušies pēc iepirkšanās veikalu telpās. Taču vienlaikus varu droši teikt, ka tik grūtos brīžos kā pērn un šogad, tehnoloģiju sniegtās iespējas ir neatsverams atbalsts ne tikai mums, bet arī daudziem citiem tirgotājiem," secina Skutāns.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!