Foto: AFI

Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic" otrdien Lielbritānijā parakstīja nodomu protokolu ar Kanādas avioražotāju "Bombardier" par jaunu lidmašīnu iegādi.

Nodomu protokolā paredzēta 10 jaunu lidmašīnu iegāde un vēl 10 lidmašīnu iegādes tiesības. Nodomu protokolu otrdien parakstīja "airBaltic" izpilddirektors Martins Gauss un "Bombardier Commercial Aircraft" prezidents Maiks Arkamons (Mike Arcamone).

Nodomu protokola vērtība ir 764 miljoni ASV dolāru (437 miljoni latu), un tā var palielināties līdz 1,57 miljardiem ASV dolāru (898 miljoniem latu), ja "airBaltic" iegādāsies visas 20 lidmašīnas.

Pirmo jauno lidmašīnu "airBaltic" plāno saņemt 2015.gada pēdējā ceturksnī, bet visas 10 lidmašīnas, par kurām otrdien parakstīts nodomu protokols, "airBaltic" plāno saņemt līdz 2017.gadam. Lidmašīnas, uz kurām būs iegādes tiesības, "airBaltic" flotē varētu parādīties pēc tam. Gauss pēc nodomu protokola parakstīšanas uzsvēra, ka jaunie lidaparāti pamazām nomainīs esošo "airBaltic" reaktīvo lidmašīnu floti, kurā pašlaik ir 16 "Boeing" lidmašīnas.

"Vienošanās, kas paredz desmit plus desmit lidmašīnu iegādi, mums dod vairāk telpas nākotnei, lai mainītu savu floti," paskaidroja Gauss.

"airBaltic" iegādāsies jaunās "Bombardier CSeries" lidmašīnas, kuras pašlaik vēl atrodas izstrādes procesā un kurās paredzēts apvienot jaunākos materiālus un tehnoloģijas. Paredzams, ka to darbības izmaksas būs par 15% mazākas nekā pašlaik izmantotajiem lidmašīnu modeļiem, bet degvielas patēriņš būs par 20% mazāks. Tāpat šīm lidmašīnām būs samazināts trokšņa un izmešu līmenis, kā arī tās būs vieglākas. Gauss sacīja, ka, iespējams, arī "airBaltic" mācību centrs būs otrā vieta Eiropā, kur atradīsies "Bombardier" lidmašīnu simulators, kurā piloti vares apgūt šo lidmašīnu vadību. Par to pašlaik notiek sarunas.

"Saistībā ar mūsu nodomu pilnībā nomainīt vecākās mūsu flotes lidmašīnas mēs izskatījām lielāko ražotāju lidmašīnu piedāvājumu un secinājām, ka jaunākās CS300 lidmašīnas vislabāk atbilst mūsu izstrādātā biznesa plāna prasībām. Ar jaunākajām tehnoloģijām aprīkotās lidmašīnas ir piemērotas mūsu tirgum un būs lielisks papildinājums mūsu flotes astoņām "Bombardier Q400 Next Gen" turbopropelleru lidmašīnām," norādīja Gauss un piebilda, ka ekonomija un piegādes grafiks bija galvenie izvēles faktori par labu "Bombardier CS300" lidmašīnām.

Par iespēju nodrošināt "airBaltic" ar jaunām lidmašīnām iepriekš cīnījās ASV lidmašīnu ražotājs "Boeing" un Francijas aviobūves kompānija "Airbus". Gauss paskaidroja, ka lēmums par labu Kanādas "Bombardier" ir pieņemts pagājušajā nedēļā, jo tā piedāvātās lidmašīnas ir bijušas izdevīgākās aviokompānijas vajadzībām, jo spēj nodrošināt ekonomiskākās darbības izmaksas. Taču viss lidmašīnu ražotāja izvēles process ir prasījis aptuveni divus gadus.

"Šīs lidmašīnas mums var nodrošināt tik lielu ekonomiju, ka mēs ceram, ka izmaksu kritumam sekos arī biļešu cenas," klāstīja "airBaltic" vadītājs.

Gauss žurnālistiem arī paskaidroja, ka, izvēloties lidmašīnu ražotāju, vērtēta sākotnēji piedāvātā cena par lidmašīnu, dzinēju iespējas, apmācības, ko apkalpei piedāvā ražotāji, apmaksas nosacījumi, lidaparāta ekonomiskums. "Pagājušajā nedēļā mēs visus šos kritērijus salikām kopā un pieņēmām lēmumu," sacīja Gauss.

Viņš arī piebilda, ka "Bombardier CSeries" lidmašīnās ir iespējams izveidot salonus ar dažādu ietilpību. Gauss minēja, ka lēmums par to, cik ietilpīgas lidmašīnas būs "airBaltic" rīcībā, tiks pieņemts vēlāk atkarībā no aviokompānijas mērķiem un darbības stratēģijas.

Tāpat Gauss atzina, ka galīgo līgumu ar "Bombardier" parakstīs vairāku mēnešu laikā. "Mēs izmantosim mums atvēlēto laiku," klāstīja "airBaltic" vadītājs un piemetināja, ka, piemēram, līgumā būtu jāiekļauj garantijas par to, kāda degvielas ekonomija ir jānodrošina jaunajām lidmašīnām.

Vienlaikus Gauss arī uzsvēra, ka ir ļoti apmierināts ar līdzšinējo sadarbību ar "Boeing". "Mūsu flotē "Boeing" lidmašīnas saglabāsies vēl ilgi. Nākamajos gados mēs veiksim arī "Boeing" lidmašīnu flotes atjaunošanu. Tiesa, tās nebūs pilnīgi jaunas lidmašīnas, bet jaunākas nekā mēs izmantojam pašlaik," teica Gauss.

"airBaltic" valdes loceklis un finanšu direktors Viktors Jakovļevs žurnālistiem teica, ka pašlaik vēl tiek meklēts izdevīgākais risinājums, kā darījumu finansēt. Pirmos maksājumus "airBaltic" veiks par saviem līdzekļiem, jo tie nav pārāk lieli, bet līdz 2015.gada sākumam "airBaltic" būs jāizvēlas galīgais finansējuma modelis. Jakovļevs minēja, ka viens variants ir sadarboties ar līzinga kompānijām. Šajā gadījumā par lidmašīnu iegādi samaksātu līzinga kompānijas, bet "airBaltic" pēc tam veiktu ikmēneša maksājumus tām. Tāpat tiek izskatīta iespēja piesaistīt finanšu investoru un banku kredītus. Maksājumi būs jāveic pakāpeniski par katru lidmašīnu, kas tiks piegādāta. Valdības garantijas "airBaltic" neplānojot prasīt.

Kompāniju pārstāvji arī informēja, ka "CSeries" lidaparātu līnija ir pilnībā no jauna izstrādāta augošajam 100–149 sēdvietu tirgum. Kopumā pašlaik "Bombardier" ir saņēmis pasūtījumus par 352 "CSeries" lidaparātiem.

Tāpat kompāniju pārstāvji uzsvēra, ka "CSeries" lidaparāti patlaban atrodas izstrādes stadijā un visi norādītie dati un tehniskā specifikācija ir aptuveni un dizaina, ražošanas un sertifikācijas procesa gaitā līnijas stratēģija, zīmols, ietilpība un veiktspēja var mainīties.

"airBaltic" dibināta 1995.gadā, un tās lielākais akcionārs ir Latvijas valsts ar 99,8% akciju. 2011.gadā kopumā "airBaltic" pārvadāja 3,351 miljonu pasažieru, kas ir par 5% vairāk nekā 2010.gadā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!